عصر بازار

انتخاب ترامپ، تاثیری بر مسیر اقتصاد ایران ندارد

عصر اعتبار- نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا نمی تواند تاثیر جدی بر مسیری که اقتصاد ایران در جهت تعامل و ارتباط با جامعه جهانی در حال طی کردن است، داشته باشد.

انتخاب ترامپ، تاثیری بر مسیر اقتصاد ایران ندارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، به ارزیابی تاثیرات نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اقتصاد ایران پرداخت و گفت: طبیعتا شعاع و ضریب نفوذ هر اتفاقی به ویژه در اقتصادهای بزرگ دنیا گسترده است.

    وی ادامه داد: آمریکا اقتصاد اول دنیاست و اتفاقی هم که در آن افتاده خود آمریکایی ها و شرکا و هم پیمانان اقتصادی و سیاسی شان را غافل گیر کرده است و یک شرایط ابهام، تشویش و نگرانی را در همه به وجود آورده است.

    سلطانی افزود: شاخص های بازارهای جهانی معمولا دماسنج خوبی هستند از میزان هیجان و میزان درصدی که یک اتفاق به صورت آنی یا کوتاه مدت می تواند داشته باشد و ما شاهد افت و سقوط شاخص ها بعد از اعلام نتایج انتخابات آمریکا  بودیم که البته در ادامه تا حدی این افت ترمیم شد که نشان دهنده تاثیر هیجانی است.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: به طور کلی چون ارتباط اقتصاد ایران در 10 سال گذشته با اقتصاد جهانی به حداقل رسیده است و اکنون در مسیری قرار گرفته که در حال ترمیم ارتباطات خود است، انتخاب رئیس جمهور آمریکا حتی با رویکرد تندی که نسبت به برجام نشان داده است نمی تواند اثر جدی بر مسیری که ما در حال طی کردن آن هستیم داشته باشد.

    سلطانی اضافه کرد: دلیل آن هم این است که سایر کشورهای بزرگ و مهم در سطح بالای سیاسی به این نتیجه رسیده اند که ایران باید به جامعه جهانی بازگردد و تعاملات اقتصادی برقرار باشد و چون اتفاقا آمریکا هم از امضا کنندگان این پیمان است طبیعتا اگر بخواهد خدشه ای به این توافق وارد کند شرکا و هم پیمانان آمریکا شاید مدعی اصلی باشند.

    وی عنوان کرد: در نهایت خیلی جای نگرانی برای این موضوع نمی بینم. در کوتاه مدت صرفا امکان دارد حرف هایی زده شود و رویکرد تهدید آمیزی در ادبیات سیاسی وجود داشته باشد اما زیر پوست آن، برجام مسیر خود را طی می کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی