عصر بازار

معاون بانک مرکزی عنوان کرد;

بهبود شرایط در بازار مسکن

عصر اعتبار- معاون بانک مرکزی از بهبود شرایط در بازار مسکن خبر داد و گفت که طی این چند ماه اخیر، شاهد بهبود علائم در بخش مسکن بودیم، کما اینکه معاملات نیز در تهران افزایش‌یافته، اما بخش مسکن همچنان نیازمند توجه است.

بهبود شرایط در بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، پیمان قربانی   افزود: عمده فعالیت‌های بانک مرکزی در ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و ایجاد شفافیت خلاصه می‌شود، زیرا تلاش ما همواره با تأکید بر مهار تورم و کمک به رشد اقتصادی کشور بوده است، منتهی با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار داشت و رشد تورم شتابان و رشد منفی سرمایه‌گذاری بانک مرکزی ابتدا سعی کرد محیط را با ثبات کند و سپس به سمت رشد سرمایه‌گذاری حرکت کند.

    وی افزود: بر همین اساس در بدو امر تقویت انضباط مالی و استفاده از روش‌های غیردستوری در تعیین نرخ سود بانکی در بخش سیاست پولی دنبال شد.

    معاون اقتصادی رئیس بانک مرکزی کشور تأکید کرد: در حوزه سیاست اعتباری نیز هدایت منابع به سمت فعالیت‌های تولیدی، تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، بهبود تأمین مالی خرد خانوارها نیز از  دیگر محورهای مهم بود که پیگیری شد.

    قربانی ادامه داد: همچنین در حوزه سیاست‌های ارزی، ثبات بخشی به بازار ارز و زمینه‌سازی برای یکسان‌سازی نرخ ارز را دنبال کردیم.

    وی رشد نقدینگی را در سال 1391 بالا خواند و گفت: عمده رشد نقدینگی به دلیل مسکن مهر بود، اما در سال‌های 1392 رشد نقدینگی به‌آرامی کاهش یافت. در واقع ما به دنبال این بودیم که در سیاست پولی انقباضی عمل کنیم، لذا رویکرد انضباطی را در پیش گرفتیم و کاهش آرام رشد نقدینگی را دنبال کردیم.

    معاون اقتصادی رئیس بانک مرکزی کشور با اشاره به نوسانات بازار ارز در دوره پیش از انتخابات گفت: در حوزه بازار ارز و سیاست‌های ضد تورمی تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری بازار ارز تلاطم زیادی داشته است، اما بعد از انتخابات با تلاطم‌هایی که کمابیش وجود داشت، بانک مرکزی توانست با وجود صیانت از ذخایر ارزی کشور ثبات را حفظ کند، زیرا این بخش از نظر سرمایه‌گذاری برای بخش داخلی و خارجی بسیار مهم بود.

    قربانی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در جهت کاهش نرخ سود بازار بین‌بانکی گفت: از جمله اقدامات بانک مرکزی در جهت کاهش نرخ سود بازار بین‌بانکی ساماندهی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، راه‌اندازی و تکمیل پوشش سامانه چکاوک، کاهش نسبت سپرده قانونی، سپرده‌گذاری بانک مرکزی در بازار بین‌بانکی و در نتیجه کاهش نرخ سود بازار بین‌بانکی بود.

    معاون اقتصادی رئیس بانک مرکزی کشور تأکید کرد: در راستای بهبود بخش مسکن، معرفی ابزارهای جدید مالی، افزایش سقف تسهیلات، کاهش نرخ سود تسهیلات و تقویت منابع مالی ازجمله بخش‌هایی است که دنبال می‌کنیم.

    قربانی از فعال شدن شعب خارجی بانک‌های کشور خبر داد و گفت: در راستای گسترده شدن فعالیت‌ها، شعب خارجی بانک‌های کشور و همچنین دفاتر نمایندگی بانک‌های خارجی نیز در حال فعال شدن در ایران هستند که از جمله این‌ها می‌توان به ووری بانک کره، مسقط عمان و یوکو بانک هند اشاره کرد.

    وی خاطرنشان کرد: با توجه به بهبود چشم‌انداز اقتصادی کشور، پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول حاکی از افزایش رشد اقتصادی کشور به سطوح بالای 4.5 درصد و کاهش نرخ تورم به حدود 9.2 درصد است.

    معاون اقتصادی رئیس بانک مرکزی کشور در پایان تأکید کرد: نیروی کار ارزان و زیرساخت‌های مناسب در کشور از مزایای اقتصاد ایران است که می‌توان به سرمایه‌گذاران خارجی گوشزد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو