عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی:

هنگ کنگ دروازه ای برای گسترش همکاری ها با شرق است

عصر اعتبار- ایران در دوران پسابرجام بنابر ضرورت شکل‌گیری ساختار روابط اقتصادی آینده خود، در حال گسترش روابط تجاری است و باتوجه به ظرفیت‌های اقتصادی شرق آسیا، در این شرایط می توان از ظرفیت های موجود به نحو مطلوب بهره گرفت. بر این مبنا ایران، هنگ کنگ را دروازه ای برای گسترش همکارهای مشترک با شرق آسیا می داند.

هنگ کنگ دروازه ای برای گسترش همکاری ها با شرق است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی رییس کل این بانک صبح امروز در دیدار با وزیر دارایی هنگ کنگ به سابقه تاریخی همکاری های مثبت میان دو کشور اشاره کرد و گفت: ایران و هنگ کنگ پیش از برقراری نظام ظالمانه تحریم ها روابط خوبی با یکدیگر داشتند که امیدوارم در پسابرجام دوکشور بتوانند از ظرفیت های موجود برای گسترش روابط اقتصادی بهره گیرند. البته باید این نکته را مدنظر داشت که پیش نیاز این امر، گسترش روابط و همکاری های بانکی است.
    سیف، سفر وزیر دارایی هنگ‌کنگ را نقطه عطفی برای از سرگیری روابط میان دو کشور دانست و گفت: سفر هیئت هنگ کنگی به ایران نقطه عطفی در آغاز روابط میان دو کشور خواهد بود و روابط بانکی می تواند موجبات آغاز همکاری های اقتصادی را فراهم کند. براین اساس به منظور گسترش همکاری ها از مذاکرات با هدف توسعه مبادلات تجاری و بانکی استقبال می کنیم.
    رییس شورای پول و اعتبار در ادامه، تجارب مقام پولی هنگ کنگ را در نظارت بر فعالیت بانک ها ارزشمند خواند و عنوان کرد: مقام پولی هنگ کنگ تجربیات بسیار ارزشمند و پیشرفته ای در نظارت بر فعالیت های بانکی دارد و توانسته است در این زمینه ثبات مطلوبی را در فعالیت های پولی و مالی این کشور همراه با رشد پایدار حاکم کند. امیدواریم پس از ملاقات با مقام پولی این کشور و نیز هیئت های بانکی، زمینه گسترش همکاری ها میان دو کشور فراهم شود. همچنین در این باره مقام پولی هنگ کنگ می تواند با تشویق بانک های این کشور به افزایش تعاملات بانکی کمک کند.
    سیف، روابط کارگزاری را لازمه گسترش همکاری های بانکی میان دو کشور عنوان کرد و گفت: روابط کارگزاری پیش شرطی برای شکل گیری روابط بانکی هستند. پیشنهاد می کنم بانک های هنگ کنگی در ابتدا و برای آغاز فعالیت های دو طرف، روابط کارگزاری با بانک های تجاری دولتی ایرانی را آغاز کنند. همچنین با توجه به امکانی که در هنگ کنگ برای تسویه دلار وجود دارد به‌ویژه با توجه به بیانیه اخیر OFAC،  این کشور می تواند محلی برای مبادلات ارزی بانک‌های ایرانی باشد.

     

    رییس کل بانک مرکزی، اقتصاد دو کشور را تکمیل کننده و مرتبط با یکدیگر خواند و تصریح کرد: معتقدم اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر هستند و از شرایط ویژه ای برخوردارند. در حال حاضر هنگ کنگ نیز به دنبال سرمایه گذاری در پروژه های سودآور است و البته اقتصاد ایران نیز از بسترهای مناسبی برای انجام سرمایه گذاری‌های سودآور در پروژه های مختلف برخوردار است. همچنین منابع سرشار زیرزمینی، نیروی کار جوان، ماهر و تحصیل‌کرده از جمله فرصت هایی هستند که می توان از آنها بهره گرفت.
    وی در ادامه افزود: ایران در منطقه منا (MENA) با بازار وسیع حدود 750 میلیون نفری قرار گرفته است که این امر می تواند بازار مصرف مناسبی برای عرضه و فروش محصولات تولیدی باشد. همچنین ثبات و امنیت در ایران از دیگر برتری های کشورمان در مقایسه با کشورهای منطقه است.
    سیف مواجهه طولانی بانک های ایرانی با تحریم های بین المللی را موجب فاصله گرفتن آنها از موازین و استانداردهای بین المللی عنوان و بیان کرد: بانک مرکزی ایران از سه سال پیش فعالیت های بسیاری را برای الزام بانک ها نسبت به پیاده‌سازی استانداردهای بین المللی از قبیل کمیته بال و FATF انجام داده است. همچنین بانک مرکزی تلاش هایی را برای شفافیت در صورت های مالی و نیز تقویت ذخایر بانک ها و استحکام آنها انجام داده است.
    رییس شورای پول و اعتبار، نرخ پایین کفایت سرمایه را یکی از مشکلات بانک های ایرانی خواند و گفت: در حال حاضر بانک های ایرانی در تلاش هستند تا این مشکل را برطرف کنند. همچنین بانک مرکزی روابط خوبی با صندوق بین المللی پول دارد و از کمک های فنی این نهاد استفاده می کند. گزارش‌های سالانه صندوق بین المللی پول، در ارتباط با اقتصاد ایران و دستاوردهای حاصله در سال‌های اخیر بسیار مثبت بوده است؛ البته در این راه می توان از قابلیت های هنگ کنگ برای انتقال تجربیات و ارتقای فعالیت های موسسات مالی و بانک های ایرانی بهره گرفت.
    سیف با اشاره به دیدار هیئت بازرگانی هنگ کنگ با اتاق بازرگانی ایران و کانون بانک های خصوصی ایران گفت: ارتباط اتاق های بازرگانی دو کشور موجبات شفافیت و همکاری های بیشتر را فراهم می کند و علاوه بر این، شفاف سازی در روابط دو طرف می تواند زمینه گسترش روابط بانکی را فراهم کند.

    روابط بانکی پیش نیاز همکاری تجاری است
    جان سانگ، وزیر دارایی هنگ کنگ ضمن دعوت از رییس کل بانک مرکزی برای دیدار با همتای خود، گفت: ایران، نسبت به گذشته و سفری که 16 سال پیش به این کشور داشتم به پیشرفت های بسیاری دست یافته است. علاوه براین در آن زمان متوجه ظرفیت های موجود در بازار ایران شدیم و  در همان زمان نیز به دنبال تبادلات مالی و کالاها بودیم.
    همچنین در این دیدار وزیر دارایی هنگ کنگ، این کشور را بازاری مناسب برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط دانست و تصریح کرد: امروزه صنایع کوچک و متوسط نیاز به گسترش و توسعه دارند اما این صنایع به دلیل سرمایه و تخصص پایین خود نمی توانند به بازارهای بزرگ ورود پیدا کنند، بر این اساس و باتوجه به این نکته که اتاق بازرگانی ایران در هنگ کنگ نیز فعال است می توان به گسترش فعالیت ها میان دو کشور امید داشت.
    وزیر دارایی، روابط بانکی را کلید برقراری روابط تجاری عنوان کرد و گفت: با برداشته شدن تحریم ها می توان همکاری تجاری را از سرگرفت، همچنین باید این نکته را در نظر داشت که روابط بانکی نقش کلیدی در برقراری روابط تجاری دارند چرا که بانک ها زیرساخت های مالی و پیش نیازهای مهم را برای مبادلات تجاری و کالا و خدمات فراهم می‌کنند.

    سانگ خاطرنشان کرد: نظام بانکی هنگ کنگ کاملاً خصوصی است و در هنگ کنگ، بانک دولتی وجود ندارد. در هنگ کنگ اصل بر بی طرفی و رفتار برابر با ملت هاست و در برابر بانک های اروپایی و چینی ترجیحی وجود ندارد. اما در هر حال آنچه برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است انظباق بانک ها و نهادهای مختلف با استانداردهای بین المللی است.
    وزیر دارایی از نیاز آسیا به 8 تریلیون دلار سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها تا سال 2020 خبر داد و گفت: در حال حاضر بانک ها و موسسات بسیاری مایل به سرمایه گذاری در چنین پروژه هایی هستند. در کنار این امر نیاز سایر کشورها به سرمایه گذاری در زیرساخت ها نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که امیدواریم هنگ کنگ بتواند موجبات تسهیل سرمایه گذاری در زیرساخت ها را فراهم کند.
    سانگ، هنگ کنگ را به عنوان یکی از مراکز برون مرزی (Off shore) یوان چین عنوان و بیان کرد: امروزه شاهد رشد استفاده از یوان چین در فعالیت بین المللی هستیم و یوان به پولی بین المللی تبدیل شده است. براین اساس می توان هنگ کنگ را به عنوان یکی از مراکز برون مرزی برای افزایش قدرت یوان چین مطرح کرد. اکنون 750 میلیارد یوان چین در بانک‌های هنگ‌کنگ سپرده گذاری شده است که این رقم بزرگ ترین حجم پول خارج از چین است. علاوه بر این بیشترین صدور اوراق قرضه و نیز سه چهارم تسویه تجاری میان چین و سایر کشورها از طریق هنگ کنگ انجام می شود که دلیل این امر را نیز باید در زیرساخت های قدرتمند برای تبادل یوان و وجود نقدینگی جستجو کرد و در حال حاضر بسیاری از بانک های جهان از این امکان استفاده می کنند.
    وی در ادامه افزود: هنگ کنگ ارتباطات مالی بسیاری با سرزمین اصلی (چین) دارد و این نکته امکان فعالیت و مشارکت سایر کشورها در بازار بورس چین و نیز انتقال منابع را فراهم می کند.
    سانگ با بیان اینکه مسئولیت چاپ اسکناس در هنگ کنگ با سه بانک خصوصی است، گفت: در حال حاضر دلار هنگ کنگ به دلار آمریکا گره خورده است و از سال 1983 نرخ تبادل، ثابت باقی مانده است. این وضعیت منحصر به فرد به آغاز و گسترش همکاری های تجاری کمک می کند.
    وی با اشاره به رشد اقتصادی قابل توجه ایران گفت: ایران با وجود تحریم ها رشد قابل ملاحظه ای داشته و با رفع تحریم ها نیز این فرصت ها بیش از پیش آشکار شده است اما آنچه در این بین از اهمیت ویژه ای برخوردار است، شفاف سازی و کمک به تجار برای حضور در ایران و مشارکت در فعالیت های تجاری است.
    وی در ادامه افزود: در حال حاضر استانداردهای بازل 3 و FATF در هنگ کنگ اجرایی شده است. باتوجه به این امر خرسندیم که تجارب خود را در حوزه نظارت، رفتار با مشتری و مدیریت منابع ارزی با ایران به اشتراک بگذاریم.
    وزیر دارایی اظهار کرد: 93 درصد از سهم کل تولید ناخالص داخلی هنگ کنگ در بخش خدمات است و ما در هنگ کنگ محصولی تولید نمی کنیم، بلکه خدمات مالی، تجاری را به بخش های نوآوری، گردشگری و بخش های مالی ارائه می دهیم.
    وزیر دارایی هنگ کنگ از دیدار میان هیئت های بانکی دو کشور استقبال کرد و گفت: ما از دیدار هیئت بانکی ایران در بخش های نظارت، مدیریت منابع ارزی و رفتار با مشتریان استقبال می کنیم و از شما دعوت می کنیم از نزدیک با فعالیت بخش های بانکی و تجاری آشنا شوید.
    وزیر دارایی هنگ گنگ، شرق آسیا را مرکز ثقل فعالیت های اقتصادی دانست و گفت: امروزه به دلیل مشکلاتی که غرب با آن مواجه است، شرق آسیا و به ویژه چین به مرکزی برای فعالیت های تجاری و اقتصادی تبدیل شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو