عصر بازار

امیدواریم درمرحله عمل به توسعه روابط اقتصادی با اروپای شرقی دست یابیم

عصر اعتبار- رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران که به همراه وزیر امورخارجه به اروپای شرقی سفر کرده است، گفت: در این سفر فعالان اقتصادی بخش خصوصی مذاکرات مقدماتی را با همتایان خود انجام می دهند و امیدواریم در مرحله عمل به توسعه روابط اقتصادی با این کشورها دست پیدا کنیم.

امیدواریم درمرحله عمل به توسعه روابط اقتصادی با اروپای شرقی دست یابیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، غلامحسین شافعی افزود: این سفر در اجرای سیاست های دولت در تعامل با اقتصاد جهانی انجام می شود.
    وی ادامه داد: کشورهای اروپای شرقی دروازه ای برای ورود به اتحادیه اروپا هستند و مناسبات آنان با ایران نزدیک تر و صمیمی تر است و به این دلیل فکر می کنم این سفر می تواند نتایج خیلی خوبی داشته باشد.
    رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران تصریح کرد: ایران با اروپای شرقی از گذشته خیلی دور همکاری در ترانزیت کالا از منطقه اروپا تا چین داشته است ، حتی در گذشته شرکت های مشترک حمل و نقل وجود داشتند که تحریم ها باعث افت مراودات و همکاری های حمل و نقل ایران در اروپای شرقی شد.
    شافعی افزود: با توجه به فضای جدید به وجود آمده و اشتیاق و علاقه مندی برای تجدید روابط در بین این کشورها فوق العاده فراوان است.
    وی ادامه داد: آنها به دنبال آن هستند که نه تنها مناسبات گذشته را تجدید کنند بلکه این رابطه را نسبت به گذشته افزایش دهند.
    رییس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: همکاری با این کشورها به خصوص در زمینه توسعه صنایع متوسط و کوچک و مدیریت و بهره وری آب وجود دارد و ما می توانیم همکاری های خوبی داشته باشیم.
    شافعی افزود: با بعضی از کشورها در گذشته در مورد قطعه سازی خودرو نیز همکاری های داشتیم که این نیز می تواند مبنای مذاکرات جدید باشد.
    وی ادامه داد: فکر می کنم در این سفر بخش خصوصی ایران مذاکرات مقدماتی را با همتایان خود انجام می دهند و امیدواریم به مرحله عمل در توسعه روابط اقتصادی این کشورها دست پیدا کنیم.
    وی همچنین گفت: در سه هفته گذشته مذاکراتی که با سفرای این کشورها در اتاق بازرگانی ایران انجام شد هیات اقتصادی براساس مطالعات اولیه به همراه وزیر امور خارجه به سه کشور اروپای شرقی سفر کرده است.
    رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اظهار امیدواری کرد در این فضای جدید با تمامی کشورهایی که علاقه مند به همکاری در اقتصاد ایران هستند تفاهم نامه هایی امضا کنیم.
    شافعی ادامه داد: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران تاثیر فروانی در اقتصاد منطقه دارد، آنها هم به بازار 80 میلیونی ایران چشم دارند و هم به یک بازار 400 میلیونی که با همکاری ایران دستیابی به این بازار برای آنان ساده می شود و این یک جذابیت مضاعف ایجاد کرده برای این که از مذاکرات نتیجه بخش با ایران استقبال زیادی کنند.
    به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه شنبه در آغاز دور جدید سفر به اروپای شرقی وارد بخارست پایتخت رومانی شد.
    سفر ظریف به رومانی به دنبال سفر اسفندماه سال گذشته وزیر امورخارجه رومانی به ایران است که از وی برای سفر به بخارست دعوت کرد.
    رییس دستگاه دیپلماسی ایران امروز با همتای رومانی خود، نخست وزیر،رییس جمهوری و ریس پارلمان این کشور در بخارست دیدار و گفت و گو می کند.
    سخنرانی در همایش تجاری مالی و شرکت و سخنرانی در کنفرانس مبارزه با افراطی گری و تروریسم که توسط دفتر مطالعات سیاسی رومانی برگزار می شود از دیگر برنامه های ظریف در بخارست است .
    حدود 30 نفر از فعالان اقتصادی ایران در راستای توسعه مناسبات و تحقق اهداف اقتصادی پسابرجام وزیر امور خارجه را در این سفر همراهی می کنند.
    این فعالان بخش خصوصی در زمینه های بانکی، انرژی، حمل و نقل، پزشکی و دارویی، معدن، قطعات خودرو و ماشین آلات کشاورزی هستند.
    پس از دستیابی به توافق هسته ای و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وزیر امور خارجه در سفرهای خارجی و دیدارهای بین المللی رسمی خود به منظور گسترش روابط اقتصادی ، هیات های اقتصادی کشورمان را با خود همراه می کند.
    ظریف پس از رومانی به اسلواکی و چک سفر و با مقامات عالی رتبه این کشورها دیدار و درباره همکاری های فی مابین گفت و گو می کند.
    ظریف در خرداد ماه امسال در راس هیات های اقتصادی به چهار کشور اروپایی لهستان، فنلاند، سوئد، لتونی و 6 کشور آمریکای لاتین شامل کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا سفر کرد.
    به گفته سفیر ایران در رومانی حجم مبادلات اقتصادی هم اکنون 250 یورو است که برای رسیدن به یک میلیارد یورو هدفگذاری شده است.
    مبادلات از رومانی عمدتا ماشین آلات است و از ایران خشکبار و نفت محصولات پتروشیمی و چرم صادر می شود.
    ظریف پیش از سفر به رومانی، عصر دوشنبه به بیروت سفر کرد و با میشل عون رئیس جمهوری جدید، سعد حریری نخست وزیر مامور برای تشکیل کابینه، تمام سلام نخست وزیر فعلی، جبران باسیل وزیر امورخارجه و نبیح بری رییس مجلس دیدار و گفت و گو کرد.
    ظریف همچنین در جریان این سفر دیداری با خانواده و مسئولان نهادهای ایرانیان مقیم لبنان داشت و در نشست فرصت های اقتصادی ایران و لبنان حضور یافت و سخنرانی کرد.
    وزیر امورخارجه همچنین با تعدادی از گروه های فلسطینی دیدار و در جمع آنان سخنرانی کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو