عصر بازار

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد

موافقت با تسویه ۲۹ میلیارد تومان بدهی دولت به بانک‌ها

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: دلیل توقف نمادهای معاملاتی بانک‌ها این هفته با حضور وزیر اقتصاد، متولیان بازار سرمایه، بانک مرکزی و سازمان حسابرسی در مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی و جمع بندی آن به صحن مجلس ارائه می‌شود.

موافقت با تسویه ۲۹ میلیارد تومان بدهی دولت به بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از سنا، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، عصر روز گذشته ضمن بازدید از  نمایشگاه مطبوعات در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: نشست تخصصی بررسی نمادهای متوقف، هفته جاری با تمرکز بر شرکت های بانکی در مرکز پژوهش های مجلس برگزار می‌شود .

    وی در مورد توقف نمادهای معاملاتی بانک‌های بورسی به اختلاف نظر سازمان حسابرسی و بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: بانکی‌ها بر اساس استاندارد بانک مرکزی صورت‌های مالی خود را تدوین کرده‌اند که سازمان حسابرسی با آن مخالف است.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سازمان حسابرسی خود را متولی این موضوع می داند، گفت: وزیر امور اقتصاد و دارایی از رفع این اختلافات خبر داده است، اما به نظر می رسد این موضوع همچنان حل نشده و امکان بازگشایی نماد معاملاتی آن‌ها با تاخیر همراه باشد.

    وی با بیان اینکه افشای اطلاعات برپایه IFRS یک ضرورت است، افزود : شاید افشای اطلاعات بر اساس این استاندارد مشکل باشد، اما شرکت ها حتی اگر وادار به شناسایی زیان شوند، نیز باید به این سمت حرکت کنند.

    پورابراهیمی در ادامه گفت : ممکن است برخی بانک ها بر اساس این استاندارد ها دچار چالش شوند و تن به محافظه کاری بدهند که باید در این زمینه راهکار مطلوبی از سوی سازمان‌های ذی‌ربط اعمال شود. به همین منظور سه شنبه هفته جاری در مرکز پژوهش های مجلس نشست تخصصی نماد های متوقف با تمرکز بر شرکت های بانکی و حضور وزیر اقتصاد،مدیران بورسی ، اعضای کمیسیون بازار سرمایه، بانک مرکزی و سازمان حسابرسی برگزار و جمع بندی این نشست به صحن مجلس انتقال داده می شود.

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران و سایر شرکت ها گفت: توقف نمادها به دلیل عدم پرداخت مطالبات نادرست است، زیرا پرداخت مطالبات یک بحث است و اعمال آن در سرفصل دیون در صورت مالی شرکت‌ها موضوع دیگری است.

    وی یکی از راهکارهای پرداخت دیون دولت را استفاده از تسعیر ارز خواند و گفت: دولت 74 هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از تسعیر ارز به دست می آورد که بخشی از آن را بابت بدهی به پیمانکار ها، بانک ها، افزایش سرمایه شرکت های بورسی و پرداخت سود و جرایم وام‌های کشاورزی زیر 100 میلیون تومان پرداخت می‌کند.

    پور ابراهیمی در ادامه از موافقت وزیر اقتصاد با پرداخت بخشی از این بودجه در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: با پرداخت 29 هزار میلیارد تومان بابت بدهی دولت به بانک ها موافقت شده است که به زودی اعمال می‌شود.

    سهم 33 هزار میلیارد تومانی دولت از سهام عدالت

    این نماینده مجلس راهکارهای نمایندگان ملت را برای برون رفت از دیون دولت برشمرد و گفت: مجموع ارزش بازار سهام عدالت در حدود 100هزار میلیارد تومان است که دولت می تواند در این زمینه از یک سوم سهم مشاع خود که بالغ بر 33 هزار میلیارد تومان است، استفاده کند.

    پورابراهیمی خاطر نشان کرد: آزاد سازی سهام عدالت از اولویت های نمایندگان است که باید تا پایان سال تعیین تکلیف شود. به همین منظور چنانچه دولت تا یک ماه آینده لایحه آزادسازی سهام عدالت را به مجلس ارائه ندهد، پیش نویس طرح نمایندگان در مجلس ارائه می شود.

    وی با اشاره به سهم 40 درصدی سهام عدالت در 56 شرکت بزرگ بیان کرد: پیشنهاد آزاد سازی سهام عدالت در قالب یونیت های ETF می تواند از یک سو مردم را به دارایی واقعی خود برساند و از سوی دیگر به دولت در پرداخت بدهی‌ها کمک کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی