عصر بازار

دلایل افزایش قیمت ارز درگفت‌وگو با میثم رادپور;

سایه انتخابات آمریکا بر بازار ارز ایران

عصر اعتبار- اعداد و ارقام ارز در یکی دو هفته گذشته نشان می‌دهد که شمارش معکوس برای یکسان‌سازی نرخ ارز آغاز شده است.

سایه انتخابات آمریکا بر بازار ارز ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فرهیختگان، آنجا که قیمت دلار دولتی در چند روز گذشته به 31730 ریال رسید. این موضوع تاثیر خودش در بازار آزاد را هم گذاشت. به‌طوری که دیروز قیمت دلار نسبت به حداقل سه ماهه گذشته رکورد زد و به سه هزار و 610 تومان رسید.

    میثم رادپور تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگویی از دلایل افزایش قمیت دلار در بازار آزاد گفته است. به عقیده او «دلار در ایران در حال حاضر به هیچ وجه گران نیست.» چراکه رادپور بر این باور است که «باید در نظر داشت کشور در چهار  سال گذشته تورم دو رقمی را پشت سر گذاشته؛‌ اما دلار جابه‌جایی عمده نداشته است.»

    بسیاری بر این باورند که قیمت دلار در کشور واقعی نیست و دولت آن را سرکوب می‌کند. حالا که قیمت دلار در بازار آزاد به سه هزار و 610 رسیده است، آیا به قیمت واقعی خود نزدیک شده است؟

    در دوره‌ای که ایران تحریم بود بسیاری از اموال ایران بلوکه شد و با لغو تحریم‌ها علیه ایران پول‌هایی به دولت و مشخصا خزانه بانک مرکزی واریز شده است که این امر می‌تواند یکی از عوامل ثبات نرخ ارز باشد. از طرف دیگر ظاهرا برآوردها نشان می‌دهد که سیاست ارزی در دولت آقای روحانی ثبات قیمت ارز است که تا حدودی در این زمینه موفق هم عمل شده است. بنابراین تئوری سرکوب نرخ ارز از سوی دولت و بانک مرکزی زیاد منطقی به نظر نمی‌رسد و درست نیست.

    پس دلیل افزایش قیمت ارز در چند روز گذشته‌چیست؟

    حدود دو هفته دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انجام می‌شود و نااطمینانی در بازار دلار وجود دارد. به این دلیل که نگرانی‌ها بابت روی کار آمدن کاندیدای حزب جمهوری‌خواه افزایش یافته است. بنابراین نوسان در بازار ارز به‌خصوص نوسان رو به بالا طبیعی است. نکته دیگر این است که دولت رسما به بازار ارز سیگنال‌هایی را مبنی‌بر آغاز یکسان‌سازی نرخ ارز می‌دهد. عددی هم که قرار است بانک مرکزی به‌عنوان عدد واحد نرخ ارز اعلام کند به‌طور قطع از سه هزار و 100 تومان که قیمت الان ارز مبادله‌ای است، بیشتر است. این رخداد هم در بالا رفتن نرخ ارز در بازار تاثیرگذار است، چراکه بازار آزاد قیمت را با نرخ ارز بانک مرکزی تطبیق می‌دهد. هم‌اکنون هم ارز مبادله‌ای به‌طور خزنده در حال افزایش است، بنابراین انتظار این است که قیمت دلار برای یکسان‌سازی چیزی بالاتر از قیمتی باشد که هم‌اکنون در اتاق مبادلات ارزی تعیین می‌شود. مساله دیگر این است که شاخص دلار به‌شدت تقویت شده است. مارگر دراگر، رئیس بانک مرکزی اروپا در کنفرانس بانک مرکزی اروپا رسما اعلام کرد که نرخ پایین بهره به خوبی عمل کرده است و قصدی برای سیاست‌های انبساطی ندارد. در واقع رنج معمول را رد کرده و شاخص دلار رکورد سالانه را شکسته است.

    آیا با این روند باید منتظر افزایش بیشتر قیمت ارز در بازار آزاد باشیم؟

    اگر در بلندمدت بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم، این نتیجه حاصل می‌شود که دلار در ایران در حال حاضر به هیچ وجه گران نیست. باید در نظر داشت که کشور در چهار سال گذشته تورم دو رقمی را پشت سر گذاشته؛‌ اما دلار جابه‌جایی عمده نداشته است. از طرف دیگر قیمت نفت در بازارهای جهانی به‌شدت کاهش یافته و این امر سبب کاهش درآمدهای ارزی دولت شده است، اما می‌بینیم که این رخداد تاثیر محسوسی در بازار ارز کشور نداشت؛ بنابراین نرخ ارز در کشور ارزان است.

    پس به چه دلیل فعالان اقتصادی و تجار اعتقاد دارند که قیمت ارز در کشور واقعی نیست؟

    بالا رفتن نرخ دلار لزوما بد نیست. اما باید در نظر داشت دولت دلایل زیاد و منطقی برای بالا بردن قیمت ارز دارد. یکی از آنها کسری بودجه است که مساله‌ای بسیار جدی است، اما می‌بینیم که دولت دست به چنین اقدامی نمی‌زند. مساله دیگر به ملاحظات اقتصاد سیاسی بازمی‌گردد که در این شرایط دولت یازدهم با وعده کاهش تورم و ثبات بازار ارز روی کار آمد.

    بنابراین تمایلی هم به افزایش نرخ ارز در برهه کنونی ندارد، چراکه معتقد است افزایش قیمت ارز سبب افزایش تورم می‌شود که این امر تطابقی با سیاست‌های دولت ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو