عصر بازار

مدیرکل سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری خبر داد:

تصویب ۲.۵ میلیارد دلار پروژه سرمایه‌گذاری در هفته گذشته

عصر اعتبار- مدیرکل سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری کشور با اشاره به اینکه جلسات این بخش هر هفته برای هیئت‌ها برگزار می‌شود از مصوب شدن ۲ و نیم میلیارد دلار پروژه‌های سرمایه‌گذاری در جلسه هفته قبل این سازمان خبر داد.

تصویب ۲.۵ میلیارد دلار پروژه سرمایه‌گذاری در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی قوانین اجرایی در مناطق آزاد و کیش را مشوق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خواند.

    احمد جمالی، در نشست تخصصی بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کیش با اشاره به اهمیت جذب سرمایه‌گذاری به‌خصوص در بخش‌های خارجی دراین‌باره گفت:  قطعاً در هر کسب‌وکاری سه مؤلفه زمان، هزینه و منابع بسیار مهم است.

    وی با اشاره به اینکه صدور مجوز در ایران عملاً هیچ هزینه‌ای برای سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال ندارد، اظهار کرد: صدور کلیه مجوزهای مرتبط با کسب‌وکار برای سرمایه‌گذاران خارجی هیچ‌گونه هزینه‌ای در برندارد ضمن اینکه در حوزه زمان صدور مجوز نیز نهایت تلاش انجام‌شده تا متقاضیان حداکثر طی 45 روز بتوانند مجوزات را اخذ کنند.

    مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی توضیح داد: زمانی که در چارچوب قانون برای انجام فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی مشخص‌شده، بالغ بر 45 روز است که 10 روز کاری آن مربوط به وزارتخانه ذی‌ربط است.

    جمالی با اشاره به اینکه هیئت سرمایه‌گذاری خارجی سه‌شنبه هر هفته جلساتی جهت پذیرش هیئت‌های خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری دارد گفت: در جلسه هفته گذشته بیش از 2 و نیم میلیارد دلار پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف درون این هیئت مصوب شد، همچنین برای سه‌شنبه آینده نیز بیش از 3 میلیون دلار پروژه در حوزه‌های سلامت، زیرساخت و حوزه‌های صنعتی برای حضور در این جلسه اعلام آمادگی کرده‌اند لذا من معتقدم که با چنین وضعیتی شرایط برای سرمایه‌گذاری خارجی در کشور بسیار فراهم است.

    وی ادامه داد: شرایطی که امروز در کشور داریم و میزان رجوع سرمایه‌گذاران برای ورود به کشور و آغاز فعالیت در مقیاس با سال‌های گذشته بسیار متفاوت است.

    مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی  با اشاره حل مشکلات سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه و خروج آن گفت:  نکته مهم این است که امروز ورود و خروج سرمایه برای سرمایه‌گذاران خارجی هیچ مشکلی ندارد تا جایی که مدت‌هاست که بانک‌ها برای ورود سرمایه مقادیر زیادی ارز وارد کشور کرده و بسیاری از بخش‌ها آغاز فعالیت کرده‌اند.

    جمالی مشکلات خروج ارز از کشور را نیز رفع شده خواند و گفت: امروز برای خروج ارز از کشور توسط سرمایه‌گذاران نیز مشکلی وجود ندارد تا جایی که هفته گذشته یک شرکت سرمایه‌گذار پس از درخواست انتقال سود و موافقت انجام شد، سود سرمایه خود را خارج کرد.

    جمالی ادامه داد: ما در بخش سرمایه‌گذاری‌های خارجی علاوه بر استقبال از طرح‌های سرمایه‌گذاران برای فعالیت در ایران استقبال می‌کنیم، طرح‌های سرمایه‌گذاری استان‌های مختلف را جمع‌آوری کرده و بر روی سایت سازمان قرار داده‌ایم لذا علاقه‌مندان می‌توانند از بخش‌های پیشنهادی ما بهره‌مند شوند و در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

    وی منطقه آزاد کیش را دارای شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری خارجی خواند و گفت: در تمام مناطق آزاد کشور به‌خصوص کیش، قوانینی حاکم است که طی آن دولت مشوق‌های مختلفی را برای جذب سرمایه‌گذار به‌خصوص در بخش خارجی طراحی کرده است.

    مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی تصریح کرد: تملک زمین برای سرمایه‌گذاری در کنار معافیت‌های مالیاتی و مواردی ازاین‌دست ازجمله مشوق‌هایی است که دولت در بخش‌های مالی و غیرمالی برای سرمایه‌گذاران تدارک دیده است لذا می‌توان گفت که ایران در مقایسه با سایر مناطق آزاد دنیا، تسهیلات بسیار زیادی را برای سرمایه‌گذاران تدارک دیده است.

    جمالی افزود: قطعاً واگذاری زمین تحت عنوان شخصی در مناطق آزاد ممنوع است اما این در قالب تأسیس یک سرمایه‌گذاری واگذاری زمین به‌عنوان مشوق  انجام می‌شود.

    معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش نیز متوسط حجم سرمایه‌گذاری کیش را طی سه سال گذشته بالغ‌بر 3 هزار و600 میلیارد تومان اعلام کرد.

    علی جیرفتی در نشست تخصصی بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کیش، تمرکز مدیریت را ازجمله مزایای مهم جزیره کیش خواند و  دراین‌باره گفت: دربندهای نخست قانون اساسی کشور، ذکرشده که سازمان‌های مناطق آزاد از کلیه قوانین و مقررات حاکم بر دستگاه‌های اجرایی مستثنی هستند لذا این قانون بسیار شفاف تکلیف را برای مناطق آزاد مشخص کرده است. زیرا قرار است که یک نگرش و نگاه جدید در یک منطقه تست شود.

    وی افزود: قطعاً یکی از مهم‌ترین مزایای مناطق آزاد این است که در آن‌یک مدیریت متمرکز فعالیت می‌کند لذا ما این نوید را به سرمایه‌گذاران می‌دهیم که دغدغه اخذ مجوز در کیش بسیار کمتر از سایر استان‌هاست چراکه آن‌ها تنها با یک سازمان طرف هستند.

    معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش درباره شرایط حاکم بر منطقه توضیح داد: کیش شامل جزایر هندورابی، فارور بزرگ و کوچک است که توسعه هندورابی از دو سال پیش آغازشده است.

    جیرفتی از اجرای زیرساخت‌های لازم در جزیره هندورابی خبر داد و گفت: هندورابی جزیره‌ای است که ازنظر اقلیمی بسیار به کیش شبیه است اما جزیره‌ای کاملاً بکر و دست‌نخورده به شمار می‌رود. ما در این جزیره فرودگاه و بندرگاه را به مرحله بهره‌برداری رسانده‌ایم ضمن اینکه یک هتل 5 ستاره نیز در این جزیره فعال‌شده است. بر همین اساس توسعه هندورابی در راستای گردشگری با شعار هندورابی جزیره آرامش آغازشده و آماده جذب سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف و با محور گردشگری است.

    وی کیش را یکی از بخش‌های فعال در بخش صنایع غیر آلاینده خواند و اظهار کرد: کیش بالغ‌بر 400 صنعت فعال دارد این در حالی است که بیش از 50 درصد این صنایع را بخش‌های دانش‌بنیان و غیر آلاینده با تعداد نیروی انسانی اندک و ارزش‌افزوده بالا  که عموماً صادراتی هستند، تشکیل می‌دهند.

    معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش از افزایش 17 هزار تخت در مراکز اقامتی کیش خبر داد و گفت: کیش سالانه پذیرای 1 میلیون و 800هزار  گردشگر که به معنای حضور روزانه 3 تا 4 هزار نفر گردشگر در کیش است. این در حالی است که ما امروز بالغ‌بر 12 هزار تخت در هتل‌های 2 تا 5 ستاره کیش داریم اما باهدف توسعه این بخش نزدیک به  17 هزار و 500 تخت نیز به‌زودی به این بخش افزوده می‌شود تا ظرفیت اقامتی کیش به بیش از دو برابر افزایش یابد.

    جیرفتی میانگین آمار اشغال هتل‌ها را بالغ‌بر 60 درصد خواند و گفت: باوجود تمام مشکلات موجود، روند گردشگری در کیش نسبت به میانگین کشور وضعیت بهتری داشته تا جایی که میزان ورود گردشگر از 8 درصد در سال جاری به 13 درصد افزایش‌یافته است. بر همین اساس نیز میانگین اشغال هتل‌ها در جزیره به بالای 60 درصد ارتقاءیافته که آمار خوبی در سطح بین‌المللی است.

    وی متوسط حجم سرمایه‌گذاری در سه سال گذشته را بالغ‌بر 3 هزار و 600 میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: در راستای توسعه کیش علاوه بر 3 هزار و 600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ما در بخش صادرات و ترانزیت نیز بالغ‌بر 330 میلیون دلار تراکنش داشته‌ایم.

    معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش 85 درصد اقتصاد کیش را در اختیار بخش خصوصی خواند و بیان کرد: در سه سال گذشته حدود 700 میلیارد تومان تنها در بخش عمرانی کیش جذب بودجه انجام‌شده  که نشانگر پیشرو بودن کیش در این عرصه است ضمن اینکه طی سه سال گذشته 6 هزار و 500 میلیون تومان سرمایه‌گذاری در قالب 62 قرارداد صرف شده که عمدتاً مربوط به بخش خصوصی است.

    جیرفتی با اشاره به مزیت‌های خاص منطقه آزاد کیش برای سرمایه‌گذاری گفت: معافیت‌های 20 ساله مالیاتی، معافیت‌های گمرکی، ثبت صددرصدی شرکت برای سرمایه‌گذاران خارجی، معافیت‌های ورود مواد اولیه و ماشین‌آلات، بی‌نیاز در اخذ ویزا برای سرمایه‌گذاران خارجی و تمرکز مدیریتی ازجمله تسهیلاتی است که منطقه آزاد کیش به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی