عصر بازار

سکه و دلار کم‌نوسان شدند

آخر هفته خونسرد بازارها

عصر اعتبار- درحالی‌که بازارهای جهانی کماکان تحت‌تاثیر شوک ترامپ هستند، بازار داخلی با حساسیت کمتری به انتخابات ۸ نوامبر و خبرهای پیرامون آن توجه می‌کند. مشاهدات نشان می‌دهد حداقل بازیگران ارزی که در مرکز میدان معامله حضور دارند، چندان اتفاقات مربوط به انتخابات آمریکا را رصد نمی‌کنند. در این شرایط، قیمت دلار در بازار داخلی نیز با نوسانات کمتری نسبت به بازارهای جهانی روبه‌رو بوده است. روز پنج‌شنبه، در ادامه روند کم نوسان، شاخص ارزی با کاهش جزئی یک تومانی به قیمت ۳ هزار و ۶۲۴ تومان رسید.

آخر هفته خونسرد بازارها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، حضور فعال بازارساز و عرضه ارز مهم‌ترین عاملی بود که جهت قیمت روز آخر هفته را تحت تاثیر قرار داد. در آخرین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی نیز هماهنگ با دلار روز کم نوسانی را تجربه کرد. روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی با 2 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 123 هزار تومان رسید. این در حالی بود که قیمت سکه روز چهارشنبه تحت تاثیر صعود بهای اونس به بالای مرز هزار و 300 دلار، به بالاترین قیمت از میانه شهریور رسیده بود. به این ترتیب، کاهش قیمت روز پنج‌شنبه به معنی تعدیل قیمت از سقف دو ماهه بود. به گفته فعالان، پایین آمدن بهای اونس از مرز هزار و 300 دلار و نزدیک شدن به محدوده هزار و 290 دلار مهمترین عاملی بود که بهای سکه را کاهشی کرد. با این حال، در ساعات انتهایی روز پنجشنبه اونس به بالای مرز هزار و 300 دلار بازگشت و تا ساعت 4 بعدازظهر روز جمعه نیز در بالای همین کانال به نوسان خود ادامه داد. این نوسانات دیدگاه معامله‌گران در ارتباط با روند سکه در روز شنبه را تحت تاثیر قرار داد. برخی معامله‌گران اعتقاد داشتند، در صورت ماندن اونس در محدوده هزار و 300 دلار، بهای سکه در روز شنبه افزایش چندانی را تجربه نخواهد کرد. به باور این دسته، روز چهارشنبه با رسیدن طلای جهانی به بالای مرز هزار و 300 دلار، فلز گرانبهای داخلی کشش عبور از میانه کانال یک میلیون و 120 هزار تومان را از خود نشان نداد. از سوی دیگر این عده معتقدند، حباب سکه مانعی برای افزایش قیمت بیشتر است. به گفته این دسته، قیمت بازاری سکه هم‌اکنون از ارزش ذاتی آن بیشتر است و در چنین شرایطی، قیمت توانایی رشد زیادی نخواهد داشت. در مقابل گروه دیگری باور دارند، اگر طلای جهانی بالای مرز هزار و 300 دلار به‌کار خود پایان دهد و دلار نیز روز شنبه راه افزایشی را در پیش بگیرد، سکه قله جدید قیمتی را فتح خواهد کرد.

     

    آبان افزایشی سکه

    سکه تمام بهار آزادی که در اولین هفته آبان، 2/ 1 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود، در دومین هفته این ماه نیز به روند افزایشی خود ادامه داد. سکه شنبه و یکشنبه گذشته دو افزایش 4 هزار تومانی را تجربه کرد تا نه تنها از کانال یک میلیون و 100 هزار تومان خارج شود، بلکه به میانه کانال یک میلیون و 110 هزار تومان برسد. روز دوشنبه، اولین افت فلز گرانبهای داخلی ثبت شد، جایی‌که با 2 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 113 هزار تومان رسید. پس از این، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه قیمت سکه در بازار داخلی تحت تاثیر افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی قرار گرفت.

    در این شرایط، سکه تمام روز دوشنبه با رشد 3 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 116 هزار تومان رسید. پرنوسان‌ترین روز هفته نیز در روز چهارشنبه رخ داد. در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با 9 هزار تومان افزایش یک کانال بالا رفت و به قیمت یک میلیون و 125 هزار تومان رسید. این بیشترین افزایش از میانه شهریورماه بود و موجب شد بالاترین قیمت سکه در پاییز به ثبت برسد. پیش از این، فلز گرانبهای داخلی 18 شهریورماه در چنین محدوده‌ای حضور داشت. صعود بهای اونس جهانی تا آستانه مرز روانی هزار و 300 دلار مهم‌ترین عاملی بود که سکه را در این رکوردشکنی یاری کرد. افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی نیز بیشتر به بهبود جایگاه دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌های مربوط به انتخابات هفته جاری بود که باعث افت شاخص‌های بورس، ارزش دلار و نفت و رشد بهای پناهگاه‌های سرمایه مانند طلا شد. در نتیجه بازار سکه به‌طور غیرمستقیم تحت تاثیر گمانه‌زنی‌های پیرامون انتخابات آمریکا قرار گرفت. با کاهش نسبی بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنجشنبه، سکه تمام بهار آزادی نیز کمی تعدیل قیمت را تجربه کرد و با 2 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 123 هزار تومان رسید. با وجود افت روز آخر، سکه در دومین هفته آبان‌ماه رشد 4/ 1 درصدی را تجربه کرد که بیشترین میزان بازدهی از هفته منتهی به 19 شهریورماه بود.

     

    بی‌توجهی به انتخابات

    درحالی‌که قیمت سکه به‌طور غیرمستقیم روز چهارشنبه از انتخابات آمریکا تاثیر گرفت، در بازار ارز، معامله‌گران غیررسمی که در میدان روبه‌روی پاساژ افشار حضور دارند، توجه چندانی به این انتخابات نشان نمی‌دهند. به گفته فعالان، معامله‌گران در شرایط فعلی بیشتر به متغیرهای داخلی چشم دارند. به گفته آنها، مهم‌ترین عاملی که در هفته جاری قیمت دلار را تحت تاثیر قرار خواهد داد، واکنش معامله‌گران به رفتار روز پنج‌شنبه بازارساز است. به گفته فعالان، در ششمین روز هفته گذشته، شاخص ارزی تحت تاثیر افزایش عرضه شماری از صرافی‌های بانکی تا قیمت 3هزار و 611 تومان پایین رفت، با این حال، پس از تعطیلی شماری از این صرافی‌ها، قیمت در بازار تا 3 هزار و 624 تومان بالا آمد.

    البته این قیمت نیز یک تومان کمتر از روز چهارشنبه بود. به گفته فعالان، اگر معامله‌گران از عرضه روز پنج‌شنبه این تلقی را داشته باشند که بازارساز در برابر افزایش قیمت به بالای محدوده 3 هزار و 630 تومان مقاومت می‌کند، قیمت در روز شنبه نیز نوسان چندانی را به ثبت نخواهد رساند. با این حال، اگر معامله‌گران این تصور را داشته باشند که قیمت در روز پنج‌شنبه با وجود عرضه بازارساز از کف بالا آمد، روز شنبه نیز به احتمال زیاد در موقعیت خرید وارد بازار خواهند شد. در این شرایط احتمال می‌رود، روند افزایشی هفته دوم به سومین هفته نیز سرایت کند. دلار در دومین هفته آبان، رشد جزئی یک دهم درصدی را تجربه کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی