عصر بازار

بهبود رابطه با کشورهای دنیا، بخشی از اهداف طرح اقتصاد مقاومتی است

عصر اعتبار- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: بهبود رابطه با کشورهای دنیا بخشی از اهداف طرح محوری و زیربنایی اقتصاد مقاومتی است.

بهبود رابطه با کشورهای دنیا، بخشی از اهداف طرح اقتصاد مقاومتی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل امور اقتصادی و دارایی گلستان ، داود طبرسا مدیر کل اموراقتصادی و دارایی استان در جلسه شورای اداری استان گلستان که در نقطه مرزی اینچه برون با حضور دکتر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، استاندار و اعضای شورای برنامه ریزی برگزار شده است، حضور داشتند.

    به نقل از خبرگزاری ایرنا دکترمحمدباقر نوبخت در جلسه شورای اداری استان ، اظهار کرد: عده ای در داخل کشور بدون توجه به این هدف، از دولت به دلیل تلاش برای بهبود روابط با دنیا انتقاد کرده و ما را متهم به انحراف از اهداف نظام می کنند.

    وی بیان کرد: پس از مذاکرات گسترده دولت برای رفع تحریم ها، روسای جمهوری و نمایندگان بسیاری از کشورها به ایران سفر کردند که فلسفه حضور این گروه ها در ایران انجام دید و بازدید نبوده و برقراری روابط اقتصادی گسترده در دستور کار هر دو طرف قرار دارد.

    معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: باید پذیرفت که بهبود روابط با کشورهای دیگر با توجه به شرایط دشوار ایران در سال های گذشته آسان نبوده و تلاشی مضاعف را می طلبد.

    دکترنوبخت ادامه داد: به دنبال سفر این گروه های خارجی به نمایندگی از کشورهای گوناگون از 27 دی ماه سال قبل تاکنون قرارداد 41 طرح با سرمایه گذاری 3 میلیارد و 400 میلیون دلار منعقد شده و در دست انجام است.

    وی گفت : همچنین برای اجرای چندین طرح دیگر با اعتبار بیش از 73 میلیارد دلار نیز توافق شده که بزودی اجرای آن در کشور آغاز می شود .

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی بیان کرد: با مقایسه اجرای این گونه طرح ها و پروژه های زیربنایی به خوبی می توان تفاوت اردیبهشت سال گذشته با امسال را مشاهده کرد .

    دکترنوبخت اظهار کرد : یکی ازاولویت های اصلی دولت، کمک به حل مشکلات اقتصادی بخش های صنعتی در کشور با پرداخت تسهیلات و یارانه های دولتی است .

     

    وی افزود : در حال حاضر 7 هزار واحد صنعتی دارای مشکلات اقتصادی در کشور مشخص شده که برای رفع موانع موجود در سر راه این واحدها، 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات و 800 میلیارد تومان یارانه به این صنایع پرداخت خواهد شد .

    وی ادامه داد : دولت با وجود کاهش درآمدها از 118 میلیارد دلار در آغاز فعالیت به 18 میلیارد دلار، از حل مشکلات دست برنداشته و با قوت و قدرت به راه خود ادامه می دهد.

    معاون رئیس جمهوری بیان کرد: در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید رشد اقتصادی کشور منفی 6.8 درصد بود که با تلاش فراوان این آمار به 2 درصد بهبود یافت و تا حدود زیادی کشور شاهد بهبود شرایط اقتصادی است.

    نوبخت به دغدغه دولت برای حل مشکلات کشاورزان کشور اشاره کرد و گفت: در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید دولت برای پرداخت یارانه گندم 4 هزار و 300 میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت کرد که این مبلغ امسال از 10 هزار میلیارد تومان عبور خواهد کرد .

    وی افزود : با تخصیص این اعتبار امیدواریم گندمکاران کشور دیگر نگران فروش محصول نبوده و با قوت و جدیت به کار خود ادامه دهند .

    دکترنوبخت ادامه داد: دولت علاوه بر تلاش برای رفع دغدغه کشاورزان، تلاش می کند زمینه های صادرات انواع کالا به کشورهای دیگر را فراهم کرده و از این طریق موجب افزایش درآمدهای کشور شود .

    معاون رئیس جمهوری ادامه داد: امسال برای کمک به صادرات انواع کالاها دولت بیش از هزار میلیارد تومان در نظر گرفته و امیدوار است با این گونه کمک ها ، راه را برای باز کردن پای انواع کالاهای ایرانی به بازار کشورهای دیگر همراه کند.

    وی گفت : یکی از مشکلات جدی دولت برای تامین رفاه و توسعه هر چه بیشتر ، وجود بیش از 9 هزار طرح نیمه تمام در کشور است که تکمیل این طرح ها نیازمند اعتبار بیش از500 هزار میلیارد تومانی است.

    دکترنوبخت در ادامه به موفقیت تیم هسته ای ایران در برداشتن تحریم ها اشاره کرد و گفت : عده ای در کشور گمان می کنند با توافق برجام باید همه مشکلات کشور برطرف شود اما توافق برجام فقط مربوط به مشکلات هسته ای و تحریم های مرتبط با آن بود.

    در پایان جلسه شورای اداری استان گلستان و با حضور معاون رئیس جمهوری و مسوولان استانی بهره برداری از چند طرح و عملیات ساخت چند طرح دیگر در محل گمرک اینچه برون آغاز شد.

    احداث بندر خشک در محل گمرک اینچه برون و عملیات دیوار کشی آن و نیز آغاز ساخت محوطه تخلیه آهن آلات از جمله طرح هایی بود که عملیات اجرایی آن با حضور معاون رئیس جمهوری آغاز شد و محوطه بارگیری کلینکر و محوطه حمل و نقل محموله نفت کوره به بهره برداری رسید.

    گمرک اینچه برون تنها گمرک خشکی استان گلستان در محدوده شهرستان گنبدکاووس و در جوار مرز ایران و ترکمنستان واقع شده و محل اتصال راه آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران در خاک جمهوری اسلامی ایران است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی