عصر بازار

سودآورترین بازارها تا سال آینده کدامند؟

احتمال جهش قیمت دلار در سال آینده

عصر اعتبار- رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی گفت: اگر دولت نرخ ارز را دستوری پایین نگه ندارد نرخ ارز سال آینده بیش از ۴ هزار تومان خواهد شد.

احتمال جهش قیمت دلار در سال آینده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از صداوسیما، طهماسب مظاهری در برنامه پایش  در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی شما در مورد بازار ارز چیست گفت: دولت و آقای رئیس‌جمهور از ابتدای شروع مسئولیت‌شان قول تک‌نرخی کردن بازار ارز را داده بودند و به این سمت نیز حرکت کردند. کارهایی هم در این زمینه البته با سرعت بسیار کم انجام‌شده است، اگر می‌شد توصیه‌ای به دولت بکنیم این بود که بایستی سعی می‌کرد در سال‌های اول یا دوم فعالیت خودش تک‌نرخی کردن ارز را محقق بکند که نکرده است.

    وی اظهار کرد: الآن نیز قول تک‌نرخی کردن ارز را دادند و دولت راهی جز تک‌نرخی کردن ارز ندارد. تک‌نرخی کردن به دو معنی می‌تواند انجام شود یکی اینکه دولت یک نرخ واحد را در نظر بگیرد و بگوید این نرخی که اعلام می‌کنیم نرخ ارز است، این‌یک نوع تک‌نرخی کردن دولتی است و البته تک‌نرخی کردن اقتصادی نیست.

    وی گفت: نوع دوم تک‌نرخی یعنی اینکه به معنی واقعی نرخ ارز را بازار تعیین کند و البته دولت مراقبت کند که تنش‌ها و نوسان‌های غیرمعمول چه در جهت افزایش ناگهانی و چه در جهت کاهش ناگهانی جلوگیری بکند و بازار را به آرامش برساند. اگر تک‌نرخی کردن به این شیوه دوم انجام شود برآورد کارشناسان این است که نرخ ارز تک‌نرخی بالاتر از نرخ آزاد ارز کنونی است؛ اما سیاست دولت و بانک مرکزی این است که ارز را تک‌نرخی دولتی بکند یعنی اینکه نرخی را دولت اعلام بکند و آن نرخ تنها نرخ دلار موجود در بازار باشد. دولت با پشتوانه ذخایر ارزی بانک مرکزی از این نرخ حمایت می‌کند.

    این اقتصاددان افزود: انگیزه دولت برای این کار نیز این است که از نرخ مذکور جهت تبلیغات انتخاباتی استفاده کند و عنوان کند که از اول دولت یازدهم نرخ دلار را نسبت به دولت قبل کاهش دادیم و در بازه قیمتی کمتر از نرخ ارز در دولت قبل آن را مدیریت کردیم و نرخ ارز را افزایش ندادیم.

    مظاهری : دلار سال آینده می تواند تا 4 هزار تومان جهش کند

    وی افزود: من اگر در دولت نقشی داشتم با پایین آوردن دستوری نرخ ارز مخالفت می‌کردم، چون اقتصاد ما در زمان آقای احمدی‌نژاد نرخ 3700 تومانی را تجربه کرده بود. این کاهش دستوری یک کاهش تصنعی بود که باعث شد میلیاردها دلار از ذخایر کشور را هزینه بکنیم. اقتصاد کار خود را می‌کند و به‌فرمان سیاست نیست.

    این اقتصاددان گفت: ازآنجایی‌که عوامل مؤثر بر نرخ ارز ازجمله افزایش نقدینگی در جامعه وجود دارد، تورم را نیز با فرض ده درصد به‌طور متوسط داریم (این توضیح را بدهم که علت اینکه تورم حدود 8 الی 9 درصد هست این است که سهم مسکن در سبد کالاهایی که تورم را حساب می‌کنند سهم نسبتاً بالایی است که حدود 25 درصد است هزینه خانوار را تشکیل می‌دهد. مسکن تورم کمی داشته و همین باعث شده که تورم کل حدود هشت الی نه درصد شود. اگر شاخص تورم بانک مرکزی را نگاه کنید هزینه بهداشت و درمان و مواد غذایی تورمی به‌طور نسبی حدود 14 درصد دارد)

    وی در پایان افزود: بنابراین با توجه به اینکه پایین بودن هزینه مسکن یک فنر جمع شده است و روزی جهش پیدا خواهد کرد و به نرخ خودش خواهد رسید، عوامل تورم‌زا راداریم و نقدینگی که قرار بود در سال 95 مدیریت شود در انتهای سال با توجه به هزینه‌های دولت به هزار و 250 میلیارد تومان خواهد رسید که نقدینگی سنگینی است، پیش‌بینی می‌شود اگر دولت نرخ راز را دستوری پایین نگه ندارد نرخ ارز سال آینده بیش از 4 هزار تومان خواهد شد.

    عبده تبریزی : بورس و بانکها بهترین گزینه سرمایه گذاری

    در برنامه شب گذشته پایش،  کارشناسان بازارهای مسکن، طلا و ارز، بورس و بانک را تحلیل کرده و به این سؤال پاسخ دادند که تا سال آینده بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری کدام بازار است.

    حسین عبده تبریزی کارشناس اقتصادی و مشاور وزیر مسکن نیز در در این برنامه در مورد پیش‌بینی بازار مسکن گفت: اصولاً برنامه و هدف دولت این نیست که مسکن را وسیله پس‌انداز بکند، همان‌طور که ارز هم نباید وسیله پس‌انداز شود. در همه جای دنیا مردم برای پس‌انداز پول خود را به بانک یا بازار سرمایه می‌دهند، بنابراین دولت هیچ علاقه‌ای ندارد که بازار خریدوفروش مسکن وسیله پس‌انداز شود.

    عبده تبریزی گفت: خوشبختانه در حال حاضر کسی برای سرمایه‌گذاری سراغ نرخ ارز و مسکن نمی‌رود. مسکن در کشور تغییر ساختاری کرده است، در دو سه سال خیلی طوفانی سرمایه‌گذاری کلانی در مسکن گران‌قیمت و مسکن تجاری صورت گرفته و طبعاً مدت زیادی طول می‌کشد که حباب قیمتی مسکن که در آن دو سه سال ایجادشده تخلیه شود.

    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: برای واحدهای تجاری پیش‌بینی می‌کنم قیمت‌ها نزولی خواهد بود، در برخی شهرها به نسبت هر پنج خانوار یک واحد تجاری وجود دارد بنابراین دیگر نیاز به واحد تجاری نداریم و مردم نیز اگر بخواهند کسب‌وکار راه بیندازند به دنبال اجاره واجد تجاری خواهند بود نه خرید آن. پیش‌بینی بعدی من در مرود مسکن گران‌قیمت است که این واحدها هم در سال آینده افزایش قیمتی در حد تورم نیز متصور نخواهم بود.

    وی تصریح کرد: برای سرمایه‌گذاری بعد از بانک بیشترین بازدهی را بازار سرمایه دارد، اگر میزان پس‌انداز مردم رقم کوچکی حدود 20 تا 30 میلیون باشد بانک‌ها بهترین جا برای سرمایه‌گذاری است، برای رقم‌های بالای 100 میلیون تومان نیز سرمایه‌گذاری در بورس از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهترین اقدام خواهد بود.

    مردانه : مسکن گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نیست

    سمیه مسکن اقتصاددان نیز در تحلیل بازار مسکن گفت: بازار مسکن در ماه‌های مرداد و شهریور با افزایش حجم معاملات روبرو شد همین امر باعث شد که در 7 ماهه اول سال 95 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش قیمت مسکن را شاهد باشیم که حدود 6 درصد بود این افزایش قیمت کمتر از نرخ تورم بوده و تأثیر آن‌چنانی نمی‌تواند بر بازار مسکن بگذارد.

    وی افزود: روندی که تا الآن شاهد بودیم یعنی افزایش قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم پیش‌بینی می‌کنم تا سال آینده برقرار باشد و شاهد شوک قیمتی در بازار مسکن نباشیم، مسکن برای خرید مصرفی در حال حاضر گزینه خوبی است ولی برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد نمی‌شود.

    سنگینیان: اوضاع بازار بورس خوب نیست

    علی سنگینیان تحلیلگر بازار سرمایه هم در تحلیل بازار سرمایه گفت: متأسفانه بازار سهام در حال حاضر طولانی‌ترین دوران رکودی خود را طی می‌کند که عمدتاً از بخش واقعی اقتصاد نشاءت می‌گیرد. سود پیش‌بینی‌شده شرکت‌های بورسی حدود 65 هزار میلیارد تومان برای سال 93 بود که این عدد برای سال 94 به 58 هزار میلیارد تومان کاهش پیداکرده و برای سال 95 به 46 هزار میلیارد تومان کاهش پیداکرده است. پیش‌بینی من این است که برای سال 96 این رقم کمتر خواهد شد. برای بازار بهابازار با توجه به مشکلات بانک‌ها و عدم گشایش‌های پسابرجام در سال آینده شرایط بهتری متصور نیستم.

    بورس و مسکن جذاب‌ترین بازار از دید مردم برای سرمایه‌گذاری

    برنامه پایش در سؤال نظرسنجی خود از مردم پرسید کدام بازار تا سال آینده بازدهی بیشتری خواهد داشت؟ که در پایان بیش از 30 درصد از پاسخ‌دهندگان بازار بورس و بیش از 28 درصد از مردم بازار مسکن را به‌عنوان بهترین و سودآورترین بازارها طی یک سال آینده برای سرمایه‌گذاری معرفی کردند. بازار ارز، سکه و طلا در رده سوم و بانک‌ها در رتبه آخر نظر مردم قرار گرفتند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو