عصر بازار

​با حمایت بانک مرکزی،

بانک ها در حوزه سلامت و درمان مشارکت می کنند

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر حوزه سلامت به عنوان یک بخش اقتصادی که نیاز به سرمایه گذاری برای رشد و توسعه دارد، الگوی پیشنهادی بانک مرکزی در این خصوص را تشکیل یک شرکت واسط با مشارکت شبکه بانکی خواند و عنوان کرد: پس از ارایه پروژه های مدنظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بانک مرکزی، جلسات کارشناسی برای تخصیص منابع انجام خواهد شد.

بانک ها در حوزه سلامت و درمان مشارکت می کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، ولی اله سیف در جلسه بررسی ظرفیت تحقیقات و توسعه بیمارستانی  که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از معاونان و مشاوران این وزارتخانه صبح امروز در بانک مرکزی برگزار شد، افزود: توسعه ظرفیت خدمات بیمارستانی به دو روش سنتی با اتکا به بودجه دولت و روش دیگر توسط بخش خصوصی و با حمایت بانک ها به معنای تامین مالی و اعطای تسهیلات در این حوزه، دست یافتنی است اگرچه مدل واسطی به معنای حضور بخش خصوصی و حمایت های مالی دولت نیز میان این دو روش می تواند مدنظر قرار گیرد.

    وی با تاکید بر مشارکت بانک ها در تامین مالی پروژه های بیمارستانی به صورت سندیکایی تصریح کرد: هر بانک به جای اینکه راساً متولی انجام پروژه ها شود، بهتر است با روش سندیکایی عمل شود و با انتخاب یک بانک به عنوان رهبر سندیکا، چندین بانک در پروژه های سلامت و درمان وارد شوند که با این روش پروژه ها، پیشرفت بهتری خواهد داشت.  
    سیف با انتقاد از ایده استفاده از فاینانس خارجی به دلیل توجه صرف به پایین بودن نرخ سود بانکی آن در پروژه های اقتصادی در دولت های نهم و دهم خاطرنشان کرد: بدون دلیل نباید کشور را زیر بار تعهدات ارزی برد و وابستگی ایجاد کرد. اگر پروژه ای بازدهی ارزی دارد می تواند از فاینانس خارجی استفاده کند، در غیر این صورت باید دقت شود که حداکثر استفاده از فاینانس خارجی برای اجرای پروژه ها معادل نیاز ارزی اجرای پروژه باشد.
    رییس شورای پول و اعتبار خواستار واقع بینی نسبت به پروژه های اقتصادی و از جمله موضوعات سلامت و درمان شد و گفت:‌ تاکید بانک ها بر وثایق و زمان بندی نامناسب باز پرداخت اقساط  بدون توجه به واقعیت اقتصادی و خلق نقدینگی توسط پروژه های اقتصادی معضل امروز شبکه بانکی از جمله انباشت مطالبات معوق است. هر پروژه  از جمله  پروژه های سلامت و درمان  باید با شرایط خاص خود سنجیده شود و برای تعیین اقساط آنها به درآمد و نقدینگی حاصل از پروژه ها بعد از بهره داری به منظور پرداخت به موقع اقساط متکی بود.

    نگاه دولت به حوزه سلامت و بهداشت، نگاه اقتصادی باشد
    همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه با بیان اینکه در جلسات متعدد با رییس جمهوری محترم  و سایر اعضای هیئت دولت درصدد آن هستیم که نگاه دولت به حوزه سلامت و بهداشت، نگاه  اقتصادی باشد و در این زمینه به سرمایه گذاری مبادرت کند افزود: در این جلسات مصوب شد که 5 هزار تخت بیمارستانی از طریق فاینانس خارجی و 15 هزار تخت از محل سرمایه گذاری داخلی به بهره برداری برسد و در صورت به نتیجه رسیدن این پروژه ها، قیمت ارایه خدمات بیمارستانی نسبت به سایر بیمارستان ها مقرون به صرفه خواهد بود.
    سیدحسن قاضی زاده هاشمی افزود: در حال حاضر سه نوع بیمارستان «دولتی»،«خصوصی» و «مشارکتی» در کشور وجود دارد. در موضوع بیمارستان های مشارکتی بدلیل استفاده از سرمایه گذار داخلی و خارجی به لحاظ قیمت تمام شده هزینه ها پایین تر و مقرون به صرفه تر است و بر این اساس همکاری شبکه بانکی در پروژه های درمانی کمک شایانی به حوزه سلامت جامعه خواهد بود و انتظار این است بانک ها همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند.
    وی با اشاره به کمبود یکصد هزار تخت بیمارستانی در کشور گفت: امیدواریم با مشارکت بانک ها 20 هزار تخت بیمارستانی از محل سرمایه گذاری های داخلی و خارجی  ایجاد و با این مشارکت گامی در جهت ارتقای خدمات بیمارستانی برداشته شود.
    در این نشست همچنین  قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به مشکل دولت در بحث منابع مالی، خواستار توجه جدی به ایجاد بیمارستان با استفاده از سرمایه گذاری بخش داخلی و خارجی شد و گفت: برای ایجاد بیمارستان باید تمرکز بر سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشد .
    اکبر کمیجانی افزود: اولویت سرمایه گذاری باید برای تکمیل پروژه های نیمه تمام باشد، ضمن آنکه اصلاح ساختاردر بیمارستان ها در تمام زمینه ها امری لازم و ضروری است. 
    در این جلسه مقرر شد نمایندگان بانک مرکزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بانک های عامل نسبت به برگزاری جلسات بعدی و بررسی طرح های کارشناسی که از سوی وزارت بهداشت ارسال می شود، اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو