عصر بازار

رییس شورای عالی کانون صرافان:

بهای ارز تک نرخی پایین‌تر از بازار آزاد نخواهد بود

عصر اعتبار- رییس شورای عالی نظارت کانون صرافان گفت: هر گونه شفاف‌سازی در بازار ارز و از بین بردن ابهام در قیمت‌ها به سود مصرف کننده خواهد بود. ضمن آن که سوءاستفاده‌های میلیاردی دلالان از بین رفته و دست واسطه ها کوتاه می‌شود.

بهای ارز تک نرخی پایین‌تر از بازار آزاد نخواهد بود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، یکی از موضوعات مهمی که در بخشنامه بودجه سال 96 مطرح شده، بحث قدیمی تک نرخی کردن ارز است. در سال‌های اخیر وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی  بار‌ها در خصوص ضرورت تک نرخی شدن ارز تاکید داشته‌اند و قائم مقام رئیس بانک مرکزی نیز به تازگی عنوان کرد که تا پایان سال فرایند یکسان‌سازی نرخ ارز نهایی خواهد شد.

    کار‌شناسان اقتصادی معتقدند که تفاوت نرخ ارز آزاد و ارز ترجیحی، سالانه میلیارد‌ها تومان رانت ایجاد می‌کند؛ در مقابل منفعتی‌نیز برای مردم و اقتصاد ندارد و اساسا دلیلی نیز برای استمرار سیاست ارز دو نرخی وجود ندارد.

    منتقدین ارز دو نرخی می‌گویند این رویه موجب اتلاف منابع ملی و دولت شده و دولت می‌تواند از طریق راه اندازی بورس ارز و با ابزارهایی که در اختیار دارد معاملات ارزی را مدیریت کند.

    در این راستا سعید مجتهدی رییس شورای عالی نظارت کانون صرافان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، اظهار داشت: بر اساس گفته‌های مسئولین بانک مرکزی تا پایان سال مقدمات تک نرخی شدن ارز فراهم خواهد شد و با این اقدام بسیاری از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد.

    بهای ارز تک نرخی پایین‌تراز قیمت ارز در بازارآزاد نخواهد بود

    وی با تاکید براین که مسلما بهای ارز تک نرخی پایین‌تر از قیمت ارز در بازار آزاد نخواهد بود، افزود: با ارز تک نرخی مشکل صادرکنندگان و واردکنندگان کالا حل شده و آن‌ها قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی بیشتری برای آینده خود خواهند داشت و سود و زیان خود را به درستی بررسی می‌کنند.

    رییس شورای عالی نظارت کانون صرافان تصریح کرد: هر گونه شفاف‌سازی در بازار ارز و از بین بردن ابهام در قیمت‌ها به سود مصرف کننده خواهد بود. ضمن آنکه سوءاستفاده‌های میلیاردی دلالان از بین رفته و دست واسطه‌ها کوتاه می‌شود.

    وی خاطر نشان کرد: همچنین سرمایه‌گذاران خارجی نیز راحت‌تر می‌توانند برای احداث کارخانه و یا هر سرمایه گذاری دیگری در کشور اقدام کنند و ریسک کمتری خواهند داشت.

    افزایش بهای دلار آمریکا غیرطبیعی نبود

    مجتهدی همچنین در خصوص افزایش بهای دلار آمریکا طی هفته گذشته و عبور قیمت از  مرز 3600 تومان گفت: نرخ جهانی دلار در برابر سایر ارز‌ها مانند یورو تا یک درصد افزایش یافت و بهای اونس جهانی طلا که رابطه معکوسی با دلار دارد نیز کاهش داشت.

    وی تصریح کرد: مسئول عرضه ارز مداخله‌ای، بانک مرکزی است که از طریق چند صرافی ارز را در بازار ترزیق می‌کند. بانک مرکزی عرضه ارز  را در بازار مدیریت می‌کند و این اتفاق نیز اصلا غیرطبیعی نبود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو