عصر بازار

مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی

جای خالی صنایع دریایی در برنامه ششم

عصر اعتبار- مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت : با توجه به نیاز صنایع دریایی کشور به منابع مالی در بودجه، جای خالی این صنایع احساس می شود.

جای خالی صنایع دریایی در برنامه ششم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، در سومین روز رویداد کیش اینوکس 2016 و دومین روز همایش بین المللی سرمایه گذاری و توسعه ایران نشست تخصصی تامین مالی پرو‍ه های زیرساختی و عمرانی با حضور مهرداد مظفری مدیر عامل صندوق توسعه دریایی ، لارنت فرانچوزی مدیر توسعه کسب و کار و نماینده شرکت آنالس ایتالیا و آشیش کاتاریا از کشور هند برگزار شد.
    به گزارش بازار امروز، در ابتدای این نشست مهرداد مظفری، به معرفی صندوق توسعه صنایع دریایی پرداخت و گفت: این صندوق صد درصد دولتی و جزو زیرمجموعه های وزارت صنعت و معدن است. در واقع این صندوق به عنوان بانکی مینیاتوری، ارائه تسهیلات و حمایت مالی را از صنایع دریایی به عهده دارد. همچنین، این صندوق تامین و حمایت مالی از صنایع دریایی کشور را در بخش سخت افزاری و نرم افزاری توسط سبد محصولات خود ارائه میدهد.
    وی در ادامه با بیان اینکه ایران 7 استان آبی و 5هزار و  800کیلومتر ساحل دارد افزود: برخی از کشور های همسایه نیز مراودات خود را از طریق این فضا انجام می دهند. این در حالیست که 90 درصد تبادلات تجاری ایران از طریق دریا صورت میگیرد. به علاوه 60 درصد از کل تجارت ایران از طریق دریا رخ می دهد.
    مظفری، با اشاره به اینکه یک درصد از ناوگان تجاری جهان در اختیار ایران است گفت: از این میزان 77درصد دارای پرچم کشورهای خارجی هستند. طبق سند چشم انداز 1404 ، قرار است سهم صنایع دریایی از GDP (تولید ناخلص ملی) از یک دهم درصد به هفت دهم درصد افزایش پیدا کند و به این معنای نیاز به 27هزار میلیون دلار منابع دارد. به عبارتی دیگر سالانه 2هزار و 700میلیون دلار منابع مورد نیاز است.
    وی افزود: براساس نیاز 2هزار و 700میلیون دلاری صنایع دریایی کشور به منابع واضح است که بازار سرمایه توان تامین این حجم از نیاز مالی را نخواهد داشت و باید بخشی از این نیاز از طریق سرمایه گذاران خارجی تامین شود.
    مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی تشریح کرد: با توجه به این حجم از نیاز به منابع، در برنامه ششم توسعه با توجه به اقتصاد مقاومتی نگاه مناسبی به صنایع دریایی نشده است. این در حالیست که بر اساس قانون قرار بر این بود که سالانه یک میلیارد دلار بودجه در اختیار صندوق قرار گیرد که آن نیز محقق نشده است. بنابراین می توان گفت برنامه ششم برنامه ای غیردریایی است.
    مظفری در ادامه به موضوع تامین مالی در ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارها 80درصد تامین مالی کشور از طریق بانک ها، 18 درصد از طریق بازار سرمایه و 2 درصد سرمایه گذاری خارجی تامین می شود.این موضوع بیانگر فرصتی برای سرمایه گذاران خارجی است که در این بخش ورود و از مزایای آن بهره مند شوند.

    مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی دبیان کرد: مناطق آزاد باید طرح جامع ایی برای توسعه صنایع دریایی داشته باشند. با این وجود اکنون تمرکز مناطق آزاد به این حوزه قابل توجه نیست. در این راستا پیشنهاد می شود که با تعاملاتی که صندوق صنایع دریایی با سازمان بورس و اوراق بهادار دارد، صندوق های پرو‍ژه ایجاد شود و این صندوق ها به توسعه صنایع دریایی مناطق آزاد کمک کند.
    وی در پایان افزود: اگر ایران بهشت سرمایه گذاران خارجی است حوزه دریا بخش ویژه آن است و باید نمایندگان مجلس در کمیسیون های مختلف به سهم صنایع دریایی و منابع مورد نیاز آن توجه ویژه داشته باشند و آن را در برنامه ششم لحاظ کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو