عصر بازار

معاون وزیر اقتصاد:

حذف چند صفر از واحد پولی ضروری است

عصر اعتبار- - معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی می گوید، نیازمند اصلاحات پولی هستیم زیرا تعداد صفرهای زیاد دشواری هایی را برای اقتصاد ایجاد می کند.

حذف چند صفر از واحد پولی ضروری است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، حسین قضاوی روز سه شنبه در آیین آغاز به کار نمایشگاه ایران تراکنش افزود: در پیش نویس لایحه قانون بانکداری که به زودی تقدیم مجلس می شود، به دولت اجازه داده می شود در هنگام مقتضی اصلاحات پولی داشته باشد.
    وی ابراز امیدواری کرد صفرهای واحد پولی کشور کم شود و اسکناس ها با امنیت بالاتر و استاندارد عرضه شود.
    معاون وزیر اموراقتصادی و دارایی یادآور شد: در نیمه دهه هشتاد خورشیدی، ایران چک ها به عنوان یک اقدام موقتی برای رفع مشکل اسکناس های کوچک در شبکه بانکی طراحی و اجرا شد و قرار نبود برای همیشه باقی بماند اما این چک پول ها همچنان رواج دارد.
    وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا اینطور نیست که دو نوع اسکناس در نظام بانکی رواج داشته باشد، گفت: اصلاحات(رفورم) پولی را می توان در شرایطی که روند قیمت ها پایین است، انجام داد.
    قضاوی با اشاره به این که تعداد زیاد صفرهای پول ملی دشواری هایی را برای اقتصاد پدید می آورد، ابراز امیدواری کرد دولت و مجلس درباره رفورم پولی به یک تصمیم مشترک برسند.
    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه اسکناس و سکه ابزار مبادلات مالی مردم به شمار می روند، اظهار داشت: از منظر بین الملل نیز وجود صفرهای زیاد در پول ملی وجهه خوبی ندارد و لازم است از صفرهای آن کاسته شده و مبادلات مردم تسهیل شود.

    ** تامین مالی 70 درصد بخش تولید به دوش نظام بانکی
    معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: مانده تسهیلات بانکی هشت هزار و 500 تریلیون ریال(850 تریلیون تومان) است و با توجه به اینکه تولید ناخالص داخلی 12 هزار تریلیون ریال(1200 تریلیون تومان ) برآورد می شود، می توان گفت 70 درصد تامین مالی تولید از طریق نظام بانکی است.
    قضاوی با یادآوری اینکه منابع بانکی در جهان و از جمله ایران روز به روز گرانقیمت تر می شود، افزود: در حدود سه دهه قبل رقم منابع جاری بانک ها حدود 40 درصد کل منابع بانکی بود اما اکنون به نسبت پایینی رسیده است و بانکها مجبورند برای تامین منابع سود بپردازند.
    قضاوی با اشاره به ورود بانک ها به نوآوری های جدید بویژه در حوزه بانکداری الکترونیکی اظهار داشت: افزایش سرعت اینترنت و فناوری اطلاعات به گونه ای است که نمی توان پیش بینی کرد صنعت بانکداری تا سه سال آینده به چه شکلی خواهد بود.
    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به استفاده بانک های ایرانی از فناوری های جدید برای اموری چون ارایه خدمات پرداخت و دریافت، پرداخت صورتحساب و اقساط و صدور حوالجات اظهار داشت: اکنون زیرساخت های لازم برای خرید و فروش الکترونیک ارز و طلا نیز مهیاست و انجام آن نیازمند صدور مجوز از مراجع ذی ربط است.
    وی یادآور شد: تعداد کارت های بانکی از ٢٢٦ میلیون فقره در سال 1391 به 330 میلیون فقره در سال جاری رسیده است ، یعنی امروز به ازای هر نفر 4.5 کارت بانکی وجود دارد.
    به گفته قضاوی، تعداد دستگاه های خودپرداز بانکی نیز به به 42 هزار دستگاه و پایانه های شعب نیز به 72 هزار دستگاه افزایش یافته است.

    * کارت های اعتباری در حقیقت کارهای وام هستند
    معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به موضوع کارت های اعتباری اشاره کرد و گفت: این کارت ها در حقیقت کارت های وام هستند زیرا کارت اعتباری یعنی کارتی که بتوان بدون داشتن مبلغی در آن و نیز بدون اعمال سود، خرید و پرداخت انجام داد و اگر فرد نتواند صورتحساب خود را در موعد مقرر تسویه کند، شکل وام پیدا کند.
    قضاوی با بیان اینکه کارت اعتباری به مفهوم بین المللی آن در ایران وجود ندارد، اظهار داشت: در کشورهای دیگر کارت هایی چون ویزا کارت و مستر کارت رواج دارد و شرکت ها بر اساس آن سیاست های خود را اعمال می کنند.
    وی ادامه داد: در ایران هنوز ابزاری وجود ندارد که تولیدکنندگان کالا و خدمات و عرضه کنندگان کالا بتوانند در چارچوب فروش اعتباری، کالای خود را به مشتریان ارایه کنند.
    قضاوی پیشنهاد کرد شرکتی در کشور تاسیس شود تا با تاسیس یک بانک اطلاعاتی از شرکت هایی که حاضرند کالای خود را به صورت اقساط بفروشند، نظام اعتباری را هدایت کنند.

    * نیاز مردم به اسکناس کاهش یافته است
    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به دستاوردهای توسعه نظام بانکداری الکترونیک در ایران اشاره کرد و گفت: امروز اغلب مبادلات دیگر با اسکناس و مسکوک انجام نمی شود و از این حجم تولید اسکناس و نیاز به آن نیز کاهش یافته است.
    به گفته قضاوی، پارسال 14 هزار تریلیون ریال (1400 تریلیون تومان) از طریق خودپردازها تراکنش انجام شد و سهم دستگاه های کارتخوان 9 هزار و 650 تریلیون ریال (965 تریلیون تومان) بود و انتظار می رود امسال به 11 هزار تریلیون ریال(1100 تریلیون تومان) برسد.
    وی افزود: پارسال سهم ساتنا در این تبادلات مالی 17 هزار تریلیون ریال(1700 تریلیون تومان) و شبکه پایان 2 هزار تریلیون ریال(200 تریلیون تومان) بود که انتظار می رود امسال به حجم تراکنش 20هزار تریلیون ریال(2 هزار تریلیون تومان ) در ساتنا و سه هزارو 200 تریلیون ریال(320 تریلیون تومان) در پایا برسیم.
    قضاوی با یادآوری اینکه پارسال 50 هزار تریلیون ریال(پنج هزار تریلیون تومان) مبادلات اقتصادی الکترونیک در کشور محقق شده است و انتظار می رود امسال به عدد پنج هزارو 500 تریلیون ریال( 550 تریلیون تومان ) برسد، گفت: این عدد به معنی آن است که 4.3 برابر تولید ناخالص داخلی مبادلات مالی به شکل الکترونیک انجام می شود.
    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی حجم اسکناس در دست مردم را 370 هزار میلیارد ریال( 37 هزار میلیارد تومان) برآورد کرد که در مقایسه با رقم نزدیک به 11 هزار تریلیون ریال(1100 تریلیون تومان) نقدینگی یعنی حدود سه درصد نقدینگی به شکل پول و اسکناس در دست مردم است.

    ** نیاز به شفافیت در نظام بانکی داریم
    مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم بر شفافیت بیشتر مراودات مالی کشور بر بستر شبکه بانکی تاکید کرد و گفت: اگر مبدا و مقصد پول به خوبی رصد شود، دیگر مشکلاتی چون فساد، قاچاق، رانت و اختلاس ایجاد نمی شود.
    وی تاکید کرد: باید جریان پول مشخص و معلوم باشد که پول از چه منبعی دریافت و در چه مجرایی هزینه می شود، زیرا در این صورت هرگونه تغییر غیرعادی در مسیر همان لحظه کشف می شود.
    نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به مدد فناوری های جدید اطلاعاتی که امروز در جهان رایج است، می توان به راحتی جریان پول را در کشور رصد کرد و دیگر نیاز نیست هزینه دهیم یا در مسیر مبارزه با قاچاق کشته دهیم.
    پزشکیان با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد پول ناشی از عملیات اقتصادی فاسد وارد شبکه بانکی شود، گفت: وقتی خارجی ها هر کالایی را به مقصد ایران رصد می کنند، ما هم باید توانیم کالاهای داخل کشور را رصد کنیم.
    دومین نمایشگاه تراکنش ایران به مدت دو روز در مرکز همایش های بوستان گفت و گو برپا شده و آخرین فناوری های مرتبط با صنعت بانکداری الکترونیکی عرضه شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو