عصر بازار

شاخص ارزی تغییر مسیر داد

دوگانگی انتظارات در بازار دلار

عصر اعتبار- در اولین هفته آبان‌ماه، دلار و سکه افزایش قیمت را تجربه کردند. روز پنج‌شنبه، دلار با ۵ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۶۲۰ تومان رسید تا به بالاترین محدوده قیمتی خود در ۹ ماه گذشته برسد. رشد روز آخر موجب شد که بازدهی هفتگی دلار نیز به ۷/ ۰ درصد برسد، حال آنکه شاخص ارزی در آخرین هفته مهرماه، کاهش ۲/ ۰ درصدی را تجربه کرده بود.

دوگانگی انتظارات در بازار دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، برخلاف افزایش قیمت دلار، روز پنج‌شنبه سکه تمام بهار آزادی جهت کاهشی را برای حرکت خود انتخاب کرد. در ششمین روز هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی 5 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین آمدن از کانال یک میلیون و 110 هزار تومان با قیمت یک میلیون و 107 هزار تومان به کار خود پایان داد. به گفته فعالان، کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی به زیر محدوده هزار و 270 دلار مهم‌ترین عاملی بود که سکه‌بازان را در موقعیت فروش قرار داد. با وجود این افت، روند هفتگی سکه تغییر کرد؛ به‌طوری‌که فلز گرانبهای داخلی در نهایت افزایش 2/ 1 درصدی را تجربه کرد. سکه در آخرین هفته آبان‌ماه نیز 7/ 0 درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. با رسیدن دلار به محدوده‌ای که 9 ماه پیش در آن قرار داشت، اکنون دیدگاه‌های متضادی در بازار ارز شکل گرفته است. برخی معامله‌گران اعتقاد دارند شاخص ارزی به روند افزایشی خود ادامه داده و از سطوح جدید قیمت عبور خواهد کرد، حال آنکه دسته مقابل باور دارند که قیمت این ارز به پایین قله 9 ماهه بازخواهد گشت. نزدیک شدن به روزهای سفر به عتبات عالیات و افزایش تقاضای ارزی با نزدیک شدن به آذرماه در کنار بهبود انتظارات فنی معامله‌گران از جمله عواملی هستند که دسته اول را امیدوار به افزایش قیمت کرده است. در مقابل، عرضه متناسب بازارساز و امید به خروج تقاضا از بازار دو عامل مهمی هستند که دیدگاه برخی معامله‌گران را کاهشی کرده است.

    هفته افزایشی

    در اولین هفته آبان‌ماه، قیمت دلار عمدتا در مسیر افزایشی قرار داشت؛ به‌طوری‌که در 6 روز کاری، 5 افزایش قیمت را تجربه کرد. در 2 روز ابتدایی هفته گذشته روند افزایشی دلار ملایم بود، ولی از سومین روز هفته شیب افزایش قیمت تند شد.

    دلار که روز شنبه با یک تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 594 تومان و روز یکشنبه با 3 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 597 تومان رسیده بود، در سومین روز هفته از مرز 3 هزار و 600 تومان عبور کرد. روز دوشنبه، شاخص ارزی 10 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 607 تومان رسید. این بیشترین میزان رشد دلار از 20 مهر بود و موجب شد که این ارز پس از گذشت حدود 10 روز بالای سطح 3 هزار و 600 تومان قرار بگیرد. به گفته فعالان، افزایش نرخ حواله درهم و نزدیک شدن آن به محدوده 990 تومان در کنار افزایش تحرک بازیگران غیررسمی در معاملات فردایی و کاهش حجم ارز موجود در بازار از عواملی بودند که منجر به افزایش قیمت شدند. در ادامه روند افزایشی، روز سه‌شنبه، بازار ارز یکی از پرنوسان‌ترین روزهای خود در سال 95 را پشت‌سر گذاشت. در چهارمین روز هفته، دلار با رشد 13 تومانی به قیمت 3 هزار و 620 تومان رسید. این بیشترین نوسان افزایشی دلار از 21 تیر 95 بود و موجب شد که این ارز به بالاترین قیمت از 15 بهمن 94 برسد. فعالان ارزی رکوردزنی دلار را به 3 عامل رشد نرخ حواله درهم، خروج دلار از بازار داخلی و بهبود انتظارات معامله‌گران نسبت داده بودند.

    پس از 4 افزایش متوالی، روز چهارشنبه قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 5 تومان افت روی قیمت 3 هزار و 615 تومان قرار گرفت. با این حال، برخی از فعالان اعتقاد داشتند که پس از تعطیلی صرافی‌های بانکی، از بعدازظهر روز چهارشنبه خریدهای ارزی در بازار افزایش یافت و قیمت در مسیر صعودی قرار گرفت. نتیجه این تحرک‌ها در ابتدای روز پنج‌شنبه در بازار انعکاس یافت. در ششمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 620 تومان آغاز کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز چهارشنبه داشت. با وجود این، شاخص ارزی در ادامه روز نتوانست نوسان خاصی را تجربه کند و نهایتا با همان قیمت ابتدای روز به کار خود پایان داد. برخی معامله‌گران اعتقاد دارند، تقاضا در ادامه هشتمین ماه سال 95 افزایش بیشتری خواهد یافت و در نتیجه قیمت ظرفیت صعود بیشتری خواهد داشت. به گفته برخی از معامله‌گران، ورود تقاضای سفر به عتبات‌عالیات یکی از متغیرهایی است که می‌تواند قیمت دلار را تحریک کند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو