عصر بازار

بازارهای مالی به پیروزی ترامپ واکنش درستی نشان دادند؟

عصر اعتبار- اگر مفسران بازارهای مالی پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره یک نکته توافق داشتند، این بود که در صورت پیروزی ترامپ واکنش وحشت زده‌ای ایجاد خواهد شد و در نتیجه آن، بازارهای سهام و سایر دارایی‌های پرریسک ریزش کرده و اوراق قرضه و سایر دارایی‌های مطمئن صعود می‌کنند.

بازارهای مالی به پیروزی ترامپ واکنش درستی نشان دادند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات سه‌شنبه، عکس این موضوع اتفاق افتاده است. شاخص استاندارد اند پورز 500 هفته گذشته حدود چهار درصد رشد کرد. بازار اوراق قرضه دچار ریزش شد و در نتیجه نرخ‌های بهره بالاتر رفت، در حالیکه شاخص نوسان کاهش یافت.

    پایگاه خبری نیویورک تایمز در گزارشی این پرسش را مطرح کرده که بازارهای مالی درباره‌ دیدگاه سرمایه‌گذاران جهانی پیرامون وضعیت آینده در دوران ریاست جمهوری ترامپ چه می‌گویند.

    پیامی که با نگاهی به آمار اخیر دریافت می‌شود، این است که بعضی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ مبنی بر رشد اقتصادی و سود بالاتر شرکتها، مورد اقبال بازارها قرار گرفته است.

    ترامپ به دنبال پایین بردن نرخ‌های مالیات برای شرکت‌ها، تسهیل مقررات و افزایش هزینه بر روی زیرساخت است. این مساله ممکن است به رشد اقتصادی کمک کند یا این‌که تاثیری در آن نداشته باشد، اما قطعا نتایج مالی شرکت‌های بزرگ را بهبود می‌بخشد و خوش‌بینی کنونی در بازار سهام را توجیه می‌کند.

    وعده‌های دیگر ترامپ به سود کمتر و محیط پرچالش برای شرکت‌های بزرگ اشاره دارد. به عنوان مثال مذاکرات مجدد یا ترک توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی ممکن است به ضرر صنعت خودروی آمریکا و بسیاری از صنایع دیگر تمام شود. همین مساله درباره تهدید جنگ تجاری با چین و سایر شرکای تجاری بزرگ صدق می‌کند و ممکن است صادرات سالانه آمریکا به چین به ارزش 165 میلیارد دلار را مختل کرده و مدل تجاری شرکت‌های آمریکایی را که از کشور دیگری واردات دارند مانند اپل را مورد تردید قرار دهد و اگر ترامپ وعده‌های خود برای اخراج میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی را عملی کند، به مدل اقتصادی شرکت‌ها که متکی به مهاجرت هستند از جمله شرکت‌هایی که در صنایع کشاورزی و خدمات فعالیت می‌کنند، آسیب خواهند زد.

    در واقع بازارها نشان می‌دهند سرمایه‌گذاران بر این باورند که دولت ترامپ برنامه‌هایی را دنبال خواهد کرد که برای رشد سود مثبت بوده و درباره سیاست‌هایی که منفی هستند محتاط‌تر خواهند بود.

    در سخنرانی پیروزی شب انتخابات، ترامپ به نیت خود برای بازسازی بزرگراه‌ها، پل‌ها، تونل‌ها، فرودگاه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و بکارگیری میلیون‌ها نفر برای انجام این کار اشاره کرد، اما از توافقهای تجاری یا اخراج مهاجران صحبتی به میان نیاورد و نام‌هایی که پیرامون مقامات دولت احتمالی ترامپ به چشم می‌خورد، بازرگانان و سیاستمدارانی هستند که همواره بیشتر به تسهیل مالیات و مقررات تا بازبینی توافق‌های تجاری علاقه‌مند بوده اند.

    حتی اگر دقیقا بدانیم همه سیاست‌های تبلیغ شده ترامپ چگونه اجرا خواهند شد، دانستن نتایج این سیاست‌ها برای سود و منافع شرکت‌ها دشوار خواهد بود.

    تاثیر این سیاستها در میان صنایع مختلف بسیار متفاوت‌تر خواهد بود. مقررات محیط زیستی آسان‌تر برای بخش انرژی فوق‌العاده خواهد بود. بانک‌های بزرگ هم با توجه به وعده تیم ترامپ برای باطل کردن قانون داد-فرانک، سودآورتر خواهد شد. شرکت‌های متکی به تجارت هم از جنگ تجاری ضرر خواهند کرد.

    بازارها در حال حاضر دقیقا روی این دینامیک‌ها حساب می‌کنند به‌طوری که از روز سه‌شنبه سهام غول بانکی جی ‌پی مورگان چیس، بیش از هشت درصد رشد کرده است، در حالیکه ارزش سهام اپل حدود دو درصد کاهش داشته است.

    اگر به ارزهای بین‌المللی نگاه کنیم این مساله روشن‌تر خواهد شد. بیشترین ضرر را پزوی مکزیک داشته که از روز سه‌شنبه 12 درصد در برابر دلار کاهش داشته است. ریزش این ارز منعکس‌کننده نگرانی نسبت به مذاکرات مجدد روابط تجاری میان دو کشور است که به نرخ رشد مکزیک آسیب خواهد زد.

    اما زمانی که تاثیرات مثبت و منفی برنامه‌های اقتصادی ترامپ مورد محاسبه و ارزیابی قرار می‌گیرد، نتیجه کلی این است که سرمایه‌گذاران حداقل در حال حاضر این‌طور حساب می‌کنند که تاثیرات مثبت قابل توجه خواهد بود.

    البته لزوما به این معنا نیست که پیش‌بینی‌های مثبت نخستین روزهای فعالیت معاملاتی پس از انتخابات، در بلندمدت صحیح خواهد بود. بازارها معمولا در پیش‌بینی رویدادهای تکان‌دهنده که پیش‌بینی‌های آنها با اطمینان دشوار است، بسیار بد عمل می‌کنند. به عنوان مثال در سال 2007 که بحران اعتباری جهانی در اوت آغاز شد، سیگنال‌هایی در همه جا مبنی بر تاثیر مختل‌کننده این بحران بر سیستم مالی جهانی وجود داشت. با این همه بازارهای سهام دو ماه بعد به رکورد بالایی صعود کردند و زمانی که بحران در دسامبر همان سال عمیق‌تر شد، بازارهای سهام نهایتا ریزش کردند، به عبارت دیگر اگر دولت ترامپ از نظر اقتصادی فاجعه‌بار باشد، بازارها در حال حاضر چنین مساله‌ای را منعکس نمی‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی