عصر بازار

مدیرعامل بانک مسکن:

وام ۴۰ میلیون تومانی مسکن مهر پردیس در انتظار تایید بانک مرکزی

عصر اعتبار- مدیر عامل بانک مسکن با اشاره به اینکه افزایش سقف تسهیلات وام مسکن مهر به ۴۰ میلیون به پیشنهاد وزارت راه و آن هم فقط برای پروژه پردیس است، گفت: اجرایی شدن این موضوع منتظر مجوز بانک مرکزی و تاییدیه شورای پول و اعتبار است.

وام ۴۰ میلیون تومانی مسکن مهر پردیس در انتظار تایید بانک مرکزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، محمد هاشم بت‌شکن امروز با حضور در غرفه خبرگزاری تسنیم در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادی تسنیم در مورد  وضعیت تحویل خانه‌های باقیمانده در طرح مسکن مهر به ارائه توضیحات پرداخت و اظهار داشت:  در طرح مسکن مهر دو میلیون و 300 هزار واحد مسکونی تعریف شده است که خط اعتباری آن بالغ بر 45 هزار میلیارد تومان است که بانک مرکزی آن را در اختیار بانک مسکن برای تکمیل پروژه‌ها قرار داده است.

    وی با بیان اینکه تا به امروز حدود یک میلیون و 700 هزار واحد مسکونی طرح مهر تحویل داده شده است، افزود: این واحدها تحویل مشتریان شده و مردم دفترچه‌های اقساط خود را دریافت کرده‌اند. برهمین اساس فقط حدود 600 هزار مسکن باقیمانده که از این تعداد 200 هزار واحد قابلیت واگذاری ندارند به نحوی که شاید زیرساخت برای این خانه‌ها فراهم نشده و نمی‌توان آنها را تحویل مشتریان داد.

    مدیرعامل بانک مسکن افزود: کلا با تکمیل 400 هزار مسکن مهر این پروژه بسته خواهد شد و در همین زمینه وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی اقدامات لازم را برای تحویل این مسکن‌ها تا پایان سال انجام خواهد داد. اما نکته اساسی این است که بانک مسکن از لحاظ تامین مالی مشکلی ندارد و آماده ارائه تسهیلات است اما مشکل اینجاست که بعضی از پروژه‌ها فاقد زیرساختها از جمله آب و برق و یا امکانات روبنایی مانند مسجد و مدرسه هستند.

    بت‌شکن با بیان اینکه ما فقط تسهیلات لازم را برای ساخت پروژه‌ها ارائه می‌کنیم، گفت: طبیعی است مردم تقاضایی برای مسکن‌هایی  فاقد امکانات تقاضایی نداشته باشند. بانک مسکن به شرط تکمیل پروژه‌ها دفترچه اقساط را به مشتریان ارائه می‌دهد. باید تاکید کنم این بانک به هیچ عنوان خود را درگیر مسائل اجرایی و مهندسی نمی‌کند به هر میزان که طرح‌ها پیشرفت فیزیکی داشته باشند پرداخت تسهیلات انجام می‌شود.

    وی در رابطه با پرسش خبرنگار تسنیم در مورد  افزایش سقف وام مسکن مهر از 30 میلیون به 40 میلیون نیز افزود: سقف تسهیلات این طرح یک مرحله به 30 میلیون افزایش پیدا کرد اما در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی برای برخی از پروژه‌ها مانند پردیس تقاضای افزایش سقف را اعلام کرده است البته باید تاکید کنم که این تقاضا فقط برای پردیس است و این پینشهاد هم اکنون میان وزارت راه و بانک مرکزی در حال بررسی است اگر بانک مرکزی این موضوع را بپذیرد و  شورای پول و اعتبار نیز آن را تصویب کند بانک مسکن این آمادگی را دارد که این تسهیلات را ارائه نماید.

    مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم که  در حال حاضر تسهیلات 30 میلیون تومانی به تمام متقاضیان تعلق پیدا نکرده آیا در طرح جدید برای افزایش سقف این مشکل برطرف شده است یا خیر، گفت: تسهیلات 30 میلیون تومانی هیچ محدودیتی نداشته و اگر پیشرفت فیزیکی در پروژه‌ها مورد تایید قرار گیرد ما آن را پرداخت خواهیم کرد. برای 40 میلیون تومان نیز به شرط مجوز بانک مرکزی پرداخت آن نیز انجام خواهد شد.

    بت‌شکن با اشاره به اینکه در مقطعی وام تسهیلات از 25 میلیون به 30 میلیون افزایش پیدا کرده بود، تصریح کرد: بانک مرکزی در آن مقطع محاسبه کرد که چه تعداد واحد باقیمانده و آنها را در 5 میلیون تومان اضافه کرد به نحوی که سقف اعتبارات از محل وصول از 45 هزار میلیارد تومان به 55 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. بدین ترتیب 5 میلیون تومان باقی را ما از محل وصول‌ها پرداخت می‌کنیم. برهمین اساس یکبار چاه برای 5 میلیون تومان کنده شده و اگر دوباره بخواهند آن را افزایش دهند باید بانک مرکزی برای آن یک راهکار ارائه دهد.

    وی با  بیان اینکه در حال حاضر خط اعتباری مسکن مهر 55 هزار میلیارد تومان است افزود: قرار است 5 میلیون نیز به این رقم اضافه شود و از محل وصولات تزریق شود. هم اکنون حدود 50 هزار میلیارد تومان از اعتبارات پرداخت شده و مابقی نیز بتدریج تزریق خواهد شد.

    مدیرعامل بانک مسکن در رابطه با اینکه سالانه چه میزان اقساط وصولی دریافت می‌کنید، گفت: حدود 3 هزار میلیارد تومان میزان اقساط وصولی در سال است که بتدریج باید به رقم 55 هزار میلیارد تومان برسد.

    بت‌شکن در رابطه با وضعیت فعلی بازار مسکن نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: رکود در بخش مسکن متوقف شده و زمینه برای خروج از رکود فراهم شده است به نحوی که تسهیلات ساخت این بانک در هفت ماهه رشد 107 درصدی را تجربه کرده است. در تسهیلات خرید نیز با رشد 70 درصدی نیز روبرو بوده‌ایم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو