عصر بازار

مدیرعامل شرکت داتیس خورو:

برجام نقاط روشنی را در اقتصاد ایران ایجاد کرد

خودرو هیبریدی، راه حل عملی برای رفع معضل آلودگی هوا

عصر اعتبار- مدیرعامل شرکت داتیس خودرو معتقد است، برجام نقاط روشنی را در اقتصاد ایران ایجاد کرده و در عین حال استفاده از خودروهای هیبریدی را راه حل عملی برای رفع معضل آلودگی آلودگی هوا دانست.

برجام نقاط روشنی را در اقتصاد ایران ایجاد کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، بسیاری از فعالان اقتصادی در زمینه خودروهای سبز و هیبریدی بر این باورند برجام نقاط روشنی را در اقتصاد ایران ایجاد کرد و شرایط ورود چنین خودروهایی را به بازار کشور فراهم کرده است.
    به تشریح فعالیت حرفه ای این شرکت برای حفظ محیط زیست پرداخت که مشروح این گفت وگو در پی می آید:

    ** سووال: برجام و رفع تحریم چه تاثیری در زمینه واردات خودروهای هیبرید داشته است؟
    - جواب: برجام نقاط روشنی را در اقتصاد ایران ایجاد کرده و واردکنندگان به ویژه واردکنندگان خودروهای سبز و هیبریدی با دغدغه و مشکلات کمتری می توانند برای ورود این خودروها اقدام کنند.

    ** سووال: مهم ترین دغدغه شما در زمینه صنعت خودرو چیست؟
    - جواب: صنعت خودروسازی به عنوان یکی از صنایع اصلی و مادر مطرح است و در ایران نیز همواره از سوی فعالان اقتصادی و صنعتی مورد توجه قرار داشته است. اما متاسفانه عدم ورود تکنولوژی روز دنیا به صنعت خودرو سازی ایران باعث شده تا صنعت خودروسازی به یک عقب ماندگی مزمن مبتلا شود.
    مهمترین دغدغه ما در این شرکت، انتقال دانش روز خودروسازی به داخل کشور است تا در آینده بتوانیم فراتر از واحد مونتاژ آن هم برای تامین نیازهای داخلی، به یک واحد تولیدی با محصولاتی قابل عرضه در سطح منطقه تبدیل شویم و با سرعتی مناسب در جهت بومی سازی تکنولوژی گام برداریم.
    دغدغه دیگر داتیس خودرو، حفظ محیط زیست و سلامت مردم است. آلودگی هوا این روزها به معضلی بزرگ برای جوامع شهری ایران تبدیل شده و سالانه هزینه های سنگینی به کشور وارد می کند. متاسفانه خودروها همواره متهم اصلی آلودگی هوا هستند.

    ** سووال: راهکارهای پیشنهادی شما چیست ؟
    - جواب: فقط به پیشنهاد دادن و انتظار کشیدن برای رقم خوردن یک اتفاق خوب فکر نمی کنیم. موضوع آلودگی هوا و مرگ و میرهای ناشی از آن همواره به عنوان دغدغه ای بزرگ در ذهن مدیران داتیس خودرو مطرح بوده است. برای مقابله با این آسیب ابتدا بررسی های لازم برای نیاز سنجی بازار ایران و بررسی های زیر ساخت های لازم صورت گرفت و اولویت کار بر روی ورود خودروهای هیبریدی گذاشته شد زیرا این خودروها برخلاف نمونه های تمام برقی نیازی به شارژ باتری ندارند و با یک سیکل ترکیبی می توانند از هر دو سوخت فسیلی و برقی بهره ببرند. با این تفاوت که تکنولوژی پیشرفته استفاده شده در آنها، میزان آلاینده های خروجی از اگزوز را به شدت کاهش می دهند و با مصرف پایینی که دارند کمک بسیاری به حفظ محیط زیست خواهند کرد. این خودروها بر خلاف نمونه های تمام برقی نیازی به ایستگاه های شارژ باتری ندارند و به همین دلیل برای ورودشان به بازار ایران محدودیت های زیرساختی وجود نداشت.

    ** سووال: علت اینکه خودروسازهای ایران در این حوزه (هیبرید) وارد نمی شوند چیست؟
    - جواب: علت اصلی نوظهور و پیچیده بودن این تکنولوژی و عدم آشنایی تکنسین های داخلی با این تکنولوژی است. متاسفانه خودروسازان ما به دانش تولید هیبرید دست نیافته اند و شرکت های صاحب تکنولوژی نیز برای تولید محصولات خود در شرکت های ایرانی ورود نکرده اند. همین موضوع باعث شده تا مصرف کننده نیز به دلیل احتمالی که از ضعف خدمات پس از فروش این خودروها می دهد تمایل چندانی برای خرید نشان ندهد.
    در این زمینه داتیس خودرو گام های بلندی را برداشته و در اولین گام با ایجاد و تجهیز اولین و مجهزترین تعمیرگاه خودروهای هیبریدی در ایران، این اطمینان خاطر را به مصرف کنندگان داد که می توان بدون نگرانی از آینده تعمیراتی این خودروها، به سراغشان رفت و از این تکنولوژی استفاده کرد. حتی از زبده ترین تکنسین های هیبرید در ایران استفاده کردیم. حال نیز در حال تربیت نیروی انسانی متخصص هستیم. معتقدم نیروی انسانی متخصص مهمترین سرمایه های یک مجموعه هستند. به همین دلیل تمرکز در واحد خدمات پس از فروش و تربیت نیروی انسانی متخصص به ویژه در حوزه خودروهای هیبریدی است تا در آینده ای نزدیک شبکه خدمات پس از فروش خودروهای هیبریدی را در تمامی کلانشهرهای ایران راه اندازی کنیم.

    ** سووال: پیشنهاد شما برای ورود به بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی چیست؟
    - جواب: معتدقم بازار ایران، بازار پویا و فعالی است و از ظرفیت های بسیار بزرگی بهره می برد. ورود بخش خصوصی به بازار خودروی ایران و برقرار ارتباط با خودروسازان بزرگ دنیا می تواند نتایج مثبتی برای صنعت و اقتصاد کشور به همراه داشته باشد. اما این ورود باید بر پایه انتقال تکنولوژی به کشور باشد و شرکت های بزرگ خودروسازی به روز ترین خودروهای خود را در کارخانه های ایرانی و با بهره گیری از نیروی کار و متخصص ایرانی تولید کنند. با این شیوه ایرانی سازی بخشی از تولیدات شرکت های بزرگ می توان صنعت قطعه سازی را هم به بالندگی رساند و تعداد زیادی شغل پایدار برای نیروی کار و مولد جامعه ایجاد کرد. از سوی دیگر در بحث فروش خودروها در بازارهای جهانی نیز باید قراردادهای محکمی با خودروسازان بزرگ دنیا منعقد شود تا محصولات تولید شده در ایران از طریق شبکه های فروش شرکت مادر در سطح منطقه به فروش برسند.

    ** سووال: آیا بخش دانشگاهی هم در این زمینه به صورت عملیاتی فعالیت دارد ؟ اگر نه چرا؟
    - جواب: دانشگاه همواره ارتباط خوب و مناسبی با صنعت داشته است اما متاسفانه این صنعت گران بوده اند که کمتر به سمت دانشگاه ها رفته اند. عملیاتی کردن و به میدان آوردن نخبگان دانشگاهی وظیفه فعالان اقتصادی و صنعت گران است. در این حوزه نیز با برنامه وارد شده ایم و اکنون در بحث خودروهای هیبریدی از نقطه نظرات نخبگان دانشگاهی به شدت استقبال می کند و امیدواریم در آینده ای نه چندان دور این تکنولوژی پیچیده با کمک بخش دانشگاهی بومی سازی شود.

    ** سووال: آیا می توان از خودروهای هیبریدی برای خدمت رسانی به عموم مردم بهره گرفت؟
    - جواب: می خواهیم تکنولوژی هیبرید با ارزانترین قیمت و با شبکه خدمات پس از فروش گسترده در اختیار تمامی اقشار جامعه قرار گیرد و از یک تکنولوژی لوکس به راه حلی برای کاستن از آلام محیط زیست و ساکنین کلانشهرها تبدیل شود. در این راه شبکه خدمات پس از فروش و تعمیرگاه خودروهای هیبریدی داتیس خودرو، خدمات تعمیرگاهی به این خودروها به ویژه تاکسی های هیبریدی را با اقتصادی ترین قیمت ارائه می دهد تا استفاده از خودروهای هیبریدی برای عموم جامعه تسهیل شود.
    بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از 14 تا 21 آبان ماه در مصلای امام خمینی(ره) برپا است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو