عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی در دیدار با رییس مجلس قبرس:

تردید های بانک های بین المللی ناشی از بی اطلاعی است

مانعی در گسترش روابط وجود ندارد

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی علت عمده تردید بانک‌های اروپایی در بازسازی روابط با ایران را بی اطلاعی دانست و افزود: در سند توافق نامه برجام و اسناد و بیانیه‌های OFAC، زمینه‌های مجاز فعالیت و همکاری با ایران به صورت شفاف آمده که نشان می‌دهد هیچ مانعی برای گسترش روابط بانکی وجود ندارد.

تردید های بانک های بین المللی ناشی از بی اطلاعی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، ولی‌اله سیف ظهر امروز در دیدار با رییس مجلس نمایندگان قبرس ضمن اشاره به قدمت دیرینه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور ایران و قبرس گفت: زمینه همکاری بسیار وسیع است و بانک‌های دو کشور به توسعه روابط علاقه نشان می‌دهند که لازم است مورد بهره برداری قرار گیرد.
    سیف با ارایه توضیحاتی درباره شرایط ایران در دوران پسابرجام، گفت: اقتصاد کشور ایران طی سه سال گذشته با مشکلاتی از جمله محدودیت در روابط تجاری بین‌المللی همچون فروش نفت مواجه بوده است. علیرغم این مشکلات و دیگر مسایل مانند کاهش اخیر قیمت نفت و شوک شدید اقتصادی، با برنامه‌ریزی و مساعدت تمام بخش‌ها، وضعیت اقتصاد کشور بهبود یافته و نرخ تورم 40 درصدی به  زیر 10 درصد رسیده است.
    وی افزود: پس از اجرای برجام در ژانویه امسال، روند بهبود شرایط اقتصادی استمرار یافته و هم‌اکنون در ایران تورم تک‌رقمی شده و به عدد 8.7 درصد رسیده است. به گفته وی ، علیرغم وجود رکود و اثر عمیق کاهش قیمت نفت بر اقتصاد، رشد اقتصادی ایران در سه ماهه ابتدای امسال به 5.4 درصد رسیده است.

    سیف با اشاره به نوسانات شدید نرخ ارز پیش از دولت یازدهم گفت: با اقدامات مناسب بانک مرکزی  و انضباط پولی دولت یازدهم، ثبات و آرامش به این بازار بازگشته است و اکنون سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی می توانند با اتکا به روند منطقی و قابل پیش بینی قیمت ارز، نسبت به سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی مبادرت کنند.
    رئیس شورای پول واعتبار با اشاره به اثربخشی نظارت بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در سه سال گذشته با افزایش و تعمیق نظارت خود بر فعالیت بانک‌ها و موسسات اعتباری توانسته است تا حد زیادی جلوی رفتارهای انحرافی بانک‌ها را بگیرد.
    سیف رفتار غیر شفاف آمریکا را در اجرای معاهده برجام مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: از زمان اجرای برجام در ژانویه گذشته، زمینه گسترش همکاری‌های اقتصادی فراهم آمده است ولی بانک‌های بین‌المللی به دلیل ترس از جریمه‌های آمریکا، که در برخی موارد هیچ ارتباطی با ایران ندارد، در بازسازی روابط بانکی و اقتصادی خود تردید نشان می‌دهند.
    وی افزود: البته بانک مرکزی در ماه‌های فوریه و مارس طی مذاکراتی با بانک‌های اروپایی به رفع این ابهامات پرداخت و در حال حاضر بانک‌های گوناگون اروپایی، ازجمله بانک‌های مرکزی ایتالیا، اتریش و هلند در اروپا و بانک‌های مرکزی هند، چین، کره و ترکیه در آسیا روابط مناسبی را با ایران آغاز کرده‌اند .
    وی افزود: هم‌اکنون ابهامات بانک‌های بین‌المللی از طریق این مذاکرات برطرف شده است و با بیانه‌ اخیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) و نیز علاقه فراوان این بانک‌ها برای حضور در ایران، مانعی برای گسترش روابط بانکی و اقتصادی وجود ندارد.
    وی افزود: اجرای دقیق مفاد برجام بر عهده کمیته‌ای متشکل از نمایندگان کشورهای اروپایی، OFAC و ایران است و البته شخصاً نیز در ملاقات‌هایی که با روسای بانک‌های مرکزی اروپایی از جمله ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا و جک لو، وزیر خزانه داری آمریکا داشتم، اجرای موثر برجام را پیگیری کردم.
    سیف با اشاره به تسویه حساب با بیمه‌های اروپایی افزود: پس از اجرای برجام، بلافاصله پرداخت‌های جاری به بیمه‌های صادراتی اروپایی که به علت نبود کانال ارتباطی متوقف شده بود، از سر گرفته شد و تمام مطالبات این موسسات پرداخت شد. این نشان می‌دهد علی‌رغم وقوع انقلاب، جنگ تحمیلی و تحریم‌ها، بانک‌های ایرانی همواره به تعهدات خود در قبال اروپا عمل کرده‌اند و حتی یک مورد خطا وجود ندارد.
    سیف به ضوابط و شرایط فعالیت بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی در ایران اشاره کرد و گفت: بانک‌های بین المللی در ایران  با ارایه درخواست خود و پس از بررسی‌های لازم از سوی بانک مرکزی، می‌توانند به تاسیس شعبه و یا دفتر نمایندگی اقدام کنند. همچنین این بانک‌ها می‌توانند تا سقف 40 درصد از سهام را در سرزمین اصلی و برای مناطق آزاد تجاری-صنعتی، بدون محدودیت و 100 درصد از سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری را در اختیار بگیرند و از این طریق در صنعت بانکداری ایران نیز سرمایه گذاری کنند.

    رئیس شورای پول و اعتبار به تاریخچه روابط بانکی با قبرس اشاره کرد و گفت: در گذشته بانک‌های ایرانی با بانک‌های قبرس روابط کارگزاری مناسبی داشتند که به دلیل تحریم‌ها متوقف شده بودند. پس از برجام، مذاکرات برای بازسازی این روابط از سر گرفته شد و بانک قبرس از جمله بانک‌هایی است که هم‌اکنون روابط خود را با بانک مرکزی ایران و دیگر بانک‌های ایرانی آغاز کرده است.
    وی افزود: از سرگیری روابط متوقف شده میان بانک‌های دو کشور، پیش‌نیاز گسترش روابط اقتصادی است. پیشنهاد می‌شود هیئتی متشکل از نمایندگان بانک‌های قبرس برای بررسی راهکارهای رفع موانع و گسترش این روابط به ایران سفر کنند. همچنین برای سهولت در انجام تسویه‌حساب‌ها و پرداخت‌ها، بانک‌های مرکزی و یا بانک‌های بزرگ دوکشور می‌توانند نزد یکدیگر حساب افتتاح کنند که تجربه نشان می‌دهد این مهم، راه‌گشا خواهد بود.
    در این نشست دمیتیریس سیلوریس، رئیس مجلس نمایندگان قبرس، ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: برجام برای گسترش اقتصادی ایران موفقیت بزرگی به شمار می‌آید و امیدوارم برگزاری چنین جلساتی برای تحقق هدف اصلی این جلسات، که همانا افزایش روابط تجاری میان دو کشور است، مفید واقع شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو