عصر بازار

خارج شدن فوری اسکناس های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ روپیه ای از گردش پولی هند

عصر اعتبار- 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند سه شنبه شب در پیام فوری تلویزیونی اعلام کرد که اسکناس های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ روپیه ای از بامداد روز چهارشنبه از گردش پولی هند خارج می شود.

خارج شدن فوری اسکناس های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ روپیه ای از گردش پولی هند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، نخست وزیر هند دلیل این تصمیم فوری را مبارزه با اسگناس های تقلبی ،پول سیاه ، فساد و تروریسم بر اقتصاد هند عنوان کرد.
    وی افزود:مردم هند باید با از خودگذشتگی و در راستای منافع ملی این تصمیم را بپذیرند.
    به گفته وی، اسگناس های جدید 500 و 2000 روپیه ای به زودی در کشور پخش می شود.
    نخست وزیر هند گفت که روز چهارشنبه دستگاه های خودپرداز در سراسر هند غیر فعال است و بانک ها برای دریافت پول برای تعویض روز چهارشنبه بسته خواهد بود اما در روند معامله های تجاری غیر پولی تداخلی ایجاد نخواهد کرد.
    وی اظهار کرد هیچ محدودیتی برای واریز پول در بانک ها تا تاریخ 30 دسامبر 2016 وجود نخواهد داشت.
    مودی گفت: مردم می توانند تا 30 دسامبر 2016 با مراجعه به بانک ها و دفاتر پست اسگناس های 500 و 1000 روپیه ای خود را تحویل دهند.
    وی افزود:جایگاه های سوخت، باجه های فروش بلیت قطار و فرودگاه ها تا 72 ساعت آینده اسکناس های 1000 و 500 روپیه ای را دریافت می کنند.
    پس از سخنان نخست وزیر هند که شب گذشته از شبکه های خبری پخش شد ،صف های طویلی در برابر دستگاههای خودپرداز و جایگاههای سوخت تشکیل شد.
    پلیس برای جلوگیری از هرگونه مشکلی به سرعت در مناطق حساس پایتخت مستقر شد.
    بسیاری از دستگاه های خودپرداز در دهلی نو پیش از ساعت 24 از مدار خارج شد.
    اسکناس 1000 و 500 روپیه ای بزرگترین اسگناس در نظام بانکی هند محسوب می شود.
    پیش از این، دولت هند به منظور مبارزه با پول سیاه و تروریسم محدودیت های پولی مانند برداشت حداکثر 50 هزار روپیه در روز و واریز کمتر از 50 هزار روپیه به حساب افرادی که دارای شماره دائمی بانکی نیستند، وضع کرده بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی