عصر بازار

شروط تحقق رشد اقتصادی بلندمدت

عصر اعتبار- عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف گفت:‌ با افت قیمت نفت زمان آن رسیده که دولت استفاده از ابزارهای مدرن تامین مالی و انتشار اوراق بدهی را آغاز کند.

شروط تحقق رشد اقتصادی بلندمدت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، فرشاد فاطمی با بیان اینکه یکی از مسائل امروز کشور ما موضوع تامین مالی تولید و مصرف در کشور است، گفت: به صورت سنتی نظام اقتصادی ما به عنوان یک نظام بانک محور شدیدا برای تامین مالی به بانک ها متکی است. مشکلاتی که در سال های اخیر بوده و شبکه بانکی دچار آن شده این است که نقدینگی به خوبی نتوانسته برای تامین منابع مالی مورد استفاده قرار بگیرد.

    عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف خاطرنشان کرد: یکی از دلایل این موضوع تعهدات دولت نسبت به بانک ها و سایر نهادها و بنگاه های اقتصادی است. به نظر می رسد در موقعیتی که اقتصاد ایران قرار گرفته و ما احتیاج به جهش در رشد اقصادی داریم و برای رشد نیازمند تامین منابع مالی هستیم تا زمانی که نتوانیم موضوع بدهی دولت را با یک روش منطقی که منجر به تورم هم نشود حل کنیم نمی توانیم به رشد بلندمدت پایدار امیدوار باشیم.

    وی افزود: ما باید در اولین گام راه حل هایی را پیدا کنیم برای اینکه بتوانیم بدهی های دولت به بانک ها و همچنین شرکت های دولتی را به روش های مرسوم در دنیا تبدیل به اوراق کنیم و سپس این اوراق بتواند در بازار خرید و فروش شود.

    عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف گفت: نکته اصلی این است که دولت ها در تمام دنیا برای تامین مخارج خود به ابزار بدهی رو می آورند و دولت ها با ایجاد بدهی در آینده برای خودشان می توانند در مقابل نوسانات کوتاه مدت، اقتصاد را کنترل کنند.

    به گفته فاطمی، دولت در کشور ما به دلایل مختلف از آن محروم بوده و در عین حال به دلیل وابستگی دولت به درآمدهای نفتی در زمانی که این درآمدها خوب بوده، دولت نیاز کمتری به این ابزار مدرن می دید.

    وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن این نکته که درآمدهای نفتی کشور به دلایل مختلف از جمله فشار تحریم ها و افت صادرات نفت ایران افت کرده به نظر می رسد الان زمان مناسبی است که دولت رو بیاورد به این موضوع که بتواند بدهی های خودش را تبدیل به اوراق کند و از این طریق ابزارهایی را برای تامین مالی دولت فراهم کند.

    عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف اظهارداشت:‌ اینها روش های شناخته شده ای در دنیا هستند و بسیاری از کشورها بر روی آن کار کرده اند، علاوه بر اینکه نگرانی هایی در مورد نوع عقودی که دولت می تواند استفاده کند به لحاظ اسلامی وجود داشت که البته با مشورت های صورت گرفته آن نگرانی ها هم برطرف شده است

    فاطمی تاکید کرد: در مجموع زمان از هر جهت برای رفتن به سمت یکسری اوراق مدرن برای تامین مالی دولت فراهم است. باید در نظر داشته باشیم که انتشار این اوراق می تواند دولت و به خصوص بانک مرکزی را دارای ابزاری کند که این ابزار در سیاست گذاری پولی هم مورد استفاده قرار بگیرد که از آن برای کنترل تورم و یا تحریک رشد اقتصادی استفاده شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو