عصر بازار

در پارکینگ خانه

تبدیل سنگهای معمولی به جواهرات زیبا با درآمد سالانه ۱۲۰ میلیونی

عصر اعتبار- جوان کارافرین اهل خوی گفت: با ایجاد کارگاه گوهر تراشی و تولید جواهرات تزئینی در پارکینگ خانه پدرم توانسته ام برای خودم و ۶ نفر دیگر از دوستانم اشتغالزایی کنم.

تبدیل سنگهای معمولی به جواهرات زیبا با درآمد سالانه ۱۲۰ میلیونی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، با تبدیل سنگهای معمولی به جواهرات زیبا بعد از کسر حقوق پرسنل کارگاه ماهانه 5 میلیون تومان درآمد دارم .وام بسیج سازندگی گره گشای کار من و دوستانم شد.

    سنگ‌ تراشی یا گوهر تراشی هنر تغییر شکل ظاهری سنگ‌های زینتی مانند فیروزه و عقیق با استفاده از دستگاه‌های چرخ برقی است که حتی یک بانوی آموزش‌دیده نیز می‌تواند باکمی ذوق و زخم زدن بر جان سنگ زینتی، آن را به نگینی زیبا برای استفاده‌های مختلف بدل سازد اما در دامغان باوجود اظهارنظرهای مختلف سال گذشته مسئولان، سنگ‌ها در انتظار دستانی هستند که آن‌ها را زخم بزنند.

    تاریخچه گوهرتراشی واژه ای می باشد که برای تراش و پرداخت (پولیش) سنگ ارائه شده است. این هنر گذشته ای درخشان دارد و قدمت آن به دوران انسان اولیه بازمی گردد؛ یعنی زمانی که برای ایجاد ابزار و سلاح از سنگ، هنر گوهرتراشی بکار برده می شد.
    با وجود آنکه گوهرتراشی در آن زمان عامل مهمی در کمک به انسان های اولیه برای شکار و زندگی بود، شواهد تاریخی نشان می دهد که سنگ ها برای ایجاد زیورآلات شخصی نیز مورد استفاده قرار می گرفتند. بدون در نظر گرفتن علت تراش و کنده کاری(کاروینگ) سنگ ، این کار به عنوان بخش مهمی از زندگی روزمره و فرهنگ تلقی می شد و همچنان نیز به همین صورت باقی مانده است.

    گوهرشناسی و سنگ‌تراشی از گذشته در ایران مورد توجه بوده است و علاقمندان مخصوص به‌خود را داشته و دارد. ایران به سبب داشتن منابع طبیعی غنی دراین بخش، ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه دارد اما متاسفانه به جهت عدم استفاده از این ظرفیت‌های خدادادی ، در این بخش نیز مانند بسیاری دیگر از بخش‌ها شاهد هجوم اجناس بنجول چینی و وارداتی به کشور هستیم.

    استان آذربایجان غربی بعنوان یکی از استان های موفق در عرصه گوهرتراشی بعنوان یک استان الگو در کشور مطرح است.

    وجود منابع خدادادی در استان و اشتیاق مردم به عرصه گوهرتراشی این عرصه روز به روز در حال گسترش است علی الخصوص جوانان، که با ورود مناسب خود به این عرصه دیگر نیازی به کار کردن در دستگاه های دولتی ندارند.

    وحید تقی زاده متولد 1369، یکی از همین جوانان موفق و خوش ذوق استان آذربایجان غربی اهلشهرستان خوی، است. او دیپلم رشته تجربی دارد و بعد از خدمت سربازی به جای چه کنم چه کنم وارد عرصه گوهر تراشی شده و حرفه پدری اش را دنبال کرد و در حال حاضر با توجه به سن کمی که دارد یکی از تولیدکنندگان موفق جواهر تزیینی در شهرستان خوی ارومیه است.

    از پارکینگ خانه ام شروع کردم/دوست داشتم کارافرین شوم

    بعد از خدمت سربازی تصمیم داشتم ادامه تحصیل بدهم اما با توجه به علاقه ای که به کار گوهر تراشی داشتم تصمیم به ادامه کار پدرم گرفتم و با کمک دوستانم و با مشورتی که با هم کردیم تصمیم گرفتی با حمایت بسیج سازندگی کارگاه گوهر تراشی را در پارکینگ خانه ما راه اندازی کنیم. از بسیج سازندگی 60 میلیون تومان وام گرفتیم و همه باهم گفتیم یا علی. دوست نداشم کارگری کنم و می خواستم خودم کارافرین باشم و برای دوستانم هم اشتغالزایی کنم. پارکینگ برایم بهتر بو.د زیرا دیگر اجاره کارگاه نمی دادم و به جای هزینه اجاره کارگاه وسایل بیشتری توانستم خریداری کنم.

    جوانان ایرانی از چین چیزی کم ندارند/ واردات زیورالات از چین دردناک است

    قبل از اینکه وارد این کار شوم بعضی وقت ها به مغازه پدرم میرفتم و به او کمک می کردم. پدرم گوشه مغازه اش را کارگاه گوهر تراشی کرده بود و می گفت در 2 متر در 2 متر هم می شود کار کرد اگر که نیت کارکردن و کسب روزی حلال باشد. من از جلوی مغازه ها که رد می شدم ویترین زیورآلات فروشی ها را نگاه می کردم تا با مدلهای جدید بیشتر آشنا شوم. شنیده بودم که از چین زیورالات وارد کشور می شود و دوست داشتم که ببینم این زیورالات چینی چه شکلی است. مقایسه کردم دیدم جنس ما از چین خیلی خوشگلتر است و روی زیورالات بیشتر از چینی ها وقت می گذاریم این از مقایسه 2 تا انگشتر ایرانی و چینی کاملا مشهود است. واردات زیورالات از چین یکی از انگیزه های من برای تولید زیورالات بود چرا که جوانان ایرانی چیزی از چینی ها کم ندارند. واردات زیورالات از چین دردناک است.الان با وجود اینکه خودم کارگاه دارم اما باز به کارگاه پدرم می روم و از او فوت و فن های جدیدی یاد می گیرم که در کار به من کمک می کند. طرح های جدید را در اینترنت و شبکه های اجتماعی می بینم و در کارگاه با دوستانم طراحی و تولید می کنیم. در نوجوانی در کارگاه پدرم نمی توانستم طرح هایم را پیاده کنم اما در کارگاه خودم راحت تر کار می کنم.


    اگر جوانان ما بخواهند کارستان می کنند/ اشتغالزایی برای 6 نفر ایجاد شد

    این کار آفرین موفق اهل خوی می گوید: در کارگاه ما جو صمیمی حاکم است. برای پیشرفت کار صمیمیت بین نیروها لازم است. ما رییس و مرئوسی نداریم و هرکسی اگر مطلبی بلد باشد به دیگری یاد می دهد. انگیزه بچه ها واقعا بالاست ما حتی توانسته ایم با ابتکار خودمان دستگاه های مکش نگین را بسازیم که این کار باعث صرفه جویی در میزان هزینه کارگاه و افزایش سرعت در کارمان شده است. اگر جوانان ما بخواهند کارستان می کنند. ما 2 نفر از دوستانمان را که تحت پوشش کمیته امداد بودند را به جمع خودمان اضافه کردیم و الان خودشان ماهی یک میلیون تومان درامد دارند. در مجموع در کارگاه برای 6 نفر به صورت دائم اشتغالزایی کرده ام و قصد گسترش کارگاه را دارم.

    با دیپلم درامد مهندس را دارم/ 4 کیلو در ماه جواهرات تزیینی تولید می کنیم

    وحید از درآمدش می گوید: سالانه تقریبا بین 120 تا 150 میلیون درامد کارگاه ما است که با تلاش دوستانم در ماه نزدیک به 4 کیلو تولید زیورالات داریم. تولیدات ما از قبیل گوهر تراشی ها و نقره جات تزیینی است که با وام 60 میلیون تومانی که از بسیج سازندگی به عنوان وام گرفتیم تا الان راضی هستیم و خداروشکر اقساط بانک را هم به موقع پرداخت کرده ایم. در ماه هم با کسر حقوق نیروهای کارگاه برای خودم 4 تا 5 میلیون تومان می ماند که این حقوق یک مهندس در ایران می باشد. من با اقتصاد مقاومتی با دیپلم درامد یک مهندس را دارم. من به جوانانی که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند می گویم که خیلی به امید دستگاه های دولتی برای کار اداری نباشند. پشت میز نشینی خیلی هم درامد خوبی ندارد. من درآمدم از دوستانم که کارمند برخی از سازمان های دولتی هستند بیشتر است. خودم اقای خودم هستم بالاسری ندارم و توانستم برای چند جوان هم اشتغالزایی کنم. این اشتغالزایی برای جوانان دیگر لذتش از اشتغال خودم بیشتر نباشد کمتر هم نیست.

    بازاریابی خیلی مهم است جدی بگیرید

    بازاریابی ها هم به عهده برادر کوچکترم است زیرا با سنگ و زیورآلات کاملا آشناست و می تواند جنس را خوب معرفی کند. البته بعضی از اجناس را هم به مغازه پدرم و دوستان پدرم برای فروش می بریم. بازاریابی خیلی مهم است. باید بازاریابی را برای درامد و تولیدات بیشتر به دقت انجام دهیم. بازاریابی باید در کنار تولید باشد. بازاریابی را باید جدی گرفت. بازاریابی خودش یک علم است. در این راه می توان از اگهی ها و شبکه های اجتماعی و اینترنت کمک گرفت. البته جنس خوب روی زمین نمی ماند و تولیدکننده ها باید کیفیت خود را بالا ببرند تا چیزی از چینی ها کمتر نداشته باشیم.

     

    وی می افزاید: قبل از هر چیز افراد باید ببینند چه کاری را بلد هستند و چه کاری را دوست دارند. بعد از مشخص شدن این دو مقوله، وارد کار ‌شوند. در عین حال بنده این کار را به عنوان یک کار بسیار پردرآمد برای خانم‌های سرپرست خانوارو معلولینی که دست سالم دارند، پیشنهاد می‌کنم.

    با سرمایه‌گذاری در آموزش گوهرشناسی و گوهرتراشی و موارد مربوط به آن، می‌توان زمینه اشتغال فراوانی برای گروه زیادی از جوانان و زنان خانه‌دار فراهم کرد. حتی می‌توان با توسعه فعالیت‌ها در این بخش و شبکه‌سازی فعالیت‌ها، به تولید انبوه دست یافت و مقوله صادرات را پیگیری کرد. سازمان فنی و حرفه ای با برگزاری کلاسهای اموزشی رایگان می تواند زمینه اشتغال بسیاری از علاقمندان را در این عرصه فراهم کند.

    فروش ما به دو صورت است ، بخشی ازآن ازطریق فروش خانگی صورت می گیرد و بخشی نیز درهنگام برگزاری نمایشگاه‌ها عرضه می شود.

    رشته و عرصه گوهر تراشی که آمیخته با هنر است سومین رشته پولساز دنیاست باید روی این هنر سرمایه گذاری زیادی شود. .افراد زیادی هستند که در این عرصه وارد می شوند و آموزش می بینند اما نیاز به حمایت دولت دارند.

    رشته و عرصه گوهر تراشی که آمیخته با هنر است سومین رشته پولساز دنیاست باید روی این هنر سرمایه گذاری زیادی شود. .افراد زیادی هستند که در این عرصه وارد می شوند و آموزش می بینند اما نیاز به حمایت دولت دارند.

    35 نوع سنگ قیمتی در ایران داریم/ جلوی خام فروشی را باید بگیریم

    من شخصاً از سنگ‌های ایرانی مثل عقیق، کوارتز و فیروزه سنگ‌های در کارهایم وآموزش‌هایم استفاده می‌کنم، بیشتر سنگ‌ها را هم خودم شناسایی، خرید و در اختیار کارآموزان قرار می‌دهم و یا به آنها می‌گویم که از کجا و از چه طریقی این سنگ‌ها را فراهم کنند.

    در کل دنیا حدود 350 نوع سنگ گوهری قیمتی و نیمه قیمتی وجود دارد که تعداد 35 نوع از آن سنگ‌ها در ایران وجود دارد. با وجود این همه منابع طبیعی در این حوزه جای سوال است که چرا باید محصولات چینی بازار ایران را بگیرد و موجبات بیکاری نیروی کار کشورمان را به‌همراه داشته باشد.
    نکته تاسف‌آور دیگر اینکه منابع طبیعی ما در این بخش به‌جای استفاده در فرایند تولید به صورت خام‌فروشی از کشور خارج می شوند. خام فروشی یعنی مفت فروشی. ما از این مواد خام می توانیم برای کشورمان ارزش افزوده بیاوریم. فرق ما با اروپا و امریکا در همین است که انها خام فروشی ندارند اما ما با عجله خام فروشی داریم و خودمان منابع خودمان را حیف می کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو