عصر بازار

خط اعتباری یک میلیارد دلاری اتریش برای تجارت با ایران

عصر اعتبار- قائم‌مقام وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر لزوم توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و اتریش، گفت: باید فضای تجاری دو کشور بر استراتژی برد- برد استوار باشد با این نگاه هر دو طرف از منافع ارتباط با هم برخوردار خواهند شد.

خط اعتباری یک میلیارد دلاری اتریش برای تجارت با ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، مجتبی خسروتاج در دیدار با «کارل هاینس کُپُف» رییس دوم پارلمان جمهوری اتریش، ضمن بیان این مطلب، گفت: توسعه همکاری ایران و اتریش سیاست کلانی است که در ملاقات رییس جمهوری اتریش با مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده به همین دلیل ما مصمم به بهبود تراز تجاریمان با اتریش هستیم و تمام تلاش خود را در این راستا برای ایجاد فضای مناسب تجاری و همکاری همه نهادها انجام می‌دهیم.

    وی با تاکید بر اینکه باید توازن تجاری دو کشور حفظ شود و صادرات ایران به اتریش هم افزایش یابد، خاطرنشان کرد: اکنون نگاه اصلی کشور ما بر توسعه همکاری‌های فنی و تکنولوژیکی است؛ ما در بخش تولید موفق شده‌ایم سرمایه‌گذاری‌های زیادی را انجام بدهیم اما اکنون نیاز به ارتقای فنی و دانش تکنولوژیکی تولیداتمان داریم؛ از شرکت‌های اتریشی می‌خواهیم که در این زمینه در ایران فعالیت کنند.

    خسروتاج مروری هم بر روابط کنونی ایران و اتریش کرد و افزود: هم اکنون همکاری‌های دو کشور در بخش دانشگاهی و تکنولوژی­ های موثر در حال انجام و پیشرفت است؛ امیدوارم در زمینه صنعت توریسم هم این روابط بیش از پیش توسعه یابد.

    وی با بیان اینکه ایران هم اکنون شاهد حضور گسترده گردشگران خارجی و هیات‌های تجاری است، تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و توریسم با توجه به نیاز کشور ما بسیار سودآور است و از فعالان اقتصادی اتریش هم دعوت می‌کنیم در این زمینه فعالیت کنند.

    رییس سازمان توسعه تجارت همچنین در واکنش به سوال هاینس کپف درباره روابط بانکی ایران و بانک­ های بین‌المللی نیز عنوان کرد: طی چند هفته گذشته تعدادی بانک­ جدید روابط خود را با بانک­ های ایرانی شروع کرده­ اند؛ به تازگی هم وزیر صنعت مالزی رسما اعلام کرد که بانک­ های آن کشور روابطشان را با ایران از سر می­گیرند باقی کشورها هم به همین ترتیب این روابط را آغاز کرده‌اند.

    خسروتاج با بیان اینکه اگر ما به دنبال تحرک جدی در روابط دو جانبه هستیم باید در این مسیر بانک‌های بزرگ را فعال کنیم، افزود: تاکنون بعضی کشورهای اروپایی برای توسعه روابط با ایران بانک­ هایی را معرفی کرده ­اند که این بانک ­ها کمتر با آمریکا رابطه دارند و یا پیشنهاد داده ­اند که بانک­ های ایرانی در کشورهای اروپایی شعبه دایر کنند.

    رییس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما برای تجارت روزمره خیلی مشکلی نداریم اما وقتی صحبت از پوشش بیمه‌ای، ایجاد خط اعتباری و ... می­شود حضور بانک­ های بزرگ ضروری است.

    وی در مورد روابط بانکی ایران و اتریش نیز یادآور شد: آژانس اعتباری اتریش یک میلیارد دلار خط اعتباری جدید برای توسعه روابط با ایران ایجاد کرده است اما اگر بانک­ های بزرگ نیایند چطور می­ توانیم از این خط اعتباری استفاده کنیم؟

    خسروتاج با بیان اینکه طبع بانک ­ها محافظه­ کارانه است، اظهار داشت: ما که در بخش تجاری فعال هستیم باید به بانک‌ها فشار بیاوریم و آنها را وارد صحنه تجاری کنیم.

    وی اضافه کرد: ما خودمان را موظف می‌دانیم که این موضوع را مطرح و بر آن تاکید کنیم که هر کشوری که سریع‌تر برای بهبود روابط بانکی اقدام کند از شانس بیشتری برای توسعه تجارت با ایران برخوردار است.

    قائم‌مقام وزیر صنعت خطاب به رییس دوم پارلمان اتریش اظهار داشت: در برگشت به کشورتان برای همکاری شرکت‌های اتریشی با ایران و سرمایه‌گذاری در کشور ما فضاسازی‌های لازم را انجام بدهید؛ در ایران فضای خوبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد؛ بازار اروپا دیگر نمی‌تواند جوابگوی همه نیازهای تجار باشد، آنها باید بازارهای جدیدی را پیدا کنند، ایران در این زمینه بسیار می‌تواند مفید باشد چرا که هاب منطقه است و در صورت سرمایه‌گذاری در کشور ما صادرات به بازار کشورهای همسایه نیز ممکن خواهد شد.

    ایران فاکتور ثبات بخش در منطقه است

    در ادامه این جلسه «کارل هاینس کُپُف» رییس دوم پارلمان جمهوری اتریش گفت: کشور اتریش کوچک اما از نظر اقتصادی بسیار قوی است. جمعیت 8.5 میلیون نفری آن پاسخگوی فعالیت شرکت ­های صنعتی کشورمان نیست؛ به همین دلیل ما در خارج از کشور فعالیت­ های گسترده­ ای داریم. به طوری که 60 درصد از تولید ناخالص ملی اتریش حاصل فعالیت در خارج از کشور است.

    این مقام مسئول اتریشی اضافه کرد: ایران از جنبه­ های مختلف برای ما کشور جذابی است. ضمن اینکه روابط حسنه‌ای نیز بین دو کشور وجود داشته است که همکاری‌های آتی را راحت تر می­ کند؛ پس از رفع تحریم­ های ایران نیز فرصت برای گسترش همکاری­ ها فراهم شده و هر دو طرف می­ توانند از این فضا سود ببرند.

    وی خطاب به رییس سازمان توسعه تجارت ضمن تجلیل از تلاش‌های ایران برای افزایش روابط تجاری دو کشور، اظهار داشت: نقشه راه تجاری ایران و اتریش بسیار متفکرانه تهیه شده است اما اکنون آنچه مهم است اینکه ما باید این تفکر و نقشه راه را جامه عمل بپوشانیم و بستر را برای ابتکار عمل شرکت­ ها، بخش خصوصی و اتاق­ های بازرگانی دو کشور فراهم کنیم.

    استقبال اتریش و اتحادیه اروپا برای توسعه روابط با ایران

    رییس دوم پارلمان اتریش عنوان داشت: توسعه روابط با ایران برای اتریش و اتحادیه اروپا پیشنهاد بسیار خوبی است که نه تنها در بعد اقتصادی بلکه تعامل دوستانه با ایران در همه جوانب می‌تواند مد نظر قرار بگیرد.

    وی افزود: ایران فاکتور ثبات بخش در منطقه است؛ اگر کشورهای منطقه را مد نظر قرار بدهیم درمی‌یابیم که ایران از نظر انسانی، ژئولوپتیکی، اقتصادی، امنیتی و... یکی از عوامل صلح‌بخش به شمار می‌رود و همکاری با ایران در همین راستا هدفگذاری خواهد شد.

    این مقام مسئول اتریشی در ادامه اظهار داشت: من به سهم خودم تلاش می‌کنم تا شرکت‌های بخش خصوصی اتریش را برای افزایش روابط با ایران ترغیب کنم  و از مسئولان هم خواهم خواست در همین راستا عمل کنند.

    اتریش تجارت با ایران را ضمانت می‌کند/ بانک اتریشی در ایران شعبه دایر می‌کند

    در ادامه این جلسه سفیر اتریش در تهران با تاکید بر اینکه بانک ناظر بر صادرات و واردات اتریش، تجارت با ایران را گارانتی می‌کند، یادآور شد: پیش از سفر رییس‌کل بانک مرکزی ایران به اتریش در اوایل مهرماه امسال، پوشش اعتباری این بانک برای ایران 230 میلیون دلار بود که بعد از این سفر این پوشش تا یک میلیارد دلار افزایش یافت.

    وی با بیان اینکه از طرف اتریش هم برای توسعه روابط با ایران تحرکاتی در حال انجام است، اضافه کرد: برخی بانک‌های کوچک اتریشی هم در سال‌های اخیر قراردادهای شرکت‌های ایرانی را ضمانت کرده‌اند؛ ضمن اینکه بانک رایفایزن اتریش به زودی شعبه‌ای در ایران دایر می‌کند.

    سفیر اتریش در تهران اظهار داشت: بانک رایفایزن برای تبیین ارتباط بهتر با بانک‌های ایرانی دوره‌های آموزشی را هدفگذاری و اجرا کرد و پس از لغو سفر نمایندگان بانک‌های ایرانی به اتریش همچنان بر اعزام این هیات به اتریش مصر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی