عصر بازار

کیش اینوکس ۲۰۱۶ (۲۸)

اصلاح قانون ورشکستگی در دولت در دست بررسی است

عصر اعتبار- در حاشیه همایش سرمایه گذاری و توسعه ایران معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه قانون ورشکستگی در حال بررسی در دولت است، اظهار داشت:‌ این امر می تواند به مشکلات بانک ها کمک کند ضمن اینکه در بحث مطالبات معوق، بانک مرکزی بررسی‌های زیادی را انجام داده است اما هنوز راهکارها نهایی نشده است.

اصلاح قانون ورشکستگی در دولت در دست بررسی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از عصر بازار ، پیمان قربانی در حاشیه همایش سرمایه گذاری و توسعه در ایران در پنل تخصصی مالی و بانکداری درباره  کاهش بدهی های دولت به بانک ها گفت: در خصوص کاهش مطالبات معوق باید ابتدا به دلایل ایجاد ان توجه کرد بخشی از آن مربوط به تکالیف دولت و بخش دیگر مربوط به سایر بخش ها است.
    وی گفت:چند سالی است که نظام مالی کشور دچار تنگنای اعتباری شده و این محدودیت جدی بر سر راه رشد اقتصادی وجود دارد. به این معنا که اگرچه رشد مثبت اقتصادی اتفاق افتاد ولی پیشران اصلی آن نفت بود.
    معاون بانک مرکزی افزود: به مرور بخش غیرنفتی در حال فعال شدن است اما اینکه در بخش سرمایه گذاری چه اتفاقی رخ دهد منوط به تامین مالی است چرا که حدود 90 درصد تامین بازارهای مالی را بانک ها انجام می دهند و به دلیل اینکه آنها با محدودیت منابع مواجه شده اند محدودیت هایی را نیز پیش روی سرمایه گذاری قرار گرفته است.
    وی تصریح کرد: اگر بخواهیم این مسیر را هموار کنیم یا باید سایر اعضا را تحریک کرده که شامل بازار سرمایه و سرمایه گذاری خارجی است و یا در حوزه نظام بانکی نیز اصلاحاتی صورت گیرد.
    به گفته قربانی در حوزه نظام بانکی باید برنامه اصلاحی عملیاتی شود و به این نکته نیز توجه شود که اگر بخواهیم جامع عمل کنیم نظام مالی ما مثل سایر کشورها لازم دارد که بر روی بخش‌هایی همچون صندوق بازنشستگی، بیمه و بورس با لحاظ کردن اصلاحاتی در ساختارها کارها را پیش برد.
    وی  خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه نقش نظام بانکی پررنگ تر از سایر مجموعه‌هاست باید افزایش سرمایه در آن صورت گیرد که البته یک الزام جدی برای آن وجود دارد به نحوی که بانک مرکزی، بانک های خصوصی را ملزم به افزایش سرمایه تدریجی کرده اما در دولت موظف است پول تازه را وارد بانک ها کند و البته در کنار آن به حل و فصل مطالبات معوق نیز کنم نماید.
    قربانی گفت: طی دو سال اخیر بانک مرکزی تلاش کرده تا از افزایش مطالبات جاری جلوگیری و نسبت به مطالبات غیرجاری نیز راهکار منسجم داشته باشد این در شرایطی است که نسبت مطالبات سال جاری در شهریور 93 حدود 14.2 درصد بوده که در سال 94 به 12.2 کاهش یافته و هم اکنون هم 11 درصد است اما این حجم همچنان بالاست.
    به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی یکی از راه حل ها تشکیل AMC ) )ادغام یا مدیریت دارایی یا نهادهای مدیریت دارایی است که نیاز به بودجه دولت دارد و هم اکنون بانک مرکزی با همکاری مشاوران در حال بررسی راه حل ها است.
    وی  تاکید کرد: باید پذیرفت محدودیت‌های نظام بانکی راه‌حل‌های کوتاه مدت ندارد و باید در یک افق میان مدت اقتصاد را سالم سازی کرده و تنوع بخشی را در دستور کار قرار دهیم.
    وی با بیان اینکه، قانون ورشکستگی در حال بررسی در دولت است، اظهار داشت:‌ این امر می تواند به مشکلات بانک ها کمک کند ضمن اینکه در بحث مطالبات معوق، بانک مرکزی بررسی‌های زیادی را انجام داده است اما هنوز راهکارها نهایی نشده است.
    قربانی گفت:‌در بحث سرمایه گذاری خارجی باید به ظرفیت اقتصاد توجه کنیم ضمن اینکه باید موارد دیگر را نیز درنظر گرفت زیرا این سرمایه گذاری‌ها ممکن است به بدهی تبدیل شود.

    ورشکستگی در انتظار بانک‌های بنگاه‌دار
    در ادامه این پنل پرویز عقیلی مدیرعامل بانک خاورمیانه افزود: بانکداری ایران به مفهوم واقعی بین المللی نیست و اگرچه بانک ها باید فقط واسطه‌گری مالی کرده یعنی سپرده بگیرند و تسهیلات بدهند، اما قسمتی از منابع خود را در شرکت های وابسته به خودشان سرمایه گذاری کرده که این یک روند صددرصد غلط است.
    وی راهکار مواجهه با این مشکل را اجرایی کردن قواعد بازل 3 از سوی بانک مرکزی دانست و تصریح کرد: چنانچه بازل 3 اجرایی شود بانک ها متوجه خواهند شد که چه وضعیت خطرناکی دارند، به این معنا که برخی از آنها سرمایه منفی خواهند داشت یعنی بانکداری نمی کنند و مثل شرکت های مضاربه ای که در گذشته وجود داشته اند، مشغول به فعالیت شده اند.
    عقیلی کرمانی ادامه داد: چنانچه واقع‌بینانه با این موضوع برخورد کرده و در مسیر تجدید ساختار بانک ها گام برداریم، بازل 3 هر چه سریعتر باید اجرایی شود و در قدم های بعدی اگر قرار است بانک ها ادغام شوند یا تعدادی از آنها ورشکسته هم شوند، کار را باید پیش برد؛ چراکه در همه جای دنیا تجدید ساختار بانک ها منجر به از بین رفتن آنها شده که البته لزوما ورشکسته نبودند.
    وی خاطرنشان کرد: در این فرآیند تعدادی از بانک‌های دنیا جمع شده یا ادغام شده‌اند پس لازم است هر چه سریعتر این قواعد بین المللی را استفاده کنیم و اگر بانک‌هایی وضعیت مناسبی ندارند، از گردونه خارج شوند.
    این کارشناس ارشد مسائل بانکی ادامه داد: البته در این فرآیند سپرده های مردم باید حفظ شده و محفوظ بماند به نحوی که حتی یک ریال آن هم صدمه نبیند و اعتماد و تعهد مورد تاکید قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو