عصر بازار

۱۰ ثروتمند برترجهان هنرهای تجسمی

عصر اعتبار- دیدگاهی در میان عموم وجود دارد که عموما هنرمندان و نویسندگان انسان‌های ثروتمندی نیستند و هنر آنان عموما منجر به ثروتمند شدن آنها نشده است. با این حال به نظر می‌رسد این موضوع همیشه مصداق ندارد.

۱۰ ثروتمند برترجهان هنرهای تجسمی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، جهان ادبیات به تازگی تب خرید جلد جدید هری پاتر اثر جی کی رولینگ را تجربه می‌کند؛ اثری که برای نویسنده خود شهرت جهانی و درآمد فراوانی به همراه داشته است. ازسوی دیگر، این تنها یک استثنا نیست. موارد دیگری هم وجود داشته است که هنر و ادبیات توانسته است علاوه‌بر کارکردی که در اجتماع و حوزه هنر و فرهنگ داشته، در تولید ثروت برای صاحب آن نیز نقش داشته باشد. هرچند، در برخی موارد نیز سود آثار هنری تنها به دلالان هنری رسیده است و خلق‌کنندگان واقعی آن بهره چندانی از قریحه خود نبرده‌اند. در ادامه به فهرستی از 10 هنرمند ثروتمند هنرهای تجسمی در سال 2016-2015 در جهان می‌پردازیم. در این فهرست جنبه‌های گوناگونی لحاظ شده است و سطح درآمد نقاشان که در سال‌های اخیر به‌دست آورده‌اند، مد نظر قرار گرفته است. اگر به جهان هنرهای تجسمی علاقه دارید، احتمالا تمایل دارید در مورد ثروتمندترین هنرمندان تجسمی در جهان نیز چیزهایی بدانید.

    شماره 1 در میان ثروتمندترین نقاشان جهان دیمین هرست است که دارایی او یک میلیارد دلار برآورد می‌شود. این نقاش معروف در سال 1965 زاده شد و اکنون توانسته است از حرفه خود درآمد بسیاری کسب کند. نقاشی‌های وی که مبتنی‌بر زیبایی‌شناسی درون ذهن او هستند، در فروش محصولات پرطرفدار هنری وی نقش فراوانی داشته‌اند. این امر موجب شده است درآمد وی تنها از راه این پرتره‌ها به 198 میلیون دلار برسد. وی همچنین بنیان‌گذار موسسه‌ای در امور هنری نیز هست.

    شماره 2 ثروتمندترین هنرمندان در بخش هنرهای تجسمی جف کونز است. او یک هنرمند محبوب آمریکایی است که 500 میلیون دلار دارایی دارد. جف کونز محبوبیت خود را از
    طرح تجسمی «سگ‌های بادکنکی» به‌دست آورد که مبلغی در حدود 4/ 58 میلیون دلار در سال 2013 فروش کرد و برای وی درآمد به همراه داشت. علاوه‌بر این اکنون برای وی مانند یک برند محسوب می‌شود. او برای افزایش محبوبیت و هنرش در استودیوی شخصی خود کار می‌کند.

    شماره 3 در این فهرست، جاسپر جانز است. او که متولد 0391 است در میان حرفه‌ای‌ترین و برترین هنرمندان تجسمی قرار دارد. وی حرفه خود را در زمینه نقاشی آغاز کرد و پس از آن محبوبیت فراوانی در این کار به‌دست آورد. او همچنین به‌دلیل نقاشی معروف «آغاز اشتباه» معروف شده است که به‌عنوان گران‌ترین نقاشی وی به مبلغ 80 میلیون دلار فروخته شده است. علاوه‌بر این، نقاشی پرچم او نیز بسیار محبوب بوده است.

    در رتبه 4 این رده‌بندی، دیوید چویی قرار دارد که ثروت خالص وی بالغ بر 200 میلیون دلار برآورد می‌شود و این به دلیل قدرت تخیل بی‌نظیر و نقاشی‌های خوب وی است. او در سال 1976 به دنیا آمده و اکنون در میان 10 هنرمند نقاش ثروتمند ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

    شماره5 آندری ویکاری، به خاطر کارهای هنری که دارای غنا و نبوغ بسیار هستند، شناخته شده است. او ثروتی به ارزش 142 میلیون دلار دارد و در سال 1938 به دنیا آمده است. آندری در نقاشی موفق بوده و بیشتر درآمدش را از حرفه خود به‌دست آورده است.

    شماره 6 این رده‌بندی به تاکشی موراکامی تعلق دارد. ثروت ناخالص وی 100 میلیون دلار تخمین زده می‌شود و در میان مستعدترین نقاشان ژاپنی قرار دارد. او در سال 1962 به دنیا آمده و نقاشی محسوب می‌شود که دوست دارد نقاشی‌هایی از پیکره‌ها بکشد و بازاری برای نقاشی خودش ایجاد کرده است؛ بنابراین با توجه به سبک خاص او اکنون نقاشی ارزشمند است که هر کسی را به سوی خودش جلب می‌کند.

    شماره 7 گرهارد ریشتر از جمله پیشگامان نقاشی‌های محبوب اروپایی است که، در سال 1932 به دنیا آمد و ثروت وی 40 میلیون دلار برآورد می‌شود. او هنرمند محبوبی است و تفکر مدرن و سبک پیشتاز نقاشی وی موجب شده است یکی از بهترین هنرمندان این زمان باشد. یکی از نقاشی‌های فتوالکتریک او در سال 1997 به مبلغ نزدیک به 21 میلیون دلار فروخته شد.

    شماره 8 دیوید هاکنی، هنرمند شگفت‌انگیزی است که بر سایر هنرمندان تاثیر گذاشته است او ثروتی به ارزش 40 میلیون دلار دارد. اثر هنری معروفی او «زن خانه‌دار تپه‌های بورلی»محبوبیت فراوانی برای او به ارمغان آورده و برای او درآمدی معادل 8 میلیون دلار داشته است.

    شماره 9، ریچارد پرینس، درآمد خالص 30 میلیون دلاری دارد. کار وی در طول سال 2008 به اوج خود رسید زمانی که مجموعه نقاشی‌های «پرستار» وی به مبلغ 8 میلیون دلار فروخته شد. شماره 10 نیز چاک کلوز، یک نقاش معروف و هنرمند ثروتمند دیگر است که در حرفه خود به معروفیت و ثروت رسیده است و ارزش دارایی‌هایش در حدود 25 میلیون دلار برآورد شده است.

    او به‌دلیل پرتره‌های بی‌همتا و فوق‌العاده‌اش شناخته می‌شود. کار او اساسا برمبنای تصویرگری از صورت انسان قرار دارد و حتی با توجه به وضعیت بد سلامت وی، هنوز قادر به خلق درآمدی در حدود 5 میلیون دلار است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی