عصر بازار

رئیس صندوق نوآوری خبر داد

۱۴۰۰ میلیارد تومان بودجه صندوق نوآوری تامین شد

عصر اعتبار- رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: از سه هزار میلیارد تومانی که قرار بود به صندوق نوآوری اختصاص داده شود تاکنون حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تامین شده است.

۱۴۰۰ میلیارد تومان بودجه صندوق نوآوری تامین شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بهزاد سلطانی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: امیدواریم سال آینده با کمک دولت و مجلس سرمایه اولیه این صندوق، کامل شود و نیم درصد بودجه عمومی هم به این صندوق اختصاص یابد.

    وی گفت: مصوبه ای در دست بررسی است که از سود سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی برای پوشش ریسک استفاده شود.

    سلطانی با بیان اینکه باید از تولیدات شرکت های دانش بنیان حمایت کرد افزود: اگر شرکت های دانش بنیان بتوانند بازار محصولات خود را به دست بیاورند دیگر نیازی به تسهیلات ندارند بنابراین با اعطای وام 9 درصد به خریداران، آنها را تشویق می کنیم تا محصول شرکت های دانش بنیان داخلی را بخرند.

    وی افزود: ضمانت نامه شرکت های دانش بنیان را در سراسر کشور پوشش دادیم و اکنون بانک ها حاضرند برای پیش پرداخت ، حسن انجام کار و دیگر تعهدات شرکت های دانش بنیان از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی ضمانت نامه صادر کنند.

    در ادامه حسن قدسی پور عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه تاخیر در پرداخت سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی موجب ضرر است گفت:‌ برای پرداخت تسهیلات باید در شرکت ها اولولیت گذاری کرد و باید شرکت هایی در اولویت قرار بگیرند که تاثیر بیشتری در جی دی پی دارند.

    وی با اشاره به اینکه فقط حمایت مالی از شرکت های دانش بنیان کافی نیست، افزود:‌ در اجرای طرح های بزرگ مانند میدان نفتی آزادگان باید شرکت های دانش بنیان داخلی نقش داشته باشند و دولت و صندوق نوآوری و شکوفایی در این زمینه توجه کافی کنند.

    در ادامه سلطانی با اشاره به اینکه شرکت های حوزه نفت و گاز پتروشیمی و نیروگاه بیشترین تقاضا را از صندوق نوآوری و شکوفایی داشتند، گفت: در این حوزه بیش از 194 شرکت، 183 میلیارد تومان در سه سال اخیر از این صندوق تسهیلات گرفتند.

    وی ادامه داد: پس از آن شرکت های زیست فناوری است که بیش از 220 شرکت در این حوزه بیش از 230 میلیارد تومان در این سه سال به آنها تزریق شده است.

    سلطانی با اشاره به اینکه از 1300 طرح مصوب 250 طرح پایان یافته است، گفت: در بخش خصوصی، زیست فناوری ،‌نفت ، گاز و پتروشیمی و داروهای پیشرفته در این سه سال در رده های اول هستند.

    در ادامه قدسی پور عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه باید برای شرکت های دانشگاهی اولویت ویژه قایل شویم، گفت:‌40 طرح کلان ملی در کشور تصویب شد اما متاسفانه این طرح ها در سال های گذشته به تعطیلی کشیده شد.

    در ادامه جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: مجلس با در نظر گرفتن 3 هزار میلیارد تومان برای صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت های دانش بنیان حمایت کرد.

    وی گفت: با توجه به کاهش در آمدهای نفتی در چند سال اخیر نتوانستیم به اندازه کافی کمک کنیم.

    کوچکی نژاد افزود: معمولا نخبگان از نظر مالی ضعیف هستند و در برخی موارد برای اجرای ایده های خود نیاز به تسهیلات بلاعوض دارند.

    وی ادامه داد: تلاش می کنیم در برنامه پنج ساله ششم توسعه، نیم درصد از بودجه عمومی را به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص دهیم و این بودجه را پایدار کنیم.

    کوچکی نژاد با اشاره به اینکه حمایت از شرکت های دانش بنیان را باید ساماندهی کرد،

    گفت: هر سال دولت را موظف می کنیم 300 تا 400 هزار دلار از صندوق توسعه ملی به صندوق نو آوری و شکوفایی کمک کند.

    رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هم با بیان اینکه باید موج و جریان شرکت های دانشگاهی دانش بنیان شکل بگیرد، گفت: اگر 10 درصد پایان نامه های دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری قابلیت تجاری سازی داشته باشد، کشور متحول می شود ضمن اینکه صندوق حمایت های لازم را انجام خواهد داد.

    در ادامه امیر فرشچی مدیر عامل شرکت دانش بنیان در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه پروسه های اداری دست و پاگیر هستند، گفت: وقتی یک طرح تصویب می شود به طور کلان بررسی می شود اما در زمان کارشناسی به قدری وارد جزئیات می شوند که این طرح به تعویق می افتد.

    وی با بیان اینکه موشکافی زیاد در این موضوع شرکت ها را دچار بحران می کند، افزود: صندوق باید نقش حمایتی داشته باشد نه مشارکتی.

    در ادامه رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: 1380 طرح در 2 و نیم سال اخیر مصوب شد و حدود 1700 طرح رد شده است.

    سلطانی افزود: با تصویب این طرح ها موج های دانش بنیان در کشور به راه افتاد است که نتایج آن مشخص خواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از شرکت های نرم افزاری از صندوق نوآوری وام گرفتند، ادامه داد: در این حوزه 190 شرکت ، 120 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

    در ادامه سیدمهدی حاجی میرعرب مدیر عامل یکی از شرکتهای دانش بنیان در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: جای عنوان شرکت های مغزافزاری خالی است.

    رئیس صندوق آوری و شکوفایی ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه از همه شرکت های دانش بنیان حمایت می کنیم، گفت: دانش بنیان شدن وظیفه معاونت علمی ریاست جمهوری است و در آنجا حوزه های علوم انسانی و غیرفنی را هم وارد کردند که در آنها دانش بنیان اتفاق بیفتد و در این راستا برخی از شرکت های مدیریتی هم دانش بنیان شدند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی