عصر بازار

مدیرعامل فرابورس ایران:

بسترهای فرابورس برای تامین مالی صنایع الکترونیک مهیاست

عصر اعتبار- نشست تخصصی «آشنایی با فرصت نوین تامین مالی صنایع الکترونیک از طریق فرابورس» در حالی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور فعالان صنایع الکترونیک برگزار شد که مدیرعامل فرابورس ایران در این نشست بر لزوم شفافیت بنگاه‌های اقتصادی در بدو ورود به بازار سرمایه تاکید کرد و انواع روش‌های تامین مالی برای شرکت‌ها، صنایع و سرمایه‌گذاران را مورد بحث و بررسی قرار داد.

بسترهای فرابورس برای تامین مالی صنایع الکترونیک مهیاست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فرابورس ایران، مدیرعامل فرابورس ایران در این نشست موضوعاتی همچون انواع روش‌های تامین مالی بنگاه‌ها از طریق این رکن بازار سرمایه و نحوه پذیرش شرکت‌ها و مزایای آن را مورد بحث و بررسی قرار داد.

    امیر هامونی با بیان اینکه تامین مالی از طریق بورس‌های اوراق بهادار مبتنی بر بدهی و سرمایه است، توضیح داد: انتشار اوراقی همچون صکوک مشارکت، صکوک اجاره، مرابحه، منفعت و استصناع به‌عنوان مهمترین ابزارهای نوین مالی شناخته می‌شوند که فعالان صنایع الکترونیک قابلیت انتشار و بهره‌برداری از آنها را برای تامین مالی خواهند داشت.

    وی به تجربه موفق شرکت مپنا در زمینه انتشار صکوک اجاره در فرابورس ایران اشاره و خاطرنشان کرد: در صنعت برق، شرکت مپنا برای تامین مالی خود بر مبنای دارایی‌های فیزیکی موجود مانند توربین‌ها اقدام به انتشار صکوک اجاره کرد که این تجربه برای سایر شرکت‌های فعال در این صنعت قابل تکرار است.

    هامونی صکوک استصناع را نیز مورد اشاره قرار داد و در خصوص آن گفت: این اوراق که برای پروژه‌های زیرساختی در بسیاری از صنایع می‌تواند منتشر شود.

    به گفته مدیرعامل فرابورس ایران تامین مالی مبتنی بر سرمایه از طریق پذیرش و عرضه در بازارهای اول، دوم و شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران یا بورس اوراق بهادار تهران، ادغام و تملیک در بازار سوم فرابورس و تاسیس انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.

    هامونی با بیان اینکه بالغ‌ بر 240 مورد ادغام و تملیک در بازار سوم فرابورس صورت گرفته ادامه داد: در کشورهای دیگر بحث ادغام و تملیک خارج از تابلو انجام می‌شود درحالی‌که در فرابورس این مساله روی تابلو صورت می‌گیرد و موجب تامین مالی بسیاری از شرکت‌ها شده است.

    مدیرعامل فرابورس به انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز اشاره کرد و مهمترین مزیت آنها را انعطاف‌پذیری بالای آنها دانست و گفت: صندوق‌ پروژه، صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه، سرمایه‌گذاری اختصاصی و صندوق سرمایه‌گذاری در صنعت خاص انواع صندوق‌هایی هستند که در بازار سرمایه مورداستفاده قرار می‌گیرند و تاکنون 270 صندوق که یک‌میلیون نفر سهامدار آنها هستند در بازار به فعالیت مشغول‌اند.

    وی یکی از جذاب‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری و امکان تامین مالی داخلی از طریق آن برای صنایع و اقتصاد کشور را انتشار صکوک ارزی اعلام کرد و گفت: با انتشار صکوک ارزی انتظار داریم یک میلیارد دلار وارد بازار سرمایه کشور شود که این حجم نقدینگی می‌تواند صرف توسعه و تامین مالی بسیاری از صنایع و بخش‌های مختلف اقتصادی در کشور شود.

    تسهیل پیش‌نیازهای ورود به بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس

    هامونی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نحوه پذیرش شرکت‌ها در بازارهای فرابورس ایران و مزایای آن توضیحاتی به فعالان صنایع الکترونیک ارائه کرد و یکی از مهمترین الزامات و پیش‌نیازها به‌منظور حضور موفق در بازار سرمایه را لزوم پایبندی شرکت‌ها به بحث شفافیت دانست و تاکید کرد: شفافیت از سه منظر قابل‌اتکا بودن اطلاعات، به‌موقع بودن اطلاعات و نظام سازنده و مثبت روابط سرمایه‌گذاران و امور سهام شرکت‌ها قابل‌بررسی است.

    مدیرعامل فرابورس ایران که در جمع مدیران عامل شرکت‌های الکترونیکی صحبت می‌کرد، افزود: به‌منظور جلوگیری از مخابره اطلاعات نهانی شرکت‌ها و به‌وجود آمدن زمینه برای بهره‌برداری برخی از این اطلاعات نهانی باید تمامی اخبار مرتبط با شرکت‌ها به‌صورت عمومی در حضور اصحاب رسانه اطلاع‌رسانی عمومی شود و هیچ‌گونه اطلاعاتی فراتر از سهامداران شرکت‌ها در اختیار اعضای هیات مدیره شرکت‌ها نباشد تا بازاری شفاف و کارا را شاهد باشیم.

    وی با تاکید بر تسهیل شرایط و الزمات ورود شرکت‌های کوچک و متوسط به بازار SME گفت: یکی از شاخص‌های توسعه بازارهای مالی این است که شرکت‌ها و صنایع بیشتری در بازار سرمایه حضور داشته باشند و با وجود بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس طیف وسیعی از بنگاه‌‌های اقتصادی که در بسیاری از صنایع فعالیت می‌کنند ضمن پیش‌نیازهای حداقلی امکان حضور در بازار سرمایه و استفاده از تمامی مزایای آن را دارند.

    وی در پاسخ به سوال یکی از حاضران در خصوص تعریف شرکت‌های کوچک و متوسط این تعریف را نسبی دانست و گفت: در بازار سرمایه شرکت‌هایی که جمع حقوق صاحبان سهام آنها زیر 50 میلیارد تومان است در دسته شرکت‌های کوچک و متوسط طبقه‌بندی می‌شوند و حتی اگر زیانده باشند با فرض ارائه چشم‌انداز روشن از سودآوری، صورت‌های مالی حسابرسی شده و شرایط ساده دیگری امکان حضور در این بازار را دارند.

    مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) نیز در این نشست مهمترین مشکل در امر تولید و توسعه بنگاه‌ها را بحث تامین مالی دانست و گفت: تامین مالی در کشور ما اغلب به‌صورت اعطای تسهیلات مالی از شبکه بانکی و دریافت وام است که با نرخ بهره‌های متفاوتی انجام می‌شود و تمامی نیاز بنگاه‌ها از این طریق قابل پوشش و پاسخگویی نیست.

    علی وحدت با اشاره به اینکه در حوزه صنایع پیشرفته و هایتک که دارای ریسک زیادی در مسیر فعالیت خود هستند و البته بازدهی بیشتری در سرمایه‌گذاری را نیز نتیجه می‌دهند، افزود: ابزار تامین مالی از بازار پول کارا نیست و نیازمند آن هستیم که به سمت روش‌های نوین تامین مالی از طریق بازار سرمایه و به‌طور مشخص فرابورس همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، بازار شرکت‌های کوچک و متوسط و ... حرکت کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو