عصر بازار

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران عنوان کرد

سهم صفر درصدی بهره‌وری در رشد اقتصادی

عصر اعتبار- در حالی که همواره تاکیدات بر فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و حرکت به سمت اقتصاد مولد وجود دارد، رئیس سازمان ملی بهره‌روی ایران سهم بهره‌وری را در میانگین رشد اقتصادی کشور در ۴۵ سال اخیر نزدیک به صفر درصد عنوان کرد.

سهم صفر درصدی بهره‌وری در رشد اقتصادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، رویا طباطبایی امروز (یکشنبه) در پنجمین کنفرانس مدیریت کیفیت ایران با تاکید بر اهمیت پرداخت به موضوع بهره‌وری و مدیریت کیفیت گفت: شاخص‌های کیفیت موضوعی است که می‌تواند به لحاظ اقتصادی و توسعه‌ای سهم بسزایی در فرآیند پیشرفت کشور ایفا کند. همچنین موضوع بهره‌وری نیز از این حوزه جدا نیست و بدون افزایش بهره‌وری نمی‌توان به شرایط مناسب اقتصادی و رشد مورد نظر دست پیدا کرد.

    وی در ادامه با اشاره به آمار کتاب بهره‌وری آسیا در سال 2016 و وضعیت ایران در این آمار اظهار کرد: در بازه زمانی سال‌های 2000 تا 2014 که ایران درگیر تحریم‌ها نیز بود، رشد متوسط اقتصادی حدود 4.3 درصد بوده‌ است که بیشتر آن از موجودی سرمایه و تزریق پول حاصل شده است و متاسفانه نیروی کار زیادی ایجاد نشد و آن‌طور که آمار نشان می‌دهد از کل رشد 4.3 درصدی فقط 1.1 درصد یعنی حدود 25 درصد از کل رشد، سهم بهره‌وری بوده است.

    وی افزود: این وضعیت در حالی است که کشورهای پیشرفته حداقل تا نیمی از رشد اقتصادی خود را از طریق افزایش بهره‌وری به دست می‌آورند که متاسفانه آمار موجود نشان می‌دهد که کشور ما نیاز به تلاش بسیار برای رسیدن به سهم استاندارد بهره‌وری در رشد اقتصادی خود دارند.

    رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در ادامه با بررسی بازده بلندمدت تری از تاریخ اقتصاد ایران، اظهار کرد: اگر دوره بزرگتری را برای بررسی این موضوع در نظر بگیریم. در سال‌های 1970 تا 2014 یعنی یک بازه 45 ساله، میانگین رشد اقتصادی 3.6 درصد بوده که سهم بهره‌وری در این میان حدودا صفر درصد بوده است.

    دوران طلایی بهره‌وری در دولت‌های هفتم و هشتم

    رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران همچنین با اشاره به دوران بهره‌وری در ایران عنوان کرد: بین سال‌های 2000 تا 2005 نرخ رشد اقتصادی به 6.9 درصد رسید که از این مقدار 3 درصد سهم بهره‌وری یعنی کمی کمتر از 50 درصد رشد اقتصادی بود که این دوران بهترین دوران از لحاظ نرخ بهره‌وری در تاریخ اقتصاد ایران است. نفت مانع تلاش برای افزایش بهره‌وری است.

    طباطبایی با بیان اینکه قیمت نفت نمی‌تواند به رشد بهره‌وری کمک کند، تصریح کرد: افزایش قیمت نفت تاثیر چندانی در افزایش بهره‌وری کشور ندارد و حتی باعث می‌شود که سعی کنیم تمام مشکلات را از قبیل ورود ماشین‌الات، تجهیزات و ساخت سوله حل کنیم که اگر این تجهیزات نیز از استانداردهای روز دنیا برخوردار نباشد به ما ضرر خواهد رسید.

    صعود 7 پله‌ای ایران در شاخص‌های رقابت پذیری

    وی با اشاره به جایگاه ایران در رده‌بندی رقابت‌پذیری کشورها، عنوان کرد: در شاخص‌های رقابت پذیری، ایران توانست از رتبه 83 درسال 2014 به رتبه 74 در سال 2015 برسد که متاسفانه در سال 2016 همه چیز طبق انتظارات پیش نرفت و با دو پله سقوط در جایگاه 76 از بین 138 کشور جهان قرار گرفت.

    رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران ادامه داد: اما با این وجود عملکرد ایران نسبت به همسایه خود یعنی کشور ترکیه قابل قبول تر بوده است؛ به طوری که جایگاه ترکیه در سه سال گذشته در رده‌بندی رقابت پذیری کشورها به ترتیب از 45 به 51 و 55 تنزل یافت و این نشان می‌دهد که در حالی که امروز ایران از شرایط و امنیت مناسبی برخوردار است، می توان با توجه بیشتر به موضوع کیفیت و بهره‌وری در حوزه پیشرفت‌های قابل توجهی رقم زد.

    طباطبایی آینده پژوهی را دارای جایگاه ویژه‌ای در موضوع ارتقای کیفیت و بهره ‌وری دانست و گفت: ما در آینده با شهرها، خانه‌ها، کالا و خدمات هوشمندتری روبرو خواهیم بود؛ به طوری که در 15 سال آینده نیمی ازمشاغل فعلی و بسیاری از کالاها وخدمات موجود تغییر خواهد کرد. تنها بنگاه‌های تولیدی و واحدهای خدماتی ‌ای امکان حیات خواهند داشت که از آینده نگری و آینده نگری برخوردار بوده باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو