عصر بازار

معاون رئیس اتاق بازرگانی قرقیزستان:

توسعه روابط اقتصادی با ایران از اولویت‌های «بیشکک» است

عصر اعتبار- معاون رئیس اتاق بازرگانی جمهوری قرقیزستان با اشاره به پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی ایران، از تلاش‌های گسترده تهران و «بیشکک» در جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری ۲ کشور و رساندن آن به سطح مطلوب خبر داد.

توسعه روابط اقتصادی با ایران از اولویت‌های «بیشکک» است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، "نورلان موسورعلیف" معاون رئیس اتاق بازرگانی جمهوری قرقیزستان با اشاره به چشم‌انداز توسعه روابط اقتصادی این کشور با ایران، تأکید کرد: مقامات 2 کشور در جهت گسترش همکاری‌های فیمابین بویژه در حوزه اقتصادی تلاش دارند.

    وی گفت: قرقیزستان به عنوان یکی از نخستین کشورهایی که از لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پشتیبانی کرد، با باز شدن بازار این کشور برای فعالان حوزه اقتصادی، خواستار همکاری بیشتر با تهران است.

    موسورعلیف افزود: جمهوری اسلامی ایران علیرغم سال‌های طولانی تحریم، اکنون کشوری پیشرفته است، بنابراین همکاری با این کشور پیشرفته برای قرقیزستان بسیار مفید می‌باشد.

    وی با اشاره به دیدار سفیر جدید ایران با رئیس جمهور قرقیزستان، گفت: این دیدار می‌تواند آغاز دوران جدیدی از همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین 2 کشور باشد.

    سهم تجار ایرانی در اقتصاد قرقیزستان ناچیز است

    موسورعلیف با تأکید بر اینکه توسعه همکاری‌های اقتصادی در دستور کار آینده 2 کشور قرار دارد، افزود: در حال حاضر سهم سرمایه‌گذاران ایرانی در اقتصاد قرقیزستان قانع‌کننده نیست و چین و ترکیه با سرعت زیادی در حال تصاحب بازار هستند.

    وی گفت: متأسفانه تعداد فعالان ایرانی حوزه اقتصادی در قرقیزستان کم است و سهم آنها در اقتصاد این کشور بسیار ناچیز می‌باشد. علاوه بر این، تعداد ایرانیان مقیم نیز به شدت کاهش یافته حال آنکه فعالیت بعضی از شرکت‌های ایرانی در اینجا رونق دارند و حتی عضو اتاق بازرگانی کشور نیز هستند.

    معاون رئیس اتاق بازرگانی قرقیزستان در ادامه اظهار داشت: به عنوان مثال، شرکت «مشرق سرما» که در حوزه تولید و تأمین تجهیزات یخچال فعالیت دارد و همچنین شرکت حمل‌ونقل «پرسی» یکی از اعضای اتاق بازرگانی قرقیزستان هستند.

    ایران اولین کشور برقرارکننده روابط دیپلماتیک با قرقیزستان در خاورمیانه

    موسورعلیف با اشاره به فعالیت‌های مشترک 2 کشور در حوزه‌های اقتصادی و تجاری در سال‌های اول استقلال، گفت: در گذشته شرکت‌های ایرانی به طور دائم نمایشگاه‌هایی را در اینجا برگزار می‌کردند و محصولات با کیفیت این کشور از جمله فرش، ظروف، مواد غذایی، مواد شوینده و دیگر محصولات در قرقیزستان عرضه می‌کردند.

    وی تصریح کرد: همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین 2 کشور در سال‌های اخیر و با شدت گرفتن تحریم‌های اقتصادی کشورهای غربی علیه ایران به تدریج کم‌رنگ شد.

    موسورعلیف خاطرنشان کرد: اقتصاد با جریانات سیاسی ارتباط مستقیم دارد اما حتی با وجود دور شدن 2 کشور از یکدیگر به خاطر نفوذ برخی قدرت‌ها، همکاری‌های اقتصادی به طور کامل متوقف نشده است و در بازار داخلی قرقیزستان شرکت‌های ایرانی به فعالیت خود ادامه داده‌اند که این نشانه خوبی است.

    بیشکک نیازمند تجربه ایران در حوزه صادرات

    معاون اتاق بازرگانی قرقیزستان در خصوص صادرات محصولات این کشور به ایران نیز گفت: البته استانداردهای لازم برای این تبادلات هنوز ایجاد نشده و این کار نیاز به زمان و سرمایه‌گذاری دارد و در حال حاضر نیز این امکان برای بیشکک مقدور نیست.

    وی تصریح کرد: البته درخواست شرکای ما در مورد رعایت استانداردهای بین‌المللی محصولات حلال، نکته‌ای بجا بوده و این حوزه ظرافت خاص و انطباق با استانداردهای بهداشتی از طرف تولیدکنندگان را می‌طلبد.

    موسورعلیف افزود: ایران یکی از کشورهای توسعه‌یافته با بالاترین سطح صنایع در خاورمیانه محسوب می‌شود که البته، پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی این کشور بر همکاری‌های اقتصادی فیمابین تأثیرات مثبتی خواهد داشت و بیشکک برای پیشرفت در برخی حوزه‌های اقتصادی از جمله صادرات نیازمند تجربه و دانش تهران است.

    بیشکک و تهران در آستانه توسعه روابط اقتصادی

    معاون اتاق بازرگانی قرقیزستان با تأکید بر لزوم ثبات اوضاع سیاسی در کشور و تأثیر مستقیم آن با اوضاع اقتصادی، تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت سیاسی در این کشور پایدار است و این برای فعالان حوزه اقتصادی بسیار مهم می‌باشد.

    وی افزود: بنا بر پیش‌بینی‌های تحلیلگران، در حال حاضر قرقیزستان شرایط خوبی را برای پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در منطقه آسیای مرکزی داراست و تسهیلاتی مانند پائین بودن حقوق کارگران، قیمت برق و مالیات، سرمایه‌گذاری در این کشور را آسان کرده است.

    به گفته معاون اتاق بازرگانی قرقیزستان، در حال حاضر برای سرمایه‌گذاران ایرانی در بخش خصوصی اقتصاد شرایط بسیار مناسبی مهیا شده‌ است.

    موسورعلیف خاطرنشان کرد: در حال حاضر به نفع طرفین است تا روابط سیاسی بین 2 کشور حفظ شود، زیرا سیاست مانند لکوموتیوی فعالیت‌های اقتصادی و تجاری و همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف را تسهیل خواهد کرد.

    وی افزود: ایران ناظر سازمان همکاری شانگهای می‌باشد و قرقیزستان نیز عضو این سازمان است، پس شرایط و امکانات زیادی برای 2 کشور مهیا است.

    معاون اتاق بازرگانی قرقیزستان در پایان تصریح کرد: بیشکک و تهران در آستانه توسعه روابط اقتصادی فیمابین قرار دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی