عصر بازار

بر اساس مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق؛

بدهی ۱۱۰ هزار میلیاردی دولت به تامین اجتماعی طی ۵ سال باید پرداخت شود

عصر اعتبار- مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بر ضرورت انجام اصلاحات ساختاری و نهادی به صورت مستمر و همه جانبه در سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد و درباره منشاء بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی گفت: در سال ۱۳۹۲ سازمان تامین اجتماعی ۶۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار شد که ایجاد تعهدات بدون منبع در دولت قبل علت آن است و اکنون این رقم به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بدهی ۱۱۰ هزار میلیاردی دولت به تامین اجتماعی طی ۵ سال باید پرداخت شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سیدتقی نوربخش در همایش صندوق‌های بازنشستگی، تنگناها و راهکارها که در پژوهشگاه نیرو در حال برگزاری است به مروری بر سیر تاریخی تکوین سازمان تامین اجتماعی پرداخت و اظهار  کرد: بیمه‌های اجتماعی از سال 1310 با صندوق بیمه‌های طرق و شوارع ایجاد شد. در سال 1326 بنگاه رفاه اجتماعی ایجاد شد و نطفه فعلی سازمان تامین اجتماعی در سال 1332 تحت عنوان سازمان بیمه اجتماعی کارگری شکل گرفت.

    وی افزود: صندوق تأمین اجتماعی هم اکنون 42 میلیون نفر را تحت پوشش دارد.  از 14 میلیون بیمه شده اصلی تحت پوشش 10 میلیون نفر بیمه شده اجباری، دو میلیون بیمه شده مشاغل آزاد و دومیلیون نفر بیمه شدگان تکلیفی هستند. دو میلیون و 700 هزار مستمری بگیر داریم که شمار آنها با خانواده شان به بیش از 5 میلیون نفر می رسد.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه علت پایداری منابع و مصارف تامین اجتماعی تابعیت از قانون اعداد بزرگ است افزود: سازمان تامین اجتماعی نه صرفا یک صندوق بازنشستگی و نه یک بیمه گر سلامت است بلکه توامان هردو را انجام می دهد و 16 مزیت بیمه‌ای دیگر را نیز طبق قانون ارائه می کند.

    نوربخش ادامه داد: مکانیسم بیمه‌ای تامین اجتماعی، روش DB است و سطح پوشش و مکانیسم تامین منابع آن در قانون تعریف شده است و میزان مزایا از قبل طبق فرمول مشخص شده است.

    وی با اشاره به ارتباط میان منابع و مصارف در روش DB بر اساس محاسبات اکچوئری گفت: وقتی مفروضات جمعیتی و مفروضات بازار سرمایه به هم بخورد چالش هایی ایجاد می شود. از جمله این عوامل سن بازنشستگی با توجه به امید به زندگی است. طی 40 سال اخیر این مفروضات تنها یک مرتبه بازنگری شده ولی امیدواریم تحت نظر ILo این محاسبات در کشور مورد بازنگری قرار بگیرد.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: اکنون امید به زندگی به 76 تا 78 سال رسیده است ولی سن بازنشستگی سال به سال کاهش یافته و همپای افزایش سن بازنشستگی حرکت نکرده است. به منظور پایداری صندوق باید این دو با یکدیگر حرکت کنند.

    نوربخش بر ضرورت انجام اصلاحات ساختاری و نهادی به صورت مستمر و همه جانبه در سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد و درباره منشاء بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی گفت: در سال 1392 سازمان تامین اجتماعی 60 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار شد که ایجاد تعهدات بدون منبع در دولت قبل علت آن است.

    وی افزود: در سال 1380،یک میلیون و 100 هزار مستمری بگیر داشتیم اما با بازنشستگی‌های پیش از موعد اکنون 2 میلیون و 700 هزار مستمری بگیر داریم و با این رشد با شیب تند مشخص است که چه بلایی بر سر صندوق می آید.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه کسری صندوقهای بازنشستگی در سال 94، 16 میلیارد دلار است گفت: تعهدات آتی صندوق های بازنشستگی  410  میلیارد دلار خواهد بود.

    نوربخش بر اصلاحات سیستمی، پارامتریک، فنی و اجرایی به عنوان راهکار های پیش رو اشاره و عنوان کرد: در کمیسیون تلفیق مجلس، ماده‌ای برای پرداخت دیون دولت تصویب شد. دولت نمی‌تواند نقدا مبالغ بدهی را پرداخت کند و تهاترهایی انجام می شود. در اینجا باید گفت که نقش تامین اجتماعی در اقتصاد کشور تعیین کننده است و در عین حال از فضای کسب و کار تاثیر پذیریم.

    نوربخش ادامه داد: صحیح است که صندوق های بیمه نباید وارد بنگاهداری شود اما شرایط ایجاب کرده و امکانی نبوده به طرق دیگر بدهی ها پرداخت شود. تامین اجتماعی صندوق بین نسلی  و سرمایه گذاری در آن یک الزام است، ولی نوع سرمایه گذاری و اینکه حفظ ارزش منابع چگونه باشد قابل بحث است. باید عملکرد شفاف باشد و در امور زیربنایی سرمایه گذاری شود.

    نوربخش با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی نیز در همین جهت حرکت کرده است و دو هلدینگ نفت و گاز و دارو در دولت دکتر روحانی وارد بازار بورس شد گفت: 60 درصد پورتفوی شستا در بازار سرمایه است و  مقدمات ورود بخش گردشگری به بورس فراهم شده است.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه بدهی دولت به سازمان 110 هزار میلیارد تومان است و باید پرداخت شود گفت: در ماده مصوب اخیر کمیسیون تلفیق آمده است که دولت باید به طرق مختلفی اعم از اجاره، فروش اوراق مشارکت و سکوک طی 5 سال این بدهی را تسویه کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو