عصر بازار

دلار از سقف روزانه برگشت

عقب‌نشینی دلالان بازار ارز

عصر اعتبار- در دومین روز هفته، قیمت دلار تا محدوده ۳ هزار و ۶۳۰ تومان بالا رفت، ولی نتوانست در آن سطح باقی بماند تا به دامنه قیمت پیشین بازگردد.

عقب‌نشینی دلالان بازار ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز یکشنبه، قیمت دلار که تا نقطه 3 هزار و 631 تومان بالا رفته بود، در نهایت با پایین آمدن از سقف روزانه با قیمت 3 هزار و 627 تومان به کار خود پایان داد. البته این قیمت نیز 4 تومان بالاتر از روز ابتدایی هفته بود. به گفته فعالان، افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی در کنار رشد نرخ حواله درهم و ادامه تقاضای زائران عتبات عالیات از جمله عواملی بودند که قیمت شاخص ارزی را تحریک کردند. با این حال، عرضه شماری از صرافی های بانکی دامنه نوسان را محدودتر و دلالان را ناچار به عقب‌نشینی کرد.

    همسو با رشد قیمت دلار، روز یکشنبه، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 4 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 126 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، در کنار رشد بهای دلار، شماری از سکه بازان نسبت به روند بهای طلای جهانی در هفته جاری خوشبین هستند و همین موضوع موجب می شود که ترجیح دهند بیشتر در موقعیت خرید قرار بگیرند. با این وجود، این دسته احتیاط را نیز کنار نگذاشته‌اند و شاید اگر افزایش قیمت دلار نبود، قیمت سکه نیز بالا نمی‌رفت.

    شروع محدوده شکن

    در ابتدای دومین روز از سومین هفته آبان‌ماه، فضای بازار ارز هیجانی‌تر از روزهای پیشین بود. در این روز، در ساعات ابتدایی بازار، فروشندگان حاضر نشدند با قیمت 3هزار و 625 تومان ارز خود را به خریداران بفروشند، در نتیجه دلار با قیمت بالاتری معاملات خود را آغاز کرد. در دومین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 627 تومان آغاز کرد که افزایشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. این رشد در حالی ثبت شد که شاخص ارزی در معاملات فردایی شروع به مراتب تندتری داشت. معاملات فردایی روز یکشنبه با قیمت 3 هزار و 635 تومان کلید خورد که اختلافی 8تومانی با قیمت این ارز در بازار نقدی داشت. حتی در همان ابتدای روز، نرخ فروش در دیگر معامله اعتباری بازار ارز (معاملات امروزی) نیز به بالای 3 هزار و 630 تومان رسید. به گفته فعالان، بازیگران غیررسمی بازار قصد داشتند با ایجاد جوسازی در معاملات اعتباری قیمت در معاملات نقدی را نیز دچار هیجان بیشتری کنند. آنها در همان ساعت ابتدایی بازار در این امر موفق شدند و قیمت دلار برای مقطع کوتاهی در معاملات نقدی وارد محدوده 3هزار و 630 تومان شد. با این وجود، این روند افزایشی ادامه پیدا نکرد و از حدود ساعت 12بعدازظهر جهت قیمت تغییر کرد. در همین راستا، قیمت در ادامه روز تا میانه محدوده 3 هزار و 620 تومان نیز پایین رفت، هرچند که در نهایت با قیمت 3 هزار و 627تومان به کار خود پایان داد. افزایش دلار در حالی رقم خورد که پیش از این، این ارز دو کاهش متوالی را تجربه کرده بود و شدت نوسانات بازار به شدت کاهش یافته بود.

     

    اثر بازارساز

    تعداد زیادی از فعالان، افزایش قیمت دلار در ابتدای روز یکشنبه را ناشی از کاهش حجم ارز موجود در بازار دانستند. به گفته این دسته، روز شنبه خریدار چندانی در بازار وجود نداشت و بیشتر معامله‌گران تحت‌تاثیر عرضه قوی بازارساز در روز پنج‌شنبه، ترجیح داده بودند که در اولین روز هفته در خرید و فروش دلار احتیاط کنند. با این حال، پس از اینکه قیمت در روز شنبه افت چندانی نکرد، این دسته با اطمینان بیشتر در ساعات غیررسمی کاری روز شنبه وارد بازار شدند و قیمت را تحریک کردند. این اقدام در ابتدای روز یکشنبه انعکاس یافت، هر چند پس از اینکه قیمت وارد محدوده 3 هزار و 630 تومان شد، به گفته فعالان عرضه ارز بار دیگر افزایش یافت تا اثر تحرکات دلالان ارزی کم شود. به گفته فعالان، روز یکشنبه بازارساز در ابتدای روز نرخ عرضه خود را 3 هزار و 622 تومان تعیین کرد که اختلاف چندانی با قیمت بازار نداشت. ادامه عرضه بازارساز و پاسخگویی به تقاضای بازار موجب شد که معامله‌گران فردایی پس از ساعت 12 بعدازظهر ریسک نکنند و بیشتر در موقعیت فروش قرار بگیرند. روندی که منجر به پایین آمدن قیمت از سقف روزانه شد. البته عده دیگری در بازار روند روز یکشنبه را به عرضه بازارساز نسبت نداده و آن را ناشی از انتظارات معامله‌گران دانستند. به گفته آنها، در شرایط فعلی، آتی بازان انتظار ندارند که قیمت دلار از محدوده 3 هزار و 630 تومان عبور کند، به همین دلیل در محدوده یاد شده تمایل بیشتری به فروش ارز دارند. به گفته این دسته، هم‌اکنون این دیدگاه در میان برخی معامله‌گران وجود دارد که کف قیمت دلار 3 هزار و 612 تومان و سقف قیمت 3 هزار و 634 تومان است. در این میان، برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که بازار برای رسیدن به کف 3 هزار و 612 تومان ابتدا باید از کف 3 هزار و 619 تومانی عبور کند. در این شرایط، بعضا معامله‌گران دلار با نزدیک شدن قیمت به نقطه 3 هزار و 620 تومان خریدهای ارزی خود را افزایش داده‌اند، عاملی که چند بار مانع خروج شاخص ارزی از محدوده پیش گفته شد.

    افزایش تقاضا

    به گفته فعالان، یکی از عواملی که تحرکات معامله‌گران فردایی در ابتدای روز یکشنبه را افزایش داد، انتظار بازیگران ارزی برای ورود تقاضای زائران عتبات عالیات به بازار بود. به گفته این دسته، بخشی از تقاضای زائران اربعین وارد بازار شده است و بخش دیگری نیز در ادامه ماه به‌تدریج ورود خواهد کرد. در این بین، معامله‌گران ارزی به‌دلیل اینکه انتظار دارند تقاضا در ادامه ماه افزایش پیدا کند، تمایل بیشتری به خرید ارز نشان می‌دهند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، برخی از معامله‌گران ارزی حتی قصد داشتند پیش از ورود تقاضای زائران، قیمت را وارد محدوده بالاتری کنند. در نتیجه، پس از ورود تقاضای یاد شده به بازار، دلار می‌توانست افزایش بیشتری را نیز تجربه کند. با این حال، بازارساز ارزی تا حد زیادی با عرضه ارز مانع از نوسان‌گیری و تحقق خواسته دلالان شده است. به‌عنوان مثال، روز یکشنبه قیمت تا محدوده 3 هزار و 630 تومان بالا رفت، ولی در نهایت به محدوده 3 هزار و 620 تومان بازگشت. عامل دومی که قیمت دلار در روز یکشنبه را تحت‌تاثیر قرار داد، افزایش نرخ حواله درهم بود. به گفته برخی بازیگران غیررسمی بازار، در دومین روز هفته، نرخ حواله درهم تا 994 تومان بالا رفت. نرخ حواله درهم و بهای شاخص ارزی در بازار داخلی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و افزایش یکی منجر به رشد دیگری می شود. به گفته فعالان، معامله‌گران داخلی به دقت روند نرخ حواله درهم را دنبال می‌کنند که اثر آن در نوسانات قیمت دلار در بازار داخلی انعکاس می یابد.

     

    خوش‌بینی سکه‌بازان

    سکه تمام بهار آزادی که در اولین هفته آبان 2/ 1 درصد و در دومین هفته این ماه 4/ 1درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود، در اولین روز از سومین هفته آبان‌ماه راه کاهشی را در پیش گرفت. با این حال، این فلز گرانبها روز یکشنبه بار دیگر تغییر مسیر داد و چنان که اشاره شد با رشد 4 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 126 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، خوش‌بینی معامله‌گران سکه به روند بهای طلای جهانی یکی از عواملی است که فلز گرانبهای داخلی را در مسیر افزایشی قرار داده است. در کنار این، رشد روز یکشنبه دلار نیز بازار سکه را تحت‌تاثیر قرار داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی