عصر بازار

نرخ مشارکت اقتصادی به ۴۰.۴ درصد رسید

عصر اعتبار- نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان سال ۱۳۹۵، ۴۰.۴ درصد بوده که نسبت به بهار سال جاری۰.۹ درصد افزایش یافته است.

نرخ مشارکت اقتصادی به ۴۰.۴ درصد رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران نرخ بیکاری جوانان 10 ساله و بیشتر در تابستان سال 1395 به 12.7 درصد رسید که نشان دهنده که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل 1.8 درصد و نسبت به فصل گذشته 0.5 درصد افزایش داشته است.

    همچنین نرخ بیکاری زنان در جمعیت 10 ساله و بیشتر در تابستان سال 1395 به 21.8 رصد و نرخ بیکاری مردان 10.4 درصد رسیده است. همچنین نرخ بیکاری نقاط شهری 14.4 و. نرخ بیکاری نقاط روستای 7.9 درصد بوده است.

    بررسی نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می‌دهد که 40.4 درصد جمعیت در سن کار (10 ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند یعنی در گروه شاغلان و یا بیکاران قرار گرفتند. همچنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است.

    بررسی روند تغییر نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل(تابستان 1394) 1.5 درصد و نسبت به فصل گذشته (بهار 1395) 0.9 درصد افزایش است.

    سهم اشتغال ناقص نیز نشان می‌دهد که 9.5 درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده‌اند این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری است.

    همچنین بررسی اشتغال جمعیتی 10 ساله و بیشتر بیانگر آن است 35.3 درصد جمعیت در سن کار شاغل بوده‌اند، این شاخص در بین مردان بیشتر زنان و در نقاط روستایی بیشتر از شهری است.

    بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با 49.1 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش های صنعت با 31.5 و کشاروزی با 19.4 درصد قرار دارند. بررسی نرخ بیکاران جوانان 15 تا 24 ساله حاکی از آن است که 30.2 درصد از جمیعت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به روستایی بیشتر بوده است.

    روند تغییرات نرخ بیکاری 15 تا 24 کشور نشان می‌دهد این شاخص نسبت فصل مشابه سال گذشته 4.5 درصد افزایش و نسبت به فصل 2.4 درصد افزایش یافته است.

    سهم شاغلین 15 ساله و بیشتر با ساعت کار معمول 49 ساعت و بیشتر نشان می‌دهد 40.8 درصد شاغلین به طور معمول بیش از 49 ساعت در هفته کار می‌کنند، این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است نشان می‌دهد در کشور سهم زیادی از شاغلین بیشتر از استاندارد(استاندارد 44 ساعت) کار می‌کنند.

    بنابر اطلاعات مرکز آمار در تابستان سال 1395 بالاترین نرخ بیکاری در استان کرمانشاه با 20.3 درصد و چهارمحال بختیاری با 19.8 درصد بوده است و همچنین پایین‌ترین نرخ بیکاری در استان آذربایجان غربی با 7.5 درصد است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو