عصر بازار

بازار گردان و منتشر کننده اوراق مرابحه:

برای خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار میلیارد تومان پول نیاز است

عصر اعتبار- بازارگردان و منتشرکننده اوراق مرابحه گندم درباره انتشار اوراق ثانویه مرابحه گندم معتقد است که در نبود شرکت‌های رتبه‌بندی رفتار ناشران در سررسید نشان‌دهنده اعتبار آنها است. او می‌گوید برای خرید تضمینی گندم امسال حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان پول نیاز است.

برای خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار میلیارد تومان پول نیاز است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حسین خزری خرازی در نشستی که امروز در رابطه با معاملات ثانویه اوراق مرابحه گندم تشکیل شد، گفت: برای اولین‌بار در یک ماه گذشته جمعا 3650 میلیارد تومان برای تامین مالی بخش کشاورزی مشخصا برای خرید تضمینی گندم از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کرده است. 2650 میلیارد تومان از این اوراق مربوط به اوراق سلف بود که در بورس کالا فروخته شد و 1000 میلیارد تومان اوراق مرابحه بود که در فرابورس به فروش رسید.

    وی افزود: این دومین تامین مالی تاریخ بازار سرمایه در بخش بازار بدهی بود. اولین و بزرگ‌ترین تامین مالی در سال گذشته مربوط به شرکت ملی نفت بود که طی آن به مقدار 5000 میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شد، ولی از طرفی این اولین تامین مالی بخش کشاورزی از طریق بازار سرمایه بود و از این بابت یک اتفاق بزرگ در بخش کشاورزی محسوب می‌شود. چه بعد از انقلاب و چه قبل از آن دولت برای حمایت از بخش کشاورزی سوبسیدهایی را پرداخت می‌کرد که آن مبلغ را یا از بودجه خود می‌داد یا بانک‌ها را ملزم می‌کرد تا رقم‌هایی را به عنوان تسهیلات پرداخت کنند. مثلا از سال‌های متمادی بانک‌های سپه، کشاورزی و ملت خرید تضمینی گندم را انجام می‌دادند.

    متعهد، ناشر و بازارگردان اوراق مرابحه گندم، ادامه داد: با وضعیت بانک‌ها در سال‌های اخیر عملا بانک‌ها منابع زیادی نداشتند و برای خرید تضمینی گندم امسال چیزی حدود 15 هزار میلیارد تومان پول نیاز است، بنابراین به رقم 3650 میلیارد تومانی که در ابتدا گفتم تقریبا یک چهارم کل مبلغ مورد نیاز است.

    خزری خرازی بیان کرد: چون بانک‌ها پول نداشتند و مشخصا بانک کشاورزی منابعی نداشت که در اختیار قرار دهد، با قانون جدید و با زحمت دوستان در بازار سرمایه و ایجاد بازار بدهی، دولت مستقیما در بازار سرمایه تامین مالی کرد از این نظر ساختار فرق زیادی دارد.

    وی ادامه داد: دولت وقتی به بانک می‌گوید پولی به من قرض بده یا برای مصارف من تامین کن در سررسیدش دولت می‌ماند و آن بانک و بانک مرکزی، ولی وقتی که به بازار سرمایه می‌آید و به آحاد سرمایه‌گذاران حقیقی خود می‌گوید به من پول بده آن وقت رفتار دولت در سررسید خیلی مهم می‌شود. خوشبختانه در سه سررسید قبل اسناد خزانه دولت یک یا دو روز قبل از سررسید پول‌ها را پرداخت کرد و این موضوع باعث تغییر رفتار و فرهنگ می‌شود.

    این کارگزار تصریح کرد: در نبود شرکت‌های رتبه‌بندی که حلقه مفقوده بازار سرمایه ما است، رفتار هر ناشر در سررسید چه برای پرداخت کپن‌ها و چه برای پرداخت اصل پول نشان‌دهنده اعتبارش است. کارگزاری بانک کشاورزی در این مورد وظیفه خود می‌دانست که تکلیفی که دولت به بانک کشاورزی داد و بانک کشاورزی هم به کارگزاری بانک کشاورزی محول کرد را به درستی انجام دهد و برخی از عرضه‌های این اوراق را برعهده بگیرد.

    خزری خرازی تصریح کرد: خوشبختانه شرکت‌های بسیار سودآوری در بخش کشاورزی وجود دارد و همه کارخانه‌های آرد، کارخانه‌های ماکارونی‌سازی و کارخانه‌های نان و بیسکویت از جمله این شرکت‌ها هستند که امکان تامین مالی در بازار سرمایه و پذیرش سهام‌شان در بورس و فرابورس را دارند، ولی متاسفانه این چرخه در بخش کشاورزی چندان فعال نبوده و به غیر از چند شرکت سنتی در بازار سهام، سایر اینها وارد بازار سرمایه نشدند.

    در ادامه‌ی این نشست محسنی – معاون توسعه بازار فرابورس – اظهار کرد: در فرآیند معاملات ثانویه حجم مشخصی برای معاملات تعیین نمی‌شود و تمام پذیره‌نویسان که در دوره پذیره‌نویسی اوراق را خریداری کرده‌اند این امکان را دارند تا در زمان معاملات ثانویه با هر نرخی که بازارگردان‌ها متعهد هستند هر روز حجمی را خریداری کنند و در نرخ‌هایی که ممکن است اوراق را به فروش برسانند.

    وی افزود: افرادی که در دوره پذیره‌نویسی موفق به خریداری نشده‌اند با توجه به نرخی که برای فروش تعیین می‌شود و با توجه به اهداف سرمایه‌گذاری خود می‌تواند اوراق را خریداری کنند.

    معاون توسعه بازار فرابورس توضیح داد: در زمان پذیره‌نویسی این اوراق علی‌رغم این‌که حجم بالایی را برای فروش در نظر داشته‌ایم بالای 90 درصد اوراق توسط اشخاص حقوقی در بازار خریداری شده‌اند که این موضوع قابل انتظار هم بود، ولی حضور افراد حقیقی را هم در خرید این اوراق شاهد بودیم که به نوبه خود قابل تقدیر است. همچنین مشارکت بالای صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم را داشتیم که به نوبه خود مشارکت افراد حقیقی در پذیره‌نویسی را نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو