عصر بازار

بانک‌ها برای کاهش نرخ سود بین بانکی مصارف را کنترل کنند

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک سرمایه با بیان اینکه هر چه به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم، مصارف بانک‌ها برای کسب سود بیشتر افزایش می‌یابد، گفت: برای کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی خود بانک‌ها باید منابع و مصارف را کنترل کنند.

بانک‌ها برای کاهش نرخ سود بین بانکی مصارف را کنترل کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، با اشاره به محدودیت منابع بانک‌ها، اظهارداشت: محدودیت منابع این نیاز را ایجاد می‌کند که بانک در بازار بین بانکی از بانک‌ها پول دریافت کنند و چون تقاضا افزایش می‌یابد می‌شود، درصد نرخ سود بین بانکی رشد می‌کند.

    وی با بیان اینکه بانک سرمایه 93 درصد بدهی بین بانکی خود را بازپرداخت کرده است، تصریح کرد: هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم مصارف بانک‌ها بیشتر می‌شود زیرا سود بانک با مصارف بیشتر حاصل می‌شود.

    مدیرعامل بانک سرمایه گفت: با توجه به اینکه برخی بانک‌ها در سال گذشته و شش ماهه اول امسال به زیان رسیده‌اند، مجبور شد‌ه‌ا‌ند مصارف را بیشتر کنند تا زیان به وجود آمده را جبران و سود مناسبی در پایان سال مالی به دست بیاورند.

    وی در پاسخ به این سوال آیا این افزایش نرخ سود بازار بین بانکی بر سود سپرده و تسهیلات تاثیر‌گذار بوده است، گفت: بله؛ اما منابع نظام بانکی به چرخه تولید هدایت شود و مصارف بانک‌ها کنترل و متعادل شود، نرخ سود در بازار بین بانکی کاهش می‌یابد.

    خانی با بیان اینکه قوی‌ترین تیم نظارتی ادوار گذشته در بانک مرکزی شکل گرفته و بسیار خوب با بانک‌ها برخورد می‌کند، گفت: همین نظارت موجب شده نظم در شبکه بانکی افزایش یابد.

    وی تاکید کرد: برای کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی خود بانک‌ها باید منابع و مصارف را کنترل کنند چراکه وقتی بانک‌ها به توافقی می‌رسند عملا کار از دست بانک مرکزی خارج می‌شود،زمانی نظارت بانک مرکزی موثر واقع می‌شود که بانک‌ها هم رعایت کنند.

    مدیرعامل بانک سرمایه تاکید کرد: بانک‌ها رقابت کاذب در جذب سپرده و دریافت اعتبار از بازار بین بانکی برای ایجاد نکنند که این کار سیستم بانکی را با چالش‌ مواجه خواهد کرد.

    خانی اظهارداشت: درخواست من از رسانه‌ها این است که نگرانی در مشتریان بانک‌ها ایجاد نکنند و مطمئن باشند خبری که منتشر می‌شود کاملا صحیح است و ادبیات آن برای مردم ابهام به وجود نمی‌آورد.

    وی افزود: اگر مردم نگران شوند، پول‌شان را به سمت بازار‌های دیگر می‌برند و اینجا است که سیستم بانکی با مشکل مواجه می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی