عصر بازار

هراس دلار از «ترامپ»

عصر اعتبار- بازارهای مالی به ویژه ارز قبل از برگزاری انتخابات آمریکا هم تحت تاثیر این رویداد سیاسی قرار داشت، به طوری که با افزایش احتمال پیروزی ترامپ و هراس از این اتفاق موجب ریزش ارزش دلار شد.

هراس دلار از «ترامپ»
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تحولات بازار ارز در هفته منتهی به چهار نوامبر (16آبان‌ماه) حاکی از تضعیف شاخص دلار برای دومین هفته متوالی بود به طوری که فشرده شدن رقابت میان کاندیدا حذب جمهوری خواه و حذب دموکرات نگرانی از پیروزی ترامپ را افزایش داد، این هراس موجب ضعف دلار در برابر سایر ارزها شد.

    بررسی تغییرات  بازار ارز قبل از برگزاری انتخابات آمریکا، ارزش دلار در برابر ین 1.55، فرانک 1.96 درصد ضعیف شد. از سوی دیگر در برابر یورو 1.40 و پوند 2.73 درصد ریزش داشت. بر این اساس به وقت بازار نیویورک هر یورو در محدوده 1.09 تا 1.11 دلار و هر پوند در دامنه 1.22 تا 1.25 دلار در نوسان بود و همچنین هر دلار در دامنه 102.99 تا 104.82 ین متغیر بود.

    اما اینکه چرا دلار در مقابل سایر ارزها قبل از برگزاری انتخابات آمریکا ضعیف شده است، بانک مرکزی مواردی را مورد توجه قرار داده است. اول اینکه اشتباه سیاسی هیلاری کلینتون در استفاده از ایمیل شخصی برای انجام مکاتبات محرمانه و پیگیری مجدد آن در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خطر پیروزی دونالد ترامپ را بیش از پیش افزایش داد.

    تا پیش از این قیمت گذاری در بازارهای مالی از جمله بازار ارز بر مبنای پیروزی قاطع کلینتون بر ترامپ بود، اما در ادامه افزایش ترس از پیروزی احتمالی ترامپ علت اصلی ضعف دلار بوده است.

    اما موضوع دیگر به نرخ بهره نیز برمی‌گردد، در فاصله زمانی باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دلیل افزایش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه دسامبر موقعیت افزایشی دلار در بین معامله گران در  حال رشد بود. در این شرایط به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به زمان انتخابات و افزایش نااطمینانی ها بسیاری از معامله گران ترجیح دادند وضعیت باز را در مورد دلار کاهش دهند که این جریان باعث کاهش ارزش دلار شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی