عصر بازار

رئیس سازمان بورس:

تأثیر انتخابات آمریکا بر بورس ایران هیجانی است

عصر اعتبار- رئیس سازمان بورس گفت: تأثیر انتخابات آمریکا بر روی بازارهای سرمایه دنیا اگر چه می‌تواند نوسان‌های کوتاه مدتی را در پی داشته باشد اما در بازار سرمایه ایران سرمایه‌گذاران به وضعیت بنیادی شرکت‌ها و ظرفیت درونی آنها توجه می‌کنند.

تأثیر انتخابات آمریکا بر بورس ایران هیجانی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نمایشگاه مطبوعات گفت: انتخابات آمریکا بر روی بازارهای سرمایه دنیا اگر چه می‌تواند آثار کوتاه‌مدتی را در پی داشته باشد، اما سرمایه‌گذاران بازار سرمایه ایران به وضعیت بنیادی شرکت‌ها و ظرفیت‌های درونی آنها توجه می‌کنند.

    وی افزود: با توجه به سیاست‌های خوب دولت و دنبال کردن آنها در چارچوب اقتصاد مقاومتی،سرمایه‌گذاران بازار سرمایه به سرعت متغیرهای بنیادی شرکت‌ها را مدنظر قرار می‌دهند و این در حالی است که پتانسیل درونی شرکت‌های بورسی بسیار مثبت است.

    این مقام مسئول عنوان کرد: رشد سودآوری شرکت‌ها رو به بهبود بوده، تنگنای نقدینگی بیش از 8 هزار شرکت از در حال حل و فصل است و امید می‌رود که تأثیر این موضوع برای بازار سرمایه خود را به زودی نشان دهد. در عین حال صادرات نفتی و غیرنفتی ایران و همچنین رشد اقتصادی مثبت کشور همگی بر بازار سرمایه موثر است.

    وی افزود: به نظر می‌رسد عوامل بنیادی مثبت بسیاری که در بازار سرمایه وجود دارد، بر هر متغیر دیگری از جمله آثار روانی انتخابات آمریکا غالب خواهد شد، در برخی مواقع اگر چه ممکن است بازارها از نظر روانی در دوره کوتاه‌مدت تحت تأثیر قرار بگیرند اما به طور حتم در بلند‌مدت روند بازار اصلاح می‌شود. سرمایه‌گذاران کشور با تصمیمات عقلایی نشان خواهند داد که همچنان عقلانیت در رفتار سرمایه‌گذاری آنها حاکم خواهد بود، هر چند ممکن است تعدیل سودآوری در یک فرصت تحلیلی مناسب خود را نشان دهد.

    محمدی ادامه داد: انتظار می‌رود به زودی عوامل اصلی و بلندمدت روند بازار سرمایه را معین کنند.

    وی درباره این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه میزان اعتماد به گزارش‌های حسابرسی و افشای اطلاعات تا چه حد احتمال مخدوش شدن گزارش‌های رسمی و حسابرسی شده را افزایش می‌دهد، گفت: در مورد شفاف‌سازی و مکانیزم‌های مختلف آن هم اکنون سازمان بورس در حال فعالیت بوده و در اقدام‌های مناسبی سازمان بورس درصدد افزایش بازتاب گزارشگری‌های مناسب از شرکت‌ها از طریق ارائه گزارش‌های عملکردی یک ماهه تولید و فروش است.

    رئیس سازمان بورس افزود: طبیعی است که تکرر و تعداد افشای گزارش‌های مالی در افزایش گزارشگری و اعتماد به گزارش‌ها مؤثر است. سازمان بورس هم اکنون تلاش می‌کند تا مکانیزم‌های مختلف افشای گزارش‌های عملکردی و دوره‌ای بنگاه‌های اقتصادی را در اقتصاد کشور و بازار سرمایه به طور دقیق حاکم کند.

    وی گفت: ارکانی که وظیفه حسابداری و حسابرسی را دنبال می‌کنند هم اکنون زحمات بسیاری را کشیده‌اند و حرفه حسابداری و حسابرسی تا کنون خدمات خوبی به کشور داشته است، اگر در مواردی بسیار نادر هم یک گزارش حسابرسی قابلیت بحث داشته باشد، به طور حتم اگر در موارد بسیار نادری باشد مبنا نیست.

    محمدی تاکید کرد: به طور حتم گزارش‌های عملکردی و حسابرسی مبنا و رو بهبود است و سازمان بورس از آن دفاع می‌کند. اینکه باید به تمام روش‌های  اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران دست پیدا کرد و از تمام روش‌ها استفاده کرد یک اصل در سازمان بورس است و باید تمام روش‌های افشا را در سازمان بورس دنبال کرد.

    وی ادامه داد: باید تمام حوزه‌های شفافیت را بهبود داد. طبیعی است که زحماتی که در حوزه‌های حسابرسی و حسابداری کشیده می‌شود بسیار ارزشمند است و به نظر من وضعیت افشای بازار سرمایه بسیار مناسب است.

    رئیس سازمان بورس تصریح کرد: زحماتی که در حوزه نظارت بر بازارها و کشیده می‌شود موثر بوده و ممکن است در ده‌ها صورت مالی یک نکته در یکی از صورت‌های مالی وجود داشته باشد که چندان تعیین‌کننده نیست و مسیر درست و روشنی در راستای افزایش افشا و شفافیت شرکت‌ها وجود دارد که گام برخواهیم داشت.

    وی از ماجرای پذیرش پدیده شاندیز از سوی سازمان بورس نیز سخن گفت و افزود: مسئولیت پیگیری این موضوع با نهاد دیگری است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی