عصر بازار

تبعات به قدرت رسیدن ترامپ برای اقتصاد جهان چیست؟

عصر اعتبار- دولت ترامپ با اتخاذ سیاست های حمایت از تولید و صنایع داخلی آمریکا و محدود کردن واردات تهدیدات جدی متوجه اقتصاد شکننده جهان خواهد کرد و به بیان دیگر پیروزی ترامپ تبعاتی برای همه اقتصاد جهان خواهد داشت.

تبعات به قدرت رسیدن ترامپ برای اقتصاد جهان چیست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، گاردین نوشت: از جنگ تجاری با چین گرفته تا آشفتگی در بازار کار مکزیک، پیروزی ترامپ تهدیدات جدی را متوجه اقتصاد شکننده جهانی می کند. به بیان دیگر پیروزی ترامپ تبعاتی برای همه اقتصاد جهانی خواهد داشت.

    همسایه آمریکا در جنوب بیشترین آسیب را از به قدرت رسیدن رئیس جمهور جمهوری خواه خواهد دید. پیام ترامپ به رای دهندگان طبقه کارگر در ایالت های غرب میانه آمریکا این بود که فرصت های شغلی در بخش تولیدی آمریکا در نتیجه موافقتنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی که توسط بیل کلینتون در اوایل دهه 1990 امضا شد، به مکزیک منتقل شده است. ترامپ گفته که اگر نتواند در مورد موافقتنامه نفتا مجددا مذاکره کند، از این موافقتنامه تجاری خارج خواهد شد. وی تهدید کرده که تعرفه ای 35 درصدی بر برخی کالاهای وارداتی از مکزیک وضع خواهد کرد.
    مکزیک تنها کشور آمریکای لاتین نیست که در معرض خطر سیاست های دونالد ترامپ قرار دارد. کلودیو کالیچ، تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره گفت، پولی که کارگران خارجی غیرقانونی مشغول به کار در آمریکا به کشور خود می فرستند، به ترتیب 5.6، 8 و 13.2 درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای گواتمالا، السالوادور و هندوراس را تشکیل می دهد و سیاست ترامپ در محدود کردن مهاجران غیرقانونی می تواند به اقتصاد این کشورها لطمه بزند.
    سیاست اقتصادی ترامپ در قبال چین چندان روشن نیست. وی گفته که علیه چین به سازمان تجارت جهانی شکایت خواهد کرد، تعرفه 45 درصدی بر کالاهای وارداتی چینی وضع خواهد کرد و رقابت شرکت های آمریکایی با شرکت های چینی را آسان تر خواهد ساخت. آمریکا بزرگترین بازار کالاهای چینی به شمار می رود به طوری که حدود 20 درصد کل کالاهای چینی به آمریکا صادر می شوند. سیاست تهاجمی دولت آینده آمریکا در قبال تجارت با چین می تواند موجب کاهش رشد تولید در چین و کمتر شدن فرصت های شغلی در این کشور شود.
    پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا موجب کاهش رشد اقتصادی در آسیا به دلیل تضعیف صادرات و سرمایه گذاری خواهد شد. ژاپن که در ربع قرن گذشته گرفتار رشد پایین اقتصادی بوده و با خطر تورم منفی مواجه است، ظاهرا در معرض ریسک بیشتری قرار دارد، اما این کشور تنها کشور آسیایی نگران از تبعات اقتصادی پیروزی ترامپ نیست.
    از منظر ژئوپلتیک، موضع تجاری سرسختانه آمریکا فرصت را برای افزایش نفوذ چین در منطقه فراهم می سازد و موجب تقویت روابط اقتصادی و کاهش وابستگی کشورهای حوزه پاسیفیک به بازار آمریکا خواهد شد.
    انتخاب ترامپ تبعات اقتصادی و مالی ای نیز بر اروپا خواهد داشت. همانند آسیا، اروپا هم برای رشد اقتصادی به شدت وابسته به صادرات است. سیاست های ترامپ از 2 طریق می تواند بر رشد اقتصادی اروپا تاثیر بگذارد: از طریق اتخاذ یک رژیم تجاری سختگیرانه تر در آمریکا و همچنین از طریق کاهش ارزش دلار در برابر یورو.
    انگلیس هم از کاهش احتمالی رشد اقتصاد جهانی در نتیجه پیروزی دونالد ترامپ مصون نخواهد بود. انگلیس دومین صادر کننده بزرگ خدمات در جهان است و آمریکا بیش از هر کشور دیگری در جهان از انگلیس خدمات وارد می کند.
    اما اقدامات حمایت گرایانه ترامپ با هدف کاهش کالاهای تولیدی است و نه قیمت خدمات ارائه شده از سوی کشورهایی همچون انگلیس. از این رو،  شرکت های انگلیسی نگرانی چندانی از انتخاب ترامپ دارند. در کوتاه مدت، پیروزی ترامپ موجب کاهش فشارها بر پوند انگلیس خواهد شد. از زمان رفراندوم جدایی از اتحادیه اروپا، پوند انگلیس به شدت در برابر دلار آمریکا تضعیف شده که بخشی از آن به دلیل عدم شفافیت وضعیت انگلیس پس از جدایی از اتحادیه اروپا بوده است. پیروزی دونالد ترامپ موجب ایجاد ریسک و عدم شفافیت در اقتصاد آمریکا نیز خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو