عصر بازار

ثبت رکورد درآمد ۱۸هزار میلیارد تومانی اینترنت موبایل در سال ۹۵

عصر اعتبار- معاون رگولاتوری حوزه ارتباطات گفت: درآمد دیتای موبایل با رشد ۱۸برابری از حدود هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۴ به حدود ۱۸هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۹ می‌رسد.

ثبت رکورد درآمد ۱۸هزار میلیارد تومانی اینترنت موبایل در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، صادق عباسی شاهکوه در دومین همایش اپراتورهای مجازی تلفن همراه با اشاره به اینکه بخش دیتا در پایان سال 99 حدود 27 درصد از درآمد حوزه ارتباطات را به خود اختصاص خواهد داد، اظهار کرد: این رقم تا پایان سال 94 حدود 5 درصد بوده است.

    وی گفت: بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد درآمد حاصل از ارتباطات کشور از 20هزار میلیارد تومان در پایان سال 94 به حدود 70هزار میلیارد تومان در پایان سال 99 می‌رسد که بخش اعظم این درآمد به دیتا اختصاص دارد.

    معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری با تأکید بر اینکه با توجه به استقبال مشترکان از دیتای موبایل، حوزه ارتباطات زودتر از سال 99 به این نقطه درآمدی می‌رسد، افزود: بر همین اساس شرایط موجود نه‌تنها می‌تواند برای سه اپراتور تلفن همراه درآمدزا باشد بلکه فضای خوبی را نیز برای فعالیت اپراتورهای MVNO فراهم می‌کند.

    وی اظهار کرد: مقایسه تناسب تغییرات حوزه ارتباطات در کشورهای اروپایی نیز نشان می‌دهد رشد درآمد دیتا بر درآمد حاصل از صوت و پیامک پیشی گرفته است و بازار صوت و پیامک از نظر عددی رشد ثابتی داشته و از حدود 14هزار میلیارد تومان در پایان سال 94 به 24هزار میلیارد تومان در پنج سال آینده خواهد رسید.

    او تصریح کرد: با این حال درآمد حاصل از حوزه دیتای موبایل با رشد 18برابری از حدود هزار میلیارد تومان در پایان سال 94 به حدود 18هزار میلیارد تومان در پایان سال 99 می‌رسد.

    وی با اشاره به اینکه بخش دیتا پتانسیل بالایی برای گسترش دارد، گفت: اپراتورهای MVNO باید به‌سمت فعالیت در حوزه دیتا بروند چرا که حوزه صوت و پیامک تقریباً اشباع شده و جایی برای فعالیت ندارد.

    عباسی در تشریح وضعیت بازار تلفن همراه کشور گفت: تعداد کل مشترکان تلفن همراه در حال حاضر 76 میلیون نفر و ضریب نفوذ آن در کشور 95 درصد است، در حالی که تعداد مشترکان نسل‌های سوم و چهارم حدود 19 میلیون نفر و ضریب نفوذ آن 23 درصد است و این شکاف بزرگ در این حوزه، هم از نظر تعداد مشترکان و هم درآمد سرویس‌های مبتنی بر دیتا فرصت مناسب و پتانسیل خوبی برای فعالیت اپراتورهای MVNO می‌باشد.

    وی با اشاره به اینکه پس از اعطای مجوز ارتقای شبکه اپراتورها به نسل 3 و بالاتر، حدود 15 هزار سایت 3G و چهار هزار سایت 4G در کشور نصب شده است، اظهار کرد: پوشش اپراتورها در زمینه نسل 3 و 4 به‌سرعت در حال گسترش است و این حوزه مانند معدنی است که اپراتورهای MVNO می‌توانند با ارائه سرویس‌های جدید بر بستر آن درآمد خوبی استخراج کنند.

    او سرویس ویدئو را یکی از سرویس‌ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سهم ویدئو از دیتای بازار در دنیا حدود 80 درصد است در حالی که در کشور ما این سهم صفر بوده و آینده روشنی را در بخش دیتا به‌ویژه دیتای موبایل نوید می‌دهد.

    معاون رگولاتور ارتباطی با اشاره به افزایش پهنای باند کشور به حدود 500 گیگابیت بر ثانیه و رشد نسبت ترافیک داخلی از 10 درصد به 45 درصد در کشور عنوان کرد: با توجه به تمرکز برروی شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور، رشد سرویس‌های الکترونیکی و گسترش پهن باند، فرصت‌های بسیار زیادی برای فعالیت در بخش اپراتورهای مجازی فراهم شده و در این مسیر رگولاتوری نیز موظف است موانع را برطرف کند.

    وی ورود اپراتورهای MVNO را یکی از قطعات برنامه رگولاتوری برای تقویت فضای رقابتی سالم و افزایش حجم بازار ارتباطات توصیف و اظهار امیدواری کرد این اقدامات زمینه توسعه دسترسی مردم به خدمات ICT و افزایش کیفیت خدمات را فراهم کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو