عصر بازار

توسعه روابط بانکی تهران-پکن؛

بانک ۱۸ تریلیون یوآنی در راه ایران

عصر اعتبار- در جریان مذاکرات پسابرجام بین بانک مرکزی با سایر بانک‌های جهان، طرف‌های شرق آسیا جزو بانک‌هایی هستند که در حال حاضر توانسته‌اند در ایران شعبه و یا نمایندگی ایجاد کنند. این بار "بانک چین" با دارایی حدود ۱۸ تریلیون یوان تمایل خود برای حضور در کشورمان اعلام کرده است.

بانک ۱۸ تریلیون یوآنی در راه ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در حال حاضر در کنار برخی از بانک‌های اروپایی بانک‌های شرقی به ویژه  ژاپنی، کره‌ای و چینی توانسته‌اند طی رایزنی‌های انجام شده بین طرفین شعبه و یا نمایندگی در ایران دایر کنند.

    این در حالی است که اخیرا تیمی از بانک چین (BANK OF CHINA) طی مذاکراتی که با هدف گسترش همکاری‌های مالی بین طرفین با بانک مرکزی داشته، تمایل خود را برای ایجاد نمایندگی اعلام کرده و قرار است که در ادامه بتواند در ایران شعبه ایجاد کند. آنها معتقدند که با توجه به بزرگی و جمعیت زیاد ایران و اقتصاد قوی که از آن برخوردار است، گسترش روابط می‌تواند پیامدهای مثبت فراوانی به همراه داشته باشد، البته در این میان برقراری روابط کارگزاری مورد توجه قرار گرفته، چرا که می‌تواند مقدمه‌ای برای افتتاح شعبه در ایران باشد، هرچند که این موضوع باید با استانداردهای بین‌المللی منطبق شود.

    "بانک چین" که از چهار بانک بزرگ و مهم بین‌المللی این کشور با دارایی حدود 18 تریلیون یوآن محسوب می‌شود، از نگاه رئیس کل بانک مرکزی نیز مورد پذیرش بوده و وی ضمن استقبال از این موضوع به اهمیت ایجاد دفتر نمایندگی برای بانک چینی در ایران اشاره داشته و گفته که این دفاتر می‌تواند اطلاعات دقیق و شفافی در خصوص ریسک‌های محتمل بر بازار و اقتصاد ایران ارائه کند.

    البته سیف، حمایت مالی از شرکت‌های فعال چینی در ایران را نیز مشروط به داشتن روابط کارگزاری مناسب بین دو کشور دانسته و پیشنهاد کرده که برای شروع کار با چین در مرحله اول باید بانک مرکزی و بانک‌های دولتی ایران در این بانک حساب کارگزاری باز کنند.

    پیش از این نیز مذاکراتی با بانک‌های چینی انجام شده بود، به‌طوری که در مردادماه امسال بانک مرکزی در توافقاتی که در پکن با "اگزیم بانک چین" داشت موضوع افتتاح حساب مشترک مورد بررسی قرار گرفت. اگزین بانک چین نیز به عنوان بانک دولتی صادرات و واردات این کشور از بزرگ‌ترین بانک های آن به شمار رفته و به دلیل برخورداری از روابط با بیش از 1000 بانک تراز اول جهان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های کارگزاری مالی و بانکی بین‌المللی را در اختیار دارد.

    باید یادآور شد که در جریان مذاکرات هسته ای و رایزنی توسعه روابط با بانک‌های بین‌المللی، دیگر بانک چینی که درخواست گسترش روابط با ایران را مطرح کرد بانک "CBC" چین  به عنوان بزرگترین بانک چین و جهان از لحاظ دارایی و سرمایه بزرگترین بود که تقاضای ایجاد شعبه و بانک مستقل در منطقه آزاد کیش و در سرزمین اصلی ایران را دارد.

    با این حال همچنان رئیس کل بانک مرکزی نسبت به مانع تراشی آمریکایی ها در توسعه روابط بانکی ایران و اجرایی شدن برجام معترض است، وی البته نفع نبردن از این روابط را از هم دلایل کارشکنی طرف آمریکایی می‌داند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو