عصر بازار

گشایش‌های جدید برای تسهیل تجارت میان ایران و ترکیه

عصر اعتبار- سومین دیدار پیاپی رئیس کل گمرک ایران با مقامات ترکیه‌ای با هدف تسهیل و توسعه تجارت میان ایران و ترکیه انجام شد.

گشایش‌های جدید برای تسهیل تجارت میان ایران و ترکیه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲:۰۰

    به گزاش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، رئیس کل گمرک ایران برای سومین بار در طول یک ماه گذشته با یک مقام ارشد ترکیه‌ای دیدار کرد. در این دیدار "رضا هاکان تکین" سفیر ترکیه در تهران میهمان وی بود. گمرک ایران  حدود دو هفته پیش هم میزبان "فاتح چیفتچی"، معاون کل وزارت تجارت و گمرک ترکیه در تهران بود.

    بنابراین گزارش، در دیدار سفیر ترکیه در تهران با رئیس کل گمرک ایران بار دیگر موانع توسعه و تسهیل تجارت میان دو کشور و همچنین تازه‌ترین تحولات بازرگانی و اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. یکی از محورهای اصلی این دیدار موضوع گمرکات مرزی بازرگان- گوربلاغ بود که کرباسیان بار دیگر تأکید کرد با توجه به امکانات موجود در این مرز، بهترین راه حل 24 ساعته شدن گمرک گوربلاغ ترکیه و تبادل الکترونیکی اطلاعات میان گمرکات است تا کالاها قبل از ورود به مرز اظهار و با کمترین توقف تشریفات گمرکی آنها انجام شود.

    موضوع ترانزیت کالاهای ترکیه‌ای از مرزهای ایران به عراق از دیگر موارد گفت‌وگوهای طرفین بود که با توجه به نزدیک بودن مراسم اربعین حسینی و تردد کامیون‌های ترانزیتی ترکیه‌ای در مرزهای مشترک ایران و عراق، مقرر شد درخصوص تردد کامیون‌های ترک در این مرزها اطلاع‌رسانی شود. باز شدن مرز ساری‌سو برای برگشت کامیون‌های خالی و ضرورت استقرار قرنطینه و استاندارد نیز از دیگر محورهای این گفت‌وگوها بود.

    بنابراین گزارش، طرفین همچنین درباره بازگشایی مرز سرو_اسن دره در روزهای آینده به شکلی مدرن‌تر و با تجهیزات بهتر از سوی ترک‌ها گفت‌وگو کردند. ترک‌ها می‌گویند ایران هم باید امکانات مرزی خود را در مرز سرو افزایش دهد و نسبت به مدرن‌سازی این مرز اقدام نماید. در این زمینه کرباسیان رئیس کل گمرک ایران گفت: با الکترونیکی شدن گمرک در ایران امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات میان گمرکات دو کشور فراهم شده و تجار و بازرگان می‌توانند با اظهار کالا قبل از ورود به مرز و تبادل اطلاعات کالاهای ورودی و خروجی در گمرکات، قبل از ورود کامیون به مرز مانع از معطلی کامیون‌ها شوند و شرایط بهتری را برای توسعه و تسهیل تجاری میان دو کشور فراهم آورند.

    شایان ذکر است که اولین دروازه مشترک مرزی ایران و ترکیه به صورت مجازی قرار است در روزهای آینده راه‌اندازی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو