عصر بازار

چشم‌انداز بازار سرمایه از زاویه سیاست‌های دولت;

شرط گردش نقدینگی راکد در اقتصاد و لزوم افزایش نرخ ارز

عصر اعتبار- یک مقام مسئول گفت: دولت باید از اینکه اقتصاد سیاسی قیمت ارز را تعیین کند، دست بردارد. در شرایطی که دستمزد کارگران با افزایش ۱۶ درصدی مواجه بوده، اگر نرخ دلار بالا نرود، یا صادرات متوقف می شود و یا زیان‌ده می‌شود.

شرط گردش نقدینگی راکد در اقتصاد و لزوم افزایش نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، علیرضا عسکری مارانی از پیش‌کسوتان بازار سرمایه گفت: بعد از جریان برجام برای اینکه به آینده بتوانیم فکر کنیم، با ابهام های زیادی مواجه هستیم که خروج از آنها همگی به حرکت‌های جسورانه مدیران بستگی دارد.

    مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران گفت: هم اکنون برای بخش لیزینگ و فروش صنعت خودرو مشکل وجود دارد و نیزمند منابع مالی است، در عین حال 950 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان بازار، عمدتاً قفل است .

    وی افزود: برای رونق صنایع از جمله خودرویی ها باید در گام اول سپرده قانونی در بانک ها کاهش یابد و اگر دارایی های بانک ها را بجای سپرده قانونی در نظر بگیریند، می‌توان انتظار داشت که نقدینگی راکد در جامعه به حرکت درآید.

    "ونیکی" نزدیک 2 درصد سهام سایپا را در سبد دارایی ها داشته و عمدتاً به صورت خرد از بازار خریده است. آرایش پرتفوی "ونیکی" در صنایع اصل چهل و چهاری و به خصوص در صنایع خودرویی چینش شده، اما اینکه در کدام صنایع جابجا شود، کاری است که کارشناس ها هر زمان انجام می دهند.

    به گفته عسکری مارانی سیاست سرمایه گذاری ملی در مدیریت دارایی ها به گونه ای است که ابتدا سهم را می خریم و بلوک می کنیم و به یک بخش خصوصی که بتواند آنجا را اداره کند فروخته‌ایم.

    این مقام مسئول با برشمردن پیش شرط های رونق در بازار سرمایه و صنعت کشور گفت: در بخش مسکن سیاست های قانون تنبیهی اگر به گونه‌ای  تبیین شود که مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات بر اجاره بر املاک خالی و یا نقل و انتقالات در برنامه ششم اقتصادی متوقف شود بطور حتم صنایعی همچون مس ،فولاد، کاشی و سیمان حرکت خواهند کرد که همگی از صنایع بورسی هستند.

    در حال حاضر کشور چین با کنترل قیمت جهانی فولاد توانسته نرخ ها را افزایش دهد اما قیمت داخلی فولاد در ایران افزایش نیافته چون اقتصاد ایران از کشش لازم برخوردار نیست. بنابراین هر گونه ترسیم چشم اندازی بر این مبنا خواهد بود که سیاست داخلی چیست.

    این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه معامله گران بازار سهام حتما به وضع نقدینگی شرکت ها و نسبت قیمت بر درآمدی سهام شرکت ها توجه کنند، عنوان کرد: سهامداران اقلیت و همچنین سایر صاحبان سهام به دلیل ضعف نقدینگی بنگاهها نباید به دنبال تقسیم سود در بنگاه ها باشند، تا بتوان سال‌های خوبی را تجربه کرد.

    به باور عسکری مارانی نرخ ارز باید متعادل و یکسان شود تا بتوان با سایر بازارها از جمله سهام یا کالا تعامل داشت و مبادلات بین المللی امکان ورود و خروج سرمایه گذاران داخلی و خارجی را فراهم کند تا بتوان در عمل وارد بازارهای جهانی شد.

    وی افزود: دولت باید از اینکه اقتصاد سیاسی قیمت ارز را تعیین کند دست بردارد. در شرایطی که امسال دستمزد کارگران با افزایش 16 درصدی مواجه بوده  اگر نرخ دلار بالا نرود به خاطر افزایش هزینه ها یا صادرات متوقف می شود و یا زیان‌ده می‌شود.

    باید نرخ دلار متعادل با افزایش قیمت تمام شده بنگاهها حرکت کند و از دامپینگ‌های کالایی جلوگیری کند.

    عسکری مارانی با بیان اینکه می توان اتفاق های خوب را برای بازار سرمایه رقم زد، عنوان کرد: این انتظارها به شرط اینکه نگاه دولتمردان و قانون‌گذاران و همه دستگاه ها بر اساس اقتصاد مقاومتی و افزایش توان و دانش فنی بنگاه ها باشد و بتوان آلایندگی کارخانجات را کاهش داد می تواند رقم زده شود.

    سیاست های دولت بستگی به نحوه و سرعت اقدام های عملیاتی خواهد داشت  و باید دید این سیاست ها چگونه می تواند تولید و اشتغال را تحت تاثیر قرار دهد تا بتوان در نهایت چشم انداز بازار سرمایه را تبیین کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو