عصر بازار

از سال ۱۳۸۹تاکنون؛

یک میلیون و ۲۴۳ هزار نفر از طریق بازار سرمایه خانه دار شدند

عصر اعتبار- مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه می گوید، مجموع افرادی که از سال ۱۳۸۹ تا پایان مهرماه از طریق اوراق تسهیلت مسکن خانه دار شدند به یک میلیون و ۲۴۳ هزار نفر رسیده است.

یک میلیون و ۲۴۳ هزار نفر از طریق بازار سرمایه خانه دار شدند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال 1389 در فرابورس ایران آغاز شده است و هم اکنون بیش از 20 نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در بازار سرمایه معامله می شود.
    خریداران مسکن می توانند با تهیه این اوراق از بازار فرابورس، از وام های تسهیلات مسکن استفاده کنند.
    سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران 600 میلیون ریال و در مرکز استان های بالای 200 هزار نفر مبلغ 500 میلیون ریال است.
    به گزارش سمات، محمدرضا محسنی مدیرعامل این شرکت در این باره گفت: حدود 20 هزار نفر در ماه گذشته از طریق اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن خانه دار شدند تا مجموع کل افرادی که از سال 1389 از این اوراق استفاده کرده اند، به رقم یک میلیون و 243 هزار نفر برسد.
    وی درباره فعالان بازار سرمایه نیز گفت: اکنون چهار میلیون و 615 هزار مرد و 2 میلیون و 145 هزار زن در بازار سرمایه ایران کد سهامداری دریافت کرده اند و بیش از 35 هزار کد حقوقی و 726 کد سهامدار خارجی نیز صادر شده است.
    حقوقی ها می توانند تعداد زیادی کد سهامداری دریافت کنند، اما در نهایت تحت یک کد، محاسبه می شوند.
    محسنی با بیان اینکه 26 نماد جدید ماه گذشته در سامانه پس از معاملات ثبت شد، اضافه کرد: 12 گواهی سپرده، 9 نماد شرکتی، 2 اوراق مشارکت و یک اوراق تسهیلات مسکن، اجاره و مرابحه در مهرماه در سامانه پس از معاملات شرکت سپرده گذاری مرکزی درج شد.
    وی ادامه داد: هم اکنون 6 هزار و 440 نماد در این بازار وجود دارد که 5 هزار و 434 نماد در بورس انرژی، 420 نماد در بورس تهران، 70 نماد در بورس کالا و 516 نماد در فرابورس ایران فعال هستند.
    مدیر عامل سمات در باره تعداد کدهای سهامداران خارجی اظهار داشت: 14 کد در مهرماه امسال برای سرمایه گذاران خارجی صادر شد تا مجموع آنها به رقم 726 کد برسد.
    محسنی افزود: سهامدارانی از عراق و افغانستان در ماه پیش با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی، کد معاملاتی فعالیت خود را دریافت کردند.
    وی گفت: 10 سرمایه گذار حقوقی خارجی از کشورهای انگلیس، گرجستان، ارمنستان، امارات، نیجریه، عراق (2 شرکت) و افغانستان مهرماه کد سهامداری خود را از شرکت سپرده گذاری مرکزی کسب کردند تا تعداد سرمایه گذاران حقوقی خارجی فعال در بازار سرمایه ایران به عدد 127 برسد.
    نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران را آبان ماه سال 73 یک شرکت آلمانی دریافت کرد و تاکنون 726 کد سهامدار خارجی در این بازار صادر شده است.
    اکنون، سرمایه گذارانی از آمریکا، انگلیس، اسپانیا، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، ازبکستان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، لهستان، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی، کره جنوبی، گرجستان، ارمنستان و افغانستان فعال هستند.
    بر اساس این گزارش، در این فهرست نام 34 سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز دیده می شود.
    سهامداران خارجی، پس از دریافت کد معاملات می توانند در بازار سرمایه ایران فعالیت کرده و اقدام به خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی