عصر بازار

پیش‌بینی فعالان اقتصادی از ترامپ به هیلاری چرخش کرد

رأی‌خوانی از جهت بازارها

عصر اعتبار- روند بازارهای جهانی در روز دوشنبه نشان می‌دهد که عمده معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، نامزد دموکرات را برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌دانند.

رأی‌خوانی از جهت بازارها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، دوشنبه هفته گذشته، بهبود جایگاه دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها، شاخص‌های بورس و دلار را کاهشی و همزمان، سرمایه‌های پناهگاه را گران کرد. اما روز گذشته، خبر اعلام‌شده از سوی «اف‌بی‌آی» روندساز شد. خبر رفع اتهام از هیلاری، بازارهای هفته جدید جهانی را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داد. در اولین روز هفته میلادی، شاخص‌های سهام آسیا، اروپا و آمریکا به‌شدت جهش کردند و ارزش دلار آمریکا هم به طرز قابل‌توجهی تقویت شد. همزمان، پناهگاه‌های سرمایه با کاهش تقاضا روبه‌رو شدند. اونس طلا و فرانک سوئیس از بازندگان اصلی رشد دوباره موقعیت کلینتون در آخرین نظرسنجی‌های پیش از انتخابات 8 نوامبر بودند. اینکه بازارها در انتظار اعلام نتایج انتخابات نماندند، خود نشان‌دهنده انتخاب قطعی آنهاست. این گزارش علاوه‌بر بررسی روندهای جهانی بازارهای سهام، ارز و فلزهای گرانبها در روز دوشنبه، در گزارشی دیگر، چهار نگرش معامله‌گران بازارهای داخلی ارز و سکه را نیز مورد بررسی قرار داده است. معامله‌گران بازارهای داخلی، نگاه‌های حداقلی و حداکثری به هر دو نامزد آمریکایی دارند.

     دوشنبه این هفته بازارهای جهانی، وارونه دوشنبه پیش از آن بود. در حالی که دوشنبه هفته گذشته و در روزهای پس از آن، بهبود جایگاه دونالد ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی، روندها را متاثر کرده بود، روز گذشته، یک روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، خبرهای تازه «اف‌بی‌آی» بازارها را تحت‌تاثیر قرار داد. یکشنبه هفته گذشته، رئیس «اف‌بی‌آی» ایالات‌متحده اعلام کرد که بازپرسان این نهاد مجوز بررسی مجدد پرونده هیلاری کلینتون درباره نحوه محافظت او از ایمیل‌های محرمانه را دریافت کرده‌اند. این خبر منجر به افزایش شانس ترامپ در انتخابات سه‌شنبه آمریکا شد تا معامله‌گران و سرمایه‌گذاران که عمدتا او را نامزدی بدون برنامه می‌دانند واکنشی متناسب داشته باشند. هفته گذشته بازارهای سهام و همچنین دلار آمریکا تحت‌فشار قرار گرفتند؛ اما پناهگاه‌های سرمایه مانند طلا و ارزهایی چون فرانک سوئیس و ین ژاپن تقویت شدند. وارونه این اتفاق روز گذشته رخ داد: روز دوشنبه شاخص‌های سهام و دلار تقویت شدند؛ اما پناهگاه‌های سرمایه بخش قابل‌توجهی از ارزش خود را از دست دادند. دلیل این اتفاق باز هم سخنان روز یکشنبه رئیس اف‌بی‌آی بود که گفت نهاد تحت امر او در جریان دور جدید تحقیقات درباره ایمیل‌های کلینتون، به موردی که مجرمانه تلقی شود، برخورد نکرده است. به این ترتیب، بازارها دوباره به پیروزی هیلاری کلینتون امیدوار شدند؛ درحالی‌که هفته گذشته، رقابت بسیار نزدیک‌تر از این بود. البته هنوز هم هیچ قطعیتی برای پیروزی نامزد دموکرات که مورد پسند اغلب فعالان اقتصادی است، وجود ندارد.

    روز دوشنبه اولین روز کاری پس از سخنان تازه رئیس اف‌بی‌آی، بازارهای سهام آسیا‌ و بعد اروپا به امید به قدرت رسیدن کلینتون جهش کردند. کلینتون از آنجا که وضعیت موجود را کم و بیش ادامه خواهد داد، مورد حمایت فعالان بورس است. روز گذشته، شاخص‌های آتی بورس‌های آمریکا نیز رشد کردند. همزمان دلار نیز که هفته گذشته تحت‌فشار شوک ترامپ قرار گرفته بود به شدت تقویت شد. همسو با این روندها، پناهگاه‌های سرمایه نیز با کاهش تقاضا روبه‌رو شدند. اونس طلا که هفته گذشته تا قیمت 1304 دلار اوج گرفته بود، روز گذشته به سرعت تا محدوده 1280 دلار سقوط کرد؛ گرچه در قیمت‌های پایین با افزایش خریدها روبه‌رو شد. فرانک سوئیس نیز صبح دوشنبه به‌شدت مقابل دلار تضعیف شد. این روندها به آن معناست که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اکنون احتمال پیروزی کلینتون را بیشتر می‌دانند. روز دوشنبه، در بازارهای پیش‌بینی، از هر 5 رای تنها یک رای به نفع ترامپ داده می‌شد.

    اونس هفته گذشته اولا تحت حمایت افزایش تقاضا به‌دلیل امن بودن و دوم به‌دلیل افت دلار از مرز کانالی عبور کرد؛ اما قیمت شروع روز دوشنبه و بعد ‌افت بیشتر آن نشان داد که نظر معامله‌گران نسبت به روند انتخابات تغییر کرده است. اونس روز گذشته را با قیمت 1290 دلار آغاز کرد و پس از آن به سرعت به محدوده 1280 دلار رفت. با این همه، قیمت‌های پایین، خریدها و در نتیجه روند را تحت‌تاثیر قرار می‌داد. بهایی که تا ساعت 7 شب روز دوشنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1281 دلار بود؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز هفته دوم نوامبر رقم خورده باشد.

    بانک ملی استرالیا دوشنبه اعلام کرد که به‌نظر بازارهای بین‌المللی متقاعد شده است که کلینتون پیروز نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد بود. وارن پیترسون، استراتژیست کالا در موسسه «آی‌ان‌جی» می‌گوید: «شرایط پس از اینکه اف‌بی‌آی اعلام کرد پرونده کلینتون بیش از این جلو نخواهد رفت، تغییر کرده است. نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که کلینتون جلوتر است.» در این شرایط، جاشوا روتبارت از موسسه «روتبارت و شرکا» می‌گوید: «اگر کلینتون پیروز انتخابات شود، تصحیح بیشتر قیمت‌ها در راه خواهد بود و اونس طلا ممکن است تا بهای 1250 دلار افت کند.»

    صبح دوشنبه، تازه‌ترین تحلیل فنی «اف‌ایکس استریت» نشان می‌داد قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت بین 1261 تا 1308 دلار در نوسان خواهد بود. تحلیل تکنیکال نشان می‌داد سطح مقاومتی قیمت هر اونس طلا در آن شرایط 1296 دلار است و اگر این سطح شکسته شود، قیمت طلا تا 1300 و سپس 1308 دلار افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر سطح حمایتی قیمت طلا نیز در کوتاه‌مدت 1287 دلار محاسبه شد، سطحی که در مقطعی شکست؛ اما اونس تا زمان نوشته شدن این گزارش به‌طور قطعی از این مرز عبور نکرد. گفته می‌شد که اگر سطح 1287 دلاری به‌طور قاطع شکسته شود، افت قیمت تا سطح 1261 دلار ادامه پیدا می‌کند.

    یک دلیل دیگر برای ادامه فشار بر طلا این است که اگر هیلاری کلینتون به «کاخ سفید» راه پیدا کند، احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو بیشتر می‌شود. دنیس لاکهارت، رئیس فدرال رزرو آتلانتا نیز به تازگی تاکید کرده است که تحولات اقتصادی آمریکا به‌گونه‌ای پیش رفته است که نرخ بهره در ماه دسامبر افزایش خواهد یافت.

    انتخابات آمریکا امروز 8 نوامبر برگزار می‌شود و نتیجه آن چهارشنبه اعلام خواهد شد تا بازارهای پنج‌شنبه کاملا تحت‌تاثیر معلوم شدن نام رئیس بعدی دولت آمریکا باشند. هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها، رئیس‌جمهور ثبات در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه کم و بیش راه باراک اوباما را ادامه خواهد داد. از این رو پیروزی او در انتخابات بازارها را آرام خواهد کرد. از آن سو، دونالد ترامپ نامزد جنجالی جمهوری خواهان، حتی از سوی بسیاری از اعضای این حزب نیز پذیرفته نیست. برنامه‌های سیاسی و اقتصادی او تا حد بسیار کمی شناخته شده است و خود او هم مدعی است می‌خواهد واشنگتن را زیر‌و‌رو کند. اینها به آن معنا است که پیروزی او بازارها را به هم خواهد ریخت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی