عصر بازار

تاثیرانتخاب ترامپ در قیمت جهانی ارز، طلا و نرخ بهره

عصر اعتبار- تعیین نرخ جدید بهره آمریکا بر روی نرخ بهره روى نرخ برابرى دلار و سایر ارزها اثر می گذارد .

تاثیرانتخاب ترامپ در قیمت جهانی ارز، طلا و نرخ بهره
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، روز چهار شنبه ساعت دو بعد از ظهر به وقت نیویورک نرخ بهره در اجلاس فدرال رزرو (بانک مرکزى امریکا ) تعیین مى شود و تمامى بازار هاى مالى فردا منتظر اعلام نرخ بهره هستند.این نرخ بهره روى نرخ برابرى دلار و سایر ارزها اثر می گذارد . یعنى اگر نرخ بهره بالا برود ، ارزش دلار هم به دنبال آن افزایش مى یابد و با بالا رفتن دلار بخش مهمى از کالاهاى پایه همانند نفت و فلزات پایه کاهش قیمت پیدا می کنند. در این زمینه طلا از همه کالاها به تغییرات دلار حساس تر است .

    در زمینه تعیین نرخ بهره در روز چهارشنبه (امروز) چند نکته وجود دارد :

    اول ، انتخابات ریاست جمهورى امریکا به اندازه کافى نوسان بالایى را در بازارهاى مالى ایجاد کرده است و فدرال رزرو سوخت اضافى به این آتش نمى رساند و بنابراین احتمال بسیار بالایى وجود دارد که نرخ بهره بالا نرود.

    دوم ، درست است که ادعا مى شود که ترکیب فدرال رزرو سیاسى نیست ، ولى کاملا از سیاست عارى نیستند. ژانت یلن ، رییس فدرال رزرو امریکا به طور مشخص تمایلات قوى دموکراتیک دارد و بنابراین طبیعى است که براى ثبات در بازارها در چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهورى امریکا و با این فرض که کلینتون رقابت را می برد، نرخ بهره افزایش داده نخواهد شد.

    سوم ، در سال گذشته میلادى نرخ بهره در امریکا در ماه دسامبر افزایش یافت و احتمال اینکه در امسال نیز نرخ بهره در دسامبر افزایش یابد زیاد است . در این صورت افزایش نرخ بهره در ماه نوامبر نامحتمل است .

    چهارم ، اگر نرخ بهره افزایش نیابد و خط مشخصى فدرال رزرو براى ماه دسامبر مشخص نکند، دلار به شدت کاهش مى یابد و راه را براى بالا بردن طلا ، نفت و سایر کالاهاى پایه باز می کند. ضمنا یورو هم به تبع آن افزایش قابل توجهى خواهد داشت .

    پنجم ، اگر بر خلاف موارد فوق نرخ بهره را فدرال رزرو بالا ببرد، این افزایش علامت بسیار قوى براى انتخاب ترامپ در انتخابات ریاست جمهورى امریکا است . چرا که ترامپ اخیرا حمله هاى جدى به فدرال رزرو براى پایین نگهداشتن نرخ بهره کرده است و بنابراین افزایش نرخ بهره به نوعى استقبال از ورود ترامپ به حساب مى آید. در کنار نرخ برابرى دلار در مقابل ارزهاى عمده ، طلا و پزو مکزیک نیز از شاخص‌هاى مهم احتمال انتخاب ترامپ به شمار می روند. یعنى هر چه پزو ارزان تر شود و طلا گران‌تر شود احتمال انتخاب ترامپ از نظر بازار سرمایه بیشتر است .

    نویسنده: مرتضی ایمانی‌راد
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو