عصر بازار

معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد خبر داد

برنامه دانشگاه آزاد برای افزایش منابع غیرشهریه‌ای

عصر اعتبار- معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد از برنامه این دانشگاه برای کاهش منابع شهریه‌ای خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ششم، منابع غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد به ۲۸ درصد افزایش و منابع حاصل از شهریه دانشجویان نیز تا ۷۲ درصد کاهش می‌یابد.

برنامه دانشگاه آزاد برای افزایش منابع غیرشهریه‌ای
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر فریدون رهنما با حضور در غرفه ایسنا در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با اشاره به نحوه تامین اعتبارات دانشگاه آزاد، اظهار کرد: تمامی تلاش این دانشگاه بر این است که انضباط مالی در کارهای خود ایجاد کند و بتواند منابع مورد نیاز دانشگاه را از محل فعالیت‌های خود در بخش‌های آموزشی نظیر دریافت شهریه از دانشجویان، بخش پژوهشی و فرآیند تجاری‌سازی پژوهش و فناوری و در نهایت سایر منابع این دانشگاه تامین نماید.

    وی از تصمیم دانشگاه آزاد برای کاهش منابع شهریه‌ای این دانشگاه در برنامه ششم خبر داد و گفت: در برنامه ششم تصمیم دانشگاه بر این است که منابع غیرشهریه‌ای 28 درصد افزایش و منابع حاصل از شهریه دانشجویان به 72 درصد کاهش یابد. در واقع بر اساس افق 1404 این رقم به 40 درصد و منابع دریافتی حاصل از شهریه دانشجویان به 60 درصد کاهش خواهد یافت.

    معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد به بدهی‌های این دانشگاه اشاره کرد و افزود: اغلب بدهی‌های این دانشگاه در امور کاری و سرمایه‌گذاری تعریف شده است و البته بخشی از این بدهی‌ها نیز از گذشته باقی مانده و ما در جهت مدیریت این بدهی‌ها هستیم اما به طور کلی ساختمان‌ها، آزمایشگاه‌ها و زیرساخت‌های دانشگاهی نیازمند تامین اعتبارات مشخص است که شهریه‌های دریافتی از دانشجویان کفاف این اعتبارات را نمی‌دهد در نتیجه ما سعی می‌کنیم وام‌هایی از مراکز مشخص و معتبر کشور دریافت کنیم که آینده دانشگاه آزاد دچار مخاطره نشود.

    وی در ادامه تاکید کرد: برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد بر این است که برای سال 96 کمترین افزایش شهریه را داشته باشد و دانشگاه باید منابع خود را از سرمایه‌گذاری‌های خود تامین کند. واقعیت این است که دانشگاه آزاد در حال حاضر مدیریت هزینه می‌کند که بر اساس آن بتواند منابع خود را به درستی استفاده کند. همچنین از محل سرمایه‌گذاری‌هایی که سال‌های آینده (در امور دانش بنیان و اقتصادی) دارد به خوبی بهره‌برداری کند.

    رهنما از برنامه دانشگاه آزاد برای افزایش جزئی شهریه دانشجویی سال 96 خبر داد و گفت: ما طی امسال و سال گذشته هیچ تغییر یا افزایشی در شهریه پایه و ثابت دانشجویان نداشتیم و تنها شهریه متغیر را تا 15 درصد افزایش دادیم که البته این میزان بسیار کمتر از افزایش حقوق‌های کارمندان این دانشگاه بوده است.

    معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد در خصوص منابع وام های دانشجویی دانشجویان این دانشگاه نیز گفت: پکیچ اعطای وام دانشجویی دانشگاه آزاد چهار منبع دارد که بخشی از آن از طریق مصوبه مجلس و بخشی از وجوه اعتبارات اختصاص یافته به صندوق رفاه دانشجویان تامین می‌شود، بخشی دیگر از محل صندوق دانشجویی دانشگاه آزاد و بخشی هم از طریق ارتباطاتی که دانشگاه آزاد با بانک‌ها دارد توسط بانک‌ها پرداخت می شود. در واقع همه دانشجویان متقاضی می‌توانند وام دانشجویی دریافت کنند همچنان که سال گذشته 500 هزار دانشجوی این دانشگاه از تسهیلات وام دانشجویی بهره‌مند شدند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی