عصر بازار

رییس کنفدراسیون صادرات ایران:

نرخ ۱۱درصدی سود تسهیلات صندوق توسعه ملی، همان بسته تشویقی صادرات است

عصر اعتبار- رییس کنفدراسیون صادرات ایران اعلام کرد: نرخ سود تسهیلات صادرات که از سوی صندوق توسعه ملی ۱۱ درصد تعیین شده، در واقع همان بسته مشوق های دولت است که خرداد امسال ارایه شد.

نرخ ۱۱درصدی سود تسهیلات صندوق توسعه ملی، همان بسته تشویقی صادرات است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمد لاهوتی به پایگاه خبری اتاق تهران یادآوری کرد: در این بسته نرخ های سود 16 و 14 درصد نیز تعیین شده بود که با اعتراض فعالان کاهش پیدا کرد.
    وی افزود: زمانی که مسئولان نرخ های بالاتر سود تسهیلات صادراتی را پیشنهاد کردند با اعتراض روبرو شد، به این دلیل که آن روز تورم 10 درصد بود و نرخ تسهیلات نباید 6 درصد بالای تورم تعیین می شد و صادرکننده نمی توانست در بازارهای جهانی رقابت کند؛ از این رو برای رقابت برابر، قرار شد نرخ سود تسهیلات کاهش پیدا کند.
    لاهوتی اضافه کرد: بر اساس اعتراض فعالان اقتصادی، دستور دوباره برای رسیدگی و اخذ نظر بخش خصوصی صادر شد.
    به گفته وی، رییس جمهوری به عنوان رییس هیات امنای صندوق توسعه ملی نرخ 11 درصد را برای سود تسهیلات دریافتی صادرکنندگان تایید کرد. بنابراین با تورم 9 درصدی، نرخ تسهیلات دو درصد بالاتر از تورم و برای مناطق محروم با چهار درصد کاهش، هفت درصد تعیین شد.
    لاهوتی اضافه کرد: چنانچه صندوق توسعه ملی منابع را زودتر در اختیار بانک ها قرار دهد، آنها به سرعت می توانند آن را اجرا کنند و قیمت تمام شده با نرخ سود مناسب، کاهش می یابد.
    وی اعلام کرد: نرخ های پایین تر از 11 درصد باعث سوء استفاده و رانت می شود، زیرا هیچ کشوری نرخ تسهیلات را کمتر از تورم تعیین نمی کند؛ بنابراین نرخ کنونی منطقی است.
    لاهوتی گفت: کاهش تورم در سال آینده، می تواند موجب افت این نرخ شود اما مساله اصلی این است که نرخ تسهیلات 11 درصدی تا پایان امسال تعیین شده و این بسته مربوط به سال 1395 است.
    نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی در سال 1392، 16 درصد تعیین شد و سال 1393 با افزایش سه درصدی به 19 درصد رسید.
    این میزان پارسال با کاهش هفت درصدی به 12 درصد رسید و امسال با تعیین رقم 11 درصد از سوی دولت، سیاست پشتیبانی از صادرات چهره تازه ای به خود گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو