عصر بازار

ایران، نویدبخش افقی روشن برای کریدور اقتصادی چین-پاکستان

عصر اعتبار- یک تحلیل گر مسائل اقتصادی و سیاسی پاکستان معتقد است ایفای نقش ایران در طرح راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان(CPEC)، موجب خواهد شد این طرح آینده ای موفق تر و افقی روشن تر پیش رو داشته باشد.

ایران، نویدبخش افقی روشن برای کریدور اقتصادی چین-پاکستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا گفت که در صورت تکمیل و به ثمر رسیدن این طرح بزرگ اقتصادی، منافع و دستاوردهای آن صرفا به پاکستان و چین محدود نخواهد بود و برای کل منطقه می تواند مفید باشد.
    این کارشناس و تحلیل گر پاکستانی افزود: باور دارم که پیوستن ایران به راهروی اقتصادی چین-پاکستان، می تواند موجب ثبات اقتصادی و سیاسی در منطقه شود.
    جمهوری اسلامی ایران برای مشارک و ایفای نقش در این طرح بزرگ اقتصادی مشترک میان چین و پاکستان اعلام آمادگی و تمایل کرده است و چین و پاکستان نیز هردو از ورود ایران به این عرصه استقبال کرده اند.
    رشید احمد خان معتقد است که علاقه مندی ایران به راهروی اقتصادی چین-پاکستان، نقش بسیار مهمی در توسعه آینده این طرح بزرگ و نیز تاثیر بسزایی در روابط ایران و پاکستان در حوزه های تجاری، اقتصادی و سیاسی خواهد داشت و با فراهم شدن زمینه گسترش همکاری های تجاری-اقتصادی میان ایران و پاکستان از طریق CPEC، پایه های روابط سیاسی و دوستی دو کشور نیز بیش از پیش تقویت خواهد شد.
    این تحلیل گر پاکستانی با اشاره به اینکه ایران و تمام منطقه خلیج فارس از اصلی ترین و کهن ترین مسیرهای تجارت های اقتصادی جهان به شمار می رود، گفت: کسی نیست که نقش ایران را در مسیر 'جاده ابریشم ' نشناسد و حالا این کشور می تواند بار دیگر به مسیری ارزشمند برای راهروی اقتصادی چین-پاکستان به عنوان یک طرح بزرگ منطقه ای و جهانی و نقطه اتصال آن به خاورمیانه، منطقه خلیج فارس، آسیای میانه و حتی اروپا باشد.
    'تاریخ نشان می دهد که ایران همواره از مهم ترین گذرگاه های مسیرهای تجاری جهان بوده و امروز، ملحق شدن این کشور به طرح راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان می تواند بار دیگر تاریخ گذشته را احیا و تکرار کند.'
    رشید احمد خان با اشاره به اینکه ایران در طول چهار دهه اخیر همواره علاقه مند به توسعه روابط منطقه ای به ویژه با کشورهای جنوب و شرق آسیا بوده است، گفت: ایران به دلیل برخورداری از ویژگی ها، توانمندی ها و پتانسیل های خاص از جمله برخورداری از منابع بسیار غنی انرژی، ثبات امنیتی، سیاسی و اقتصادی، واقع شدن در موقعیت ژئواستراتژیک و داشتن مرزهای مشترک آبی و خاکی با تعداد زیادی از کشورها می تواند یک پشتوانه قوی برای راهروی اقتصادی چین-پاکستان باشد.
    وی همچنین روابط دوستانه ایران با بسیاری از کشورهای منطقه از جمله پاکستان، افغانستان، هند و همسایگان غربی، جنوبی و شمالی این کشور را دلیل دیگر برای ارزشمند بودن پیوستن ایران به راهروی اقتصادی چین-پاکستان دانست.
    این کارشناس و تحلیل پاکستانی تاکید کرد که دولت پاکستان باید به تلاش برای بهره مند شدن از ظرفیت های ایران ادامه دهند و علاوه بر طرح راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان، از ظرفیت های ایران برای کمک به روند صلح در افغانستان استفاده کنند.
    'ایران کشوری است که هیچ گاه به هیچ کشور و سرزمینی تعرض و تجاوز نکرده و همواره کشوری صلح جو و صلح دوست بوده است. این ویژگی ایران، نکته بسیار حائز اهمیتی برای حصول اطمینان از پیوستن و مشارکت این کشور در طرح های بزرگ منطقه ای است.'
    رشید احمد خان تاکید کرد که ایران نه تنها می تواند عامل رونق همکاری های اقتصادی و تجاری منطقه ای باشد، بلکه می تواند به عنوان نماد صلح، ثبات و امنیت و آرامش در منطقه، الهام بخش صلح و ثبات و امنیت به تمام کشورهای اطراف باشد.
    درصورت احداث و تکمیل نهایی این راهروی اقتصادی که متشکل از خطوط حمل و نقل جاده ای، ریلی و خطوط لوله انتقال انرژی خواهد بود و حداثل تا سال 2025 طول خواهد کشید، کشتی های غول پیکر نفتکش و باری چین برای دسترسی به کشورهای نفت خیز حوزه خیلج فارس و حتی برای دسترسی به بازارهای مصرف کالاهای متنوع چینی در حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه، اروپا و آفریقا، دیگر مجبور نخواهند بود مسیر 13 هزار کیلومتری آب های اقیانوس هند را تا بندر شانگهای طی کنند و با اجرای طرح یاد شده، این مسیر با کاهش 10 هزار کیلومتری، تنها به حدود 3 هزار کیلومتر کاهش خواهد یافت.
    این طرح، بزرگ ترین طرح همکاری پاکستان و چین محسوب می شود و چینی ها قراردادهای مختلف به ارزش 46 میلیارد دلار برای اجرای مراحل مختلف این طرح، با پاکستان امضا کرده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی