عصر بازار

تأسیس بورس ارز تا پایان امسال

عصر اعتبار- یک عضو شورای بورس: زمستان امسال ارز تک‌نرخی می‌شود و به‌دنبال آن بورس ارز هم آغاز به‌کار می‌کند

تأسیس بورس ارز تا پایان امسال
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از همشهری، در شرایطی که گفته می‌شود ارز زمستان تک‌نرخی می‌شود، مسئولان بازار سرمایه از تاسیس بورس ارز تا پایان سال خبر می‌دهند. شورای بورس پیش از این طرح اولیه تاسیس بورس ارز را در حضور رئیس‌کل بانک مرکزی تصویب کرده اما برخی شنیده‌ها حاکی است بعضی مسئولان بانک مرکزی در تلاشند تا بورس ارز به‌جای بازارسرمایه زیرمجموعه بازار پول فعال شود.

    به گزارش همشهری، آنطور که یک عضو شورای بورس خبر داده قرار است بورس ارز، زمستان امسال تاسیس شود؛ پیش از این بانک مرکزی تک‌نرخی شدن ارز را پیش‌شرط تاسیس بورس ارز اعلام کرده بود؛ بنابراین وعده تاسیس بورس ارز به‌معنای آن است که قرار است در زمستان سال‌جاری ارز هم تک‌نرخی شود.

        شکست در 4سال پیش

    پیش از این گمانه‌زنی‌هایی در مورد تک‌نرخی شدن ارز از زمستان امسال مطرح شده بود؛ البته هنوز مشخص نیست که بورس ارز زیرمجموعه بازارسرمایه تاسیس خواهد شد یا بانک مرکزی خود متولی این بازار می‌شود. سازمان بورس 4سال پیش در تقابل با بانک مرکزی برای تاسیس بورس ارز شکست خورده بود.

    در سال 91 وقتی قیمت ارز به شکل سرسام‌آوری رشد کرد، دولت برای خلاصی از آن بحران، تصمیم گرفت طرح تشکیل بورس ارز را اجرا کند، اما مسئولان وقت بانک مرکزی با این استدلال که اگر بورس ارز زیرمجموعه بازار سرمایه تاسیس شود، مسئولیتی در برابر نوسان قیمت ارز نخواهند پذیرفت، دولت را از تاسیس بورس ارز با مسئولیت بازار سرمایه ترساندند و در نهایت مرکز مبادلات ارزی را به شکل کاریکاتوری از یک بورس ارز ایجاد کردند.

        رقابت دوباره

    اکنون با گذشت 4سال به‌نظر می‌رسد باز هم رقابت بین 2نهاد مهم ناظر بر بازارهای مالی ایران بر سر تاسیس بورس ارز آغاز شده است. از یک سو بانک مرکزی از ابلاغ آیین‌نامه جدید معاملات ارز به شعب بانک‌ها خبر می‌دهد و از سوی دیگر مسئولان بازار سرمایه و در راس آنها مسئولان سازمان بورس اعلام کرده‌اند زیرساخت‌ها برای تاسیس بازار مشتقه ارزی یا همان بورس ارز مهیاست. چندی پیش صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی درباره تدوین آیین‌نامه اجرایی معاملات آتی ارز سخن گفت و تأکید کرد این آیین‌نامه پس از آزاد‌سازی‌ نرخ ارز به بانک‌ها برای اجرا ابلاغ می‌شود؛ این گفته به‌معنای آن بود که خبری از تاسیس بورس ارز نیست اما حالا عضو شورای بورس از تاسیس بورس ارز تا پایان امسال خبر داده است.

        تأسیس بازار آتی ارز

    قاسم محسنی، عضو فعلی شورای بورس که پیش از این ‌مدت 10سال عضو هیأت مدیره سازمان بورس بوده، از امکان تاسیس بازار آتی ارز تا پایان سال‌جاری خبر داد. او گفت: با توجه به اینکه بانک مرکزی بر تک‌نرخی‌شدن ارز تا پایان سال مصر است، درصورت تحقق این مهم شرایط برای تاسیس بازار آتی ارز نیز فراهم خواهد شد. قاسم محسنی گفت: سازمان بورس به‌صورت جدی پیگیر تاسیس بازار مشتقه ارزی و در مرحله نخست بازار آتی ارز است، ولی در انتظار تحقق پیش‌شرط تک‌نرخی شدن ارز است. او افزود: بازار سرمایه منتظر است تا اقدامات بانک مرکزی در این زمینه نهایی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو