عصر بازار

افزایش قیمت طلا در پی پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا

عصر اعتبار- طلای جهانی در پی اعلام شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به نفع دونالد ترامپ تمام شد، روز چهارشنبه حدود پنج درصد جهش یافت و به بالاترین قیمت در شش هفته گذشته رسید.

افزایش قیمت طلا در پی پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 4.9 درصد افزایش یافت و به 1337.40 دلار رسید که بالاترین قیمت از 27 سپتامبر بود.

    در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر آخرین بار 4.2 درصد یا 53.70 دلار افزایش نشان داد و در 1328.20 دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز سه‌شنبه 4.90 دلار یا 0.4 درصد کاهش یافته و در 1274.50 دلار بسته شده بود.

    طلا روز دوشنبه تحت تاثیر آخرین نظرسنجی‌ها که جلو بودن کلینتون در برابر ترامپ را نشان می‌دادند، بیش از 25 دلار ریزش کرده و به 1279.40 دلار سقوط کرده بود.

    این بزرگ‌ترین افزایش قیمت یک روزه طلا از زمان رای انگلیس به خروج از عضویت اتحادیه اروپا (بریگزیت) در 24 ژوئن است که در آن زمان طلا با 4.8 درصد افزایش قیمت بسته شده بود.

    تحلیلگران پیش از این پیش بینی کرده بودند اگر ترامپ به کاخ سفید راه پیدا کند، قیمت طلا در واکنش فوری بازار به این اتفاق، ممکن است تا 1400 دلار صعود کند. سیتی ریسرچ در یادداشتی نوشته بود: نوسان طلا در صورت پیروزی دونالد ترامپ ممکن است بالاتر رفته و به 1375 تا 1400 دلار در هر اونس صعود کند. به نظر می رسد این بار در مقایسه با بریگزیت، زمان بیشتری طول خواهد کشید تا ریسک پذیری بازار بهبود پیدا کند.

    طلا با پیروزی ترامپ پتانسیل بیشتری برای رشد قیمت داد زیرا عدم تجربه سیاسی این نامزد جمهوریخواه، ابهامات زیادی را پیرامون سیاستهای وی ایجاد کرده است به گونه ای که بعضی از اقتصاددانان درباره به راه افتادن جنگهای ارزی و تجارت جهانی هشدار داده‌اند. شاخص نوسان CBOE روز جمعه 1.95 درصد رشد کرد و برای کل هفته 36 درصد افزایش داشت که نشانه دهنده نگرانی شدید سرمایه گذاران نسبت به انتخابات هشتم نوامبر بود.

    پیروزی ترامپ که بسیاری از ناظران معتقدند ابهامات اقتصادی و جهانی را افزایش می‌دهد ممکن است باعث شود بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخ‌های بهره در ماه آینده خودداری کند که جذابیت سرمایه‌گذاری در طلا را افزایش خواهد داد.

    ترامپ در ایالت‌های مهمی مانند فلوریدا و اوهایو اکثریت آرا را به دست آورده که راه را برای رسیدن وی به کاخ سفید هموار می‌کند.

    به گفته مارک واتکینز، مدیر سرمایه‌گذاری منطقه‌ای در گروه پرایوت کلاینت بانک آمریکا، اگر ترامپ برنده شود ابهامات زیادی در خصوص اهداف سیاست وی وجود دارد که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران در کوتاه مدت به سوی طلا سرازیر شوند.

    بر اساس گزارش رویترز، آمار معاملات صندوق‌های فدرال نشان می‌دهد معامله‌گران احتمال افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در ماه آینده را تنها 36 درصد برآورد می‌کند که به حمایت بیشتر از افزایش قیمت طلا کمک خواهد کرد.

    به گفته تحلیلگران، از نظر بازار پیروزی ترامپ مانع افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا خواهد شد. این بانک پیش از این از آمادگی برای افزایش نرخ‌های بهره در نشست سیاست پولی دسامبر خبر داده بود.

    در میان سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری به 18.99 دلار صعود کرد و آخرین بار با 3.2 درصد افزایش، 18.93 دلار معامله شد. پلاتین تنها دو درصد افزایش یافت در حالی که پالادیم 0.4 درصد کاهش داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو