عصر بازار

صف‌های طولانی فروش در بورس پس از به ریاست رسیدن ترامپ

عصر اعتبار- بازار سرمایه ایران پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، به شدت فروریخت به طوری که بازده کلی نقدی و قیمتی نزدیک به ۱۵۰۰ واحد سقوط کرد و صف فروش به حدی بود که حجم معاملات عدد ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون را رد کرد.

صف‌های طولانی فروش در بورس پس از به ریاست رسیدن ترامپ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در روزهای گذشته امیدها بر سر پیروزی حذب دموکرات در انتخابات آمریکا بیشتر شده بود به طوری که بازیگران بازار سرمایه ایران نسبت به این خبر واکنش مثبت نشان داده و شاخص کل توانسته بود تا آستانه 80 هزار واحد بالا برود و شاهد صف‌های خرید باشیم. اما در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند هیلاری کلینتون، رئیس جمهور آینده آمریکا خواهد بود، امروز به طور غیرمنتظره‌ای دونالد ترامپ برنده این انتخابات شد.

    امروز مردم آمریکا به نامزد حذب جمهوری‌خواه رای دادند. او سابقا در فعالیت‌های انتخاباتی خود گفته بود برجام را قبول ندارد در نتیجه فعالان بازار سرمایه ایران بعد از شنیدن اخباری از انتخاب ترامپ نگران شدند و این نگرانی امروز در معاملات بورس اوراق بهادار تهران کاملا مشهود بود به طوری که شاخص کل بازنده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار نزدیک به 1500 واحد ریسک و در تراز 78 هزار و 411 واحدی قرار گرفت.

    صف فروش در برخی از نمادها به حدی بود که حجم معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران عدد یک میلیارد و 200 میلیون را نشان داد و ارزش معاملات به رقم 291 میلیارد و 193 میلیون و 100 هزار تومان رسید. همچنین امروز شاخص کل فرابورس به صورت بی سابقه 20.1 واحد افت کرد و به عدد 819.2 رسید.

    بازار سهام ایران در حالی در طی واکنش به انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا واکنش منفی نشان می دهد که بازارهای جهانی نیز به این موضوع واکنش منفی نشان داده‌اند.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران امروز در اولین واکنش نسبت به انتخاب ترامپ به خبرنگار ایسنا در این مورد گفت که اثرات این موضوع روانی است و به زودی بازار به تعادل خواهد رسید.

    مدیرعامل فرابورس ایران هم در اظهار نظری مشابه معتقد بود که در فرابورس ایران صف‌های فروش دیده نشده و حجم معاملات چندان بالا نبود. در بازار سراسر قرمز امروز نماد معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت بندرعباس بیشترین نقش منفی را در دما سنج بازار سرمایه گذاشتند.

    امروز نماد معاملاتی شرکت ملی صنایع مس ایران بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد به طوری که در این نماد بیشاز 68 میلیون سهم به ارزش بیش از 13 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.

    در آخرین روز معاملات این هفته بورس اوراق بهادار شامل چندین معاملات کد به کد بود که از جمله آن‌ها می توان به معامله 45 میلیون سهم بانک کارافرین به ارزش بیش از 13 میلیارد تومان و معامله 33 میلیون و 500 هزار سهم شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین به ارزش بیش از 20 میلیارد تومان اشاره کرد.

    دیگر معامله کد به کد امروز مربوط به شرکت سرمایه گذاری سایپا بود که در آن 28 میلیون سهم به ارزش سه میلیارد و 164 میلیون تومان  و همچنین در گروه مدیریت سرمایه گذاری امید 20 میلیون سهم به ارزش 3 میلیارد و 690 هزار  سهم به کدهای درون گروهی کد به کد شد. علاوه در نماد شرکت فولاد خوزستان نیز 14 میلیون سهم به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان تنها در یک معامله درون گروهی مورد داد و ستد قرار گرفت.

    ارزش معاملات فرابورس امروز به رقم 387 میلیارد و 547 میلیون و 500 هزار تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن 235 میلیون و 276 سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 23 هزار و 584 نوبت داد و ستد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی